Radio Opole » Aktualności historyczne » Aktualności historyczne » 50 lat temu rozpoczęła się produkcja 'malucha'…
2023-06-06, 12:00 Autor: IAR/E.Leo/K.Koziełł

50 lat temu rozpoczęła się produkcja "malucha", czyli Fiata 126p

Muzeum Malucha w Bielsku-Białej [fot. Maciej Marciński]
Muzeum Malucha w Bielsku-Białej [fot. Maciej Marciński]
50 lat temu, 6 czerwca 1973 roku, z taśmy produkcyjnej w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej zjechał pierwszy Fiat 126 "p", potocznie nazywany "maluchem". Dopiero miesiąc później, w najważniejsze święto narodowe PRL - 22 lipca, oficjalne uruchomiono jego linię produkcyjną. Produkowany 27 lat, mały i prosty w naprawie, był jednym z najczęściej spotykanych samochodów na polskich drogach.
Przy projektowaniu auta wykorzystano najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. Produkowany był nad Wisłą od 1973 roku w Bielsku-Białej i w Tychach - od 1975-go. Była to licencyjna odmiana włoskiego samochodu Fiat 126. Łącznie w obu fabrykach zjechało z taśm montażowych ponad 3 miliony 300 tysięcy małych fiatów, z czego blisko 900 tysięcy trafiło na eksport.

W PRL samochód był dobrem luksusowym i bardzo pożądanym. Sprzedaż nowych aut w pełni kontrolowały władze. Ponieważ popyt był kilkakrotnie większy od podaży, rządzący zrobili ze zdobyczy motoryzacji narzędzie polityki społecznej.

Pierwszy "maluch" kosztował 69 tysięcy złotych. Teoretycznie był to "samochód dla Kowalskiego". Tak ochrzcił go pierwszy sekretarz KC PZPR Edward Gierek. Auto było dostępne dla przeciętnego Polaka po 20 miesiącach odkładania całej pensji (średniej), ale same pieniądze nie wystarczały. Potrzebne były też - talon lub przedpłata, bo na wolnym rynku cena była niemal dwukrotnie wyższa.

Małolitrażowy samochód skonstruowano we włoskich zakładach Fiata. Był tam produkowany w latach 1972-1980. Jego poprzednikiem był Fiat 500, następcą - Fiat Cinquecento.

"Maluch", który na wiele lat zmotoryzował Polskę, do dziś ma swoich miłośników. Spotykają się oni na corocznych zlotach, między innymi w Łodzi i w Warszawie.

(więcej)

Kupno "malucha" po urzędowej cenie 69 tysięcy złotych wymagało, oprócz pieniędzy, przedpłaty, która znacznie wydłużała nabycie auta, albo talonu, upoważniającego do zakupu poza kolejnością. O asygnatach decydowali członkowie nomenklatury - partyjni działacze, dyrektorzy, prezesi. Oprócz przyznawania talonów "swoim", stosowali je także jako element przetargowy we wszelkich negocjacjach. Aby zdobyć nowy samochód, zwykły obywatel musiał go kupić po cenie komercyjnej albo poszukać znajomości. Taka sytuacja powodowała negatywne zjawiska rynkowe - spekulacje, protekcjonizm, wysokie ceny giełdowe i korupcję.

Umowę między włoską spółką FIAT S.A., a polskim przedsiębiorstwem PHZ PM POLMOT "O współpracy technicznej i licencji" podpisano w 1971 roku. Przewidywała ona uruchomienie w naszym kraju produkcji tego samochodu, posiadającego identyczne właściwości techniczne jak włoski model 126, produkowany od 1972 roku.

W umowie przewidziano, że wydatki dewizowe na zakup maszyn, oprzyrządowania, części i podzespołów samochodu, do czasu wyprodukowania ich w Polsce, zostaną spłacone eksportem tych pojazdów. Była to pierwsza tego typu umowa FIAT-a, wiążąca go w tak dużym stopniu z zagranicznym partnerem. Miała charakter nie tylko licencyjny, ale i kooperacyjny.

6 czerwca 1973 roku z Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej wyjechał pierwszy Fiat 126p wyprodukowany z włoskich części.

W 1975 roku uruchomiono taśmę produkcyjną. W tym samym roku "maluch" pojawił się na trasie Rajdu Polski oraz uczestniczył poza konkursem w Rajdzie Monte Carlo. Został też wyprodukowany stutysięczny Fiat, a w 1981 - milionowy. W 1993 roku 3-milionowy już Fiat 126p zjechał z taśmy montażowej.

W miarę upływu lat na rynek wprowadzano nowe wersje i warianty malucha. Powstał model 126E z niskim poziomem zużycia paliwa, później dokonano liftingu nadwozia, w związku z koniecznością dostosowana samochodu do zmieniających się przepisów homologacyjnych EWG, a w 1996 roku pojawił się model ELX z katalizatorem spalin. Ostatni Fiat 126p zjechał z taśmy produkcyjnej w FSM w Bielsku-Białej 22 września 2000 roku.

Następcą "malucha" był Fiat Cinquecento, którego montaż rozpoczęto w 1991 roku w Tychach, a zakończono w 1998-mym.

Zobacz także

2024-05-11, godz. 09:00 Opole - obchody 80. rocznicy Bitwy o Monte Cassino. Plan uroczystości Poranna msza święta za poległych i o 12:00 apel pamięci przed Pomnikiem Bojownikom o Polskość Śląska Opolskiego. Między innymi tak dzisiaj (11.05) w Opolu… » więcej 2024-05-11, godz. 07:00 Kalendarium historyczne 11 maja » więcej 2024-05-10, godz. 18:53 Opole - 80. rocznica bitwy o Monte Cassino Pancerniacy świętują. Dwudniowe opolskie święto brygady, która zasłynęła bojem pod Monte Cassino zainaugurowała konferencja popularnonaukowa w Miejskiej… » więcej 2024-05-10, godz. 10:00 CMJW - Dni Otwarte Funduszy Europejskich W ramach tegorocznych obchodów DOFE Muzeum proponuje wszystkim chętnym kuratorskie zwiedzanie „Miejsca z blizną”. » więcej 2024-05-10, godz. 09:00 Moszna - XI edycja ogólnopolskiej akcji promocyjnej pn. Dni Otwarte Funduszy Europejskich. Tegoroczne DOFE będzie integralnym elementem obchodów 20-lecia Polski w Unii Europejskiej. » więcej 2024-05-10, godz. 08:00 Muzeum Uniwersytetu Opolskiego ma 10 lat Dziesięć lat temu utworzono Muzeum Uniwersytetu Opolskiego. Placówka opowiada historię opolskiego szkolnictwa wyższego. Są tu portrety wszystkich rektorów… » więcej 2024-05-10, godz. 07:00 Kalendarium historyczne 10 maja » więcej 2024-05-09, godz. 15:00 37 lat temu w Lesie Kabackim rozbił się Ił-62 "Tadeusz Kościuszko" 37 lat temu, 9 maja 1987 roku, w Lesie Kabackim pod Warszawą rozbił się samolot Ił-62 M "Tadeusz Kościuszko". Na pokładzie maszyny znajdowały się 183 osoby… » więcej 2024-05-09, godz. 13:00 79. rocznica wyzwolenia KL Stutthof 79 lat temu, 9 maja 1945 roku, wojska radzieckie wkroczyły do niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego Stutthof. Założony w 1939 roku w Sztutowie… » więcej 2024-05-09, godz. 11:30 Dziś Dzień Europy Dziś świętujemy Dzień Europy, ustanowiony na pamiątkę ogłoszenia historycznej deklaracji Roberta Schumana, w której przedstawił swoją wizję nowoczesnej… » więcej
56789
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »