Radio Opole » Aktualności historyczne » Aktualności historyczne » 50 lat temu rozpoczęła się produkcja 'malucha'…
2023-06-06, 12:00 Autor: IAR/E.Leo/K.Koziełł

50 lat temu rozpoczęła się produkcja "malucha", czyli Fiata 126p

Muzeum Malucha w Bielsku-Białej [fot. Maciej Marciński]
Muzeum Malucha w Bielsku-Białej [fot. Maciej Marciński]
50 lat temu, 6 czerwca 1973 roku, z taśmy produkcyjnej w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej zjechał pierwszy Fiat 126 "p", potocznie nazywany "maluchem". Dopiero miesiąc później, w najważniejsze święto narodowe PRL - 22 lipca, oficjalne uruchomiono jego linię produkcyjną. Produkowany 27 lat, mały i prosty w naprawie, był jednym z najczęściej spotykanych samochodów na polskich drogach.
Przy projektowaniu auta wykorzystano najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. Produkowany był nad Wisłą od 1973 roku w Bielsku-Białej i w Tychach - od 1975-go. Była to licencyjna odmiana włoskiego samochodu Fiat 126. Łącznie w obu fabrykach zjechało z taśm montażowych ponad 3 miliony 300 tysięcy małych fiatów, z czego blisko 900 tysięcy trafiło na eksport.

W PRL samochód był dobrem luksusowym i bardzo pożądanym. Sprzedaż nowych aut w pełni kontrolowały władze. Ponieważ popyt był kilkakrotnie większy od podaży, rządzący zrobili ze zdobyczy motoryzacji narzędzie polityki społecznej.

Pierwszy "maluch" kosztował 69 tysięcy złotych. Teoretycznie był to "samochód dla Kowalskiego". Tak ochrzcił go pierwszy sekretarz KC PZPR Edward Gierek. Auto było dostępne dla przeciętnego Polaka po 20 miesiącach odkładania całej pensji (średniej), ale same pieniądze nie wystarczały. Potrzebne były też - talon lub przedpłata, bo na wolnym rynku cena była niemal dwukrotnie wyższa.

Małolitrażowy samochód skonstruowano we włoskich zakładach Fiata. Był tam produkowany w latach 1972-1980. Jego poprzednikiem był Fiat 500, następcą - Fiat Cinquecento.

"Maluch", który na wiele lat zmotoryzował Polskę, do dziś ma swoich miłośników. Spotykają się oni na corocznych zlotach, między innymi w Łodzi i w Warszawie.

(więcej)

Kupno "malucha" po urzędowej cenie 69 tysięcy złotych wymagało, oprócz pieniędzy, przedpłaty, która znacznie wydłużała nabycie auta, albo talonu, upoważniającego do zakupu poza kolejnością. O asygnatach decydowali członkowie nomenklatury - partyjni działacze, dyrektorzy, prezesi. Oprócz przyznawania talonów "swoim", stosowali je także jako element przetargowy we wszelkich negocjacjach. Aby zdobyć nowy samochód, zwykły obywatel musiał go kupić po cenie komercyjnej albo poszukać znajomości. Taka sytuacja powodowała negatywne zjawiska rynkowe - spekulacje, protekcjonizm, wysokie ceny giełdowe i korupcję.

Umowę między włoską spółką FIAT S.A., a polskim przedsiębiorstwem PHZ PM POLMOT "O współpracy technicznej i licencji" podpisano w 1971 roku. Przewidywała ona uruchomienie w naszym kraju produkcji tego samochodu, posiadającego identyczne właściwości techniczne jak włoski model 126, produkowany od 1972 roku.

W umowie przewidziano, że wydatki dewizowe na zakup maszyn, oprzyrządowania, części i podzespołów samochodu, do czasu wyprodukowania ich w Polsce, zostaną spłacone eksportem tych pojazdów. Była to pierwsza tego typu umowa FIAT-a, wiążąca go w tak dużym stopniu z zagranicznym partnerem. Miała charakter nie tylko licencyjny, ale i kooperacyjny.

6 czerwca 1973 roku z Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej wyjechał pierwszy Fiat 126p wyprodukowany z włoskich części.

W 1975 roku uruchomiono taśmę produkcyjną. W tym samym roku "maluch" pojawił się na trasie Rajdu Polski oraz uczestniczył poza konkursem w Rajdzie Monte Carlo. Został też wyprodukowany stutysięczny Fiat, a w 1981 - milionowy. W 1993 roku 3-milionowy już Fiat 126p zjechał z taśmy montażowej.

W miarę upływu lat na rynek wprowadzano nowe wersje i warianty malucha. Powstał model 126E z niskim poziomem zużycia paliwa, później dokonano liftingu nadwozia, w związku z koniecznością dostosowana samochodu do zmieniających się przepisów homologacyjnych EWG, a w 1996 roku pojawił się model ELX z katalizatorem spalin. Ostatni Fiat 126p zjechał z taśmy produkcyjnej w FSM w Bielsku-Białej 22 września 2000 roku.

Następcą "malucha" był Fiat Cinquecento, którego montaż rozpoczęto w 1991 roku w Tychach, a zakończono w 1998-mym.

Zobacz także

2024-09-25, godz. 11:00 85 lat temu Luftwaffe przeprowadziła nalot dywanowy na Warszawę 85 lat temu, 25 września 1939 roku, Luftwaffe przeprowadziła nalot dywanowy na Warszawę. Był to pierwszy w historii II wojny światowej nalot dywanowy na europejską… » więcej 2024-09-25, godz. 10:00 W Kwaterze Polskiej w Ponarach odbędą się Uroczystości Ponarskie z udziałem Wojska Polskiego W Kwaterze Polskiej w podwileńskich Ponarach odbędą się dziś (25.09) Uroczystości Ponarskie z udziałem Wojska Polskiego. W tym miejscu w czasie drugiej… » więcej 2024-09-25, godz. 09:00 W Wilnie odsłonięto tablicę poświęconą polskim Sprawiedliwym wśród Narodów Świata W Zespole Parku Pamięci w Tuskulanach w Wilnie odsłonięto w poniedziałek tablicę poświęconą rodzinie Antonowiczów. Instytut Jad Waszem w Jerozolimie uhonorował… » więcej 2024-09-25, godz. 01:00 Kalendarium historyczne 25 września » więcej 2024-09-24, godz. 22:00 Ogłoszono najlepsze wydarzenie historyczne, wystawę i działalność edukacyjną 2023 roku Wystawa o kobietach w powstaniu warszawskim, otwarcie "Parku Dzieje" w Murowanej Goślinie oraz "Edukatorium Historyczno-Społeczne" z Katowic. To laureaci Plebiscytu… » więcej 2024-09-24, godz. 13:00 Śledztwa ws. śmierci Wojciecha Cieślewicza i Piotra Majchrzaka „żmudne i długotrwałe” Wciąż nie wiadomo, jak długo potrwają śledztwa ws. śmierci Wojciecha Cieślewicza i Piotra Majchrzaka prowadzone pion śledczy Instytutu Pamięci Narodowej… » więcej 2024-09-24, godz. 11:00 Wystawa "Oręż Niepodległej 1944" w Nowym Jorku Unikalne mundury wojskowe, dokumenty, ordery, odznaczenia, modele samolotów z lat II wojny światowej - to tylko część eksponatów na nowojorskiej wystawie… » więcej 2024-09-24, godz. 09:00 Minęła rocznica Aktion Saybusch; Niemcy wysiedlili z Żywiecczyzny 20 tys. Polaków 84 lata temu Niemcy rozpoczęli akcję pod kryptonimem Aktion Saybusch, czyli Akcja Żywiec. Polegała na wysiedleniu Polaków z Żywiecczyzny wcielonej do III… » więcej 2024-09-24, godz. 01:00 Kalendarium historyczne 24 września » więcej 2024-09-23, godz. 16:00 Zawodowi historycy nie muszą walczyć o widzialność i klikalność (wywiad) Polscy historycy i historyczki podejmują badania nad wieloma ważnymi dziedzinami. Także zupełnie nowymi. Nie powinni ścigać się z nikim na widzialność… » więcej
12345
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »