Radio Opole » Aktualności historyczne » Aktualności historyczne » 40 lat temu zakończono produkcję samochodu Syr…
2023-06-30, 16:00 Autor: IAR/E.Leo/D.Panek/K.Koziełł

40 lat temu zakończono produkcję samochodu Syrena

Syrenka. [Fot. J. Maćkowiak]
Syrenka. [Fot. J. Maćkowiak]
Cieszyła się niezwykłą popularnością i było marzeniem wielu Polaków. 40 lat temu, 30 czerwca 1983 roku, zakończyła się produkcja legendarnego samochodu Syrena. Z taśm bielskiej Fabryki Samochodów Małolitrażowych zjechał ostatni egzemplarz modelu 105. "Syrenki", bo tak je nazywano, jeździły po wszystkich drogach, a w latach 60. uczestniczyły nawet w Rajdach Monte Carlo, jednak bez większych sukcesów. Były efektem polskiej myśli technicznej. Produkowano je ponad ćwierć wieku (od 1957 roku), w wersjach od 100 do 105. Były osobowe i dostawcze. Istniała też Syrena R-20, czyli rolniczy pick-up, a także Syrena Bosto, czyli po prostu furgon.
"Syrenki" rozwijały prędkość do 100 kilometrów na godzinę, a wersja 105 Lux rozpędzała się nawet do 120. Pozwalały na niezależność, a jednocześnie wytrzymywały trudne warunki polskich dróg. Wszystkie miały cenną zaletę, a mianowicie większości napraw można było dokonać we własnym zakresie. Bolączkę właścicieli Syren stanowiły częste, drobne usterki oraz duży hałas silnika. Narzekano też na mało wydajny układ chłodzenia, zdarzało się, że po dłuższej jeździe gotowała się woda w chłodnicy.

W latach 80. Syreny zostały wyparte przez Fiaty - 125p i 126.

Współcześni fani "syrenek" utworzyli w 2004 roku prężnie działający klub miłośników tych aut. Restaurują stare samochody, organizują zloty i rajdy, także poza granicami kraju.

(więcej)

Prace konstrukcyjne nad syreną rozpoczęto w sierpniu 1953 roku. Ich koordynatorem był inżynier Karol Pionnier. Dwa lata później na Międzynarodowych Targach Poznańskich po raz pierwszy zaprezentowano samochód publicznie. Już wtedy wzbudził duże zainteresowanie

Produkcja ruszyła 20 marca 1957 roku w warszawskiej FSO. Potem "syrenki" montowano też w Bielsku-Białej, dokąd w 1972 roku przeniesiono całość wytwarzania. Ostatni samochód zjechał z taśmy produkcyjnej 30 czerwca 1983 roku. Łącznie skonstruowano ponad 521 tysięcy tych aut.

W ciągu ponad ćwierć wieku wprowadzono wiele zmian, udoskonalając kolejne wersje pojazdów. Ciekawostką może być fakt, że w pierwszych "syrenkach" drzwi montowano w środku samochodu, dlatego otwierały się "pod wiatr". Później zmieniono ich konstrukcję, na taką, jaka jest w współczesnych autach. Syreny z racji swojego napędu musiały być zasilane mieszanką benzyny z olejem, dlatego ich spaliny miały charakterystyczny niebieski kolor.

Najbardziej ekskluzywny model - Syrena 105 Lux, produkowana od 1975 roku, mogła rozpędzić się do 120 kilometrów na godzinę. Ta wersja miała także lewarek zmiany biegów i dźwignię hamulca pomocniczego w podłodze między siedzeniami oraz fotele z regulacją kąta oparcia. Z czasem zaczęto w niej montować radio w specjalnie wyciętym i zaślepianym czarną atrapą otworze. Na kołach pojawiły się także ozdobne kołpaki.

Powstawały też ciekawe prototypy, które nigdy nie weszły jednak do seryjnej produkcji, jak Syrena Sport, Mikrobus czy Kombi.

Mimo pewnych niedoskonałości technicznych "syrenek", w 1959 roku w warszawskiej FSO dwaj dziennikarze motoryzacyjni - Andrzej Zieliński i Marek Wachowski pobili na "syrence" 19 rekordów Polski. Jeździli autem przez trzy noce i dwa dni po torze próbnym na Żeraniu, pokonując pięć tysięcy kilometrów. Ich zmagania relacjonowała Polska Kronika Filmowa. Samochody Syrena uczestniczyły też w rajdach samochodowych. W 1960 roku w Rajdzie Monte Carlo załodze w składzie Marek Varisella i Marian Repeta udało się zająć 99. miejsce na 149 sklasyfikowanych załóg.

Zobacz także

2023-07-11, godz. 10:00 80. rocznica tzw. krwawej niedzieli, apogeum zbrodni wołyńskiej 80 lat temu, 11 lipca 1943 roku, podczas II wojny światowej oddziały Ukraińskiej Powstańczej Armii przypuściły skoordynowany atak na ponad sto polskich miejscowości… » więcej 2023-07-11, godz. 08:00 90 lat temu urodził się Sławomir Szof, wieloletni dziennikarz Polskiego Radia i Telewizji 90 lat temu, 11 lipca 1933 roku, urodził się Sławomir Szof, wieloletni dziennikarz Polskiego Radia i Telewizji. Był publicystą, sprawozdawcą radiowym, a… » więcej 2023-07-11, godz. 08:00 Kalendarium historyczne na dziś 11 lipca » więcej 2023-07-10, godz. 16:00 80 lat temu zginął Zygmunt Jan Rumel, poeta i żołnierz Był przedstawicielem inteligencji polskiej, która propagowała równość narodów, kultur i religii na kresach wschodnich II Rzeczypospolitej. 80 lat temu… » więcej 2023-07-10, godz. 14:00 82 lata temu w Jedwabnem zostało zamordowanych co najmniej 340 Żydów 82 lata temu, 10 lipca 1941 roku, w Jedwabnem doszło do mordu na co najmniej 340 Żydach, którego - według ustaleń śledztwa IPN - dopuściła się z inspiracji… » więcej 2023-07-10, godz. 12:00 83 lata temu rozpoczęła się bitwa o Anglię 83 lata temu, 10 lipca 1940 roku, rozpoczęła się bitwa o Anglię. Było to pierwsze w historii starcie o zasadniczym znaczeniu, które rozegrało się wyłącznie… » więcej 2023-07-10, godz. 10:00 Stanisławów na nowo odkryty Jeszcze do 28 lipca tego roku Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Opolu zaprasza na wystawę „Pięć oblicz Stanisławowa” przypominającą tak ważne dla nas… » więcej 2023-07-10, godz. 08:00 Wręczenie Medali Virtus et Fraternitas W Belwederze wręczono medale Virtus et Fraternitas. To wyróżnienia nadane przez prezydenta Andrzeja Dudę osobom zasłużonym w pielęgnowaniu pamięci o Polakach… » więcej 2023-07-10, godz. 08:00 Kalendarium historyczne na dziś 10 lipca » więcej 2023-07-09, godz. 08:00 106 lat temu doszło do tzw. kryzysu przysięgowego 106 lat temu - 9 lipca 1917 roku - na wezwanie Józefa Piłsudskiego żołnierze I i III Brygady Legionów Polskich odmówili złożenia przysięgi na wierne braterstwo… » więcej
187188189190191
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »