MS "Batory" został zwodowany w 1935 roku we włoskiej stoczni w Monfalcone nad Adriatykiem. Był jednym z dwóch bliźniaczych transatlantyków zbudowanych dla spółki Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe. Drugim z nich był MS "Piłsudski", który zatonął w listopadzie 1939 roku, najprawdopodobniej wpływając na niemiecką minę.
"Batory" do 1939 roku odbywał regularne kursy do Nowego Jorku. Podczas II wojny światowej statek przeszedł na służbę wojskową. Pływał w konwojach transportujących żołnierzy i zaopatrzenie dla armii. Zasłynął między innymi wywiezieniem grupy kilkuset angielskich dzieci do Australii w sierpniu 1940.
Po powrocie do Gdyni w lutym 1969 roku stan techniczny "Batorego" okazał się na tyle dobry, że został wykorzystany jeszcze na kilka wycieczkowych rejsów po Bałtyku. Zakończył je jednak w maju tego samego roku, z powodu ucieczek kilkudziesięciu pasażerów do Danii i Norwegii.
W marcu 1971 roku, mimo protestów miłośników morza, statek sprzedano na złom.
(więcej)
Położenie stępki pod budowę "Batorego” nastąpiło 1 maja 1934 roku. Statek zwodowano 3 lipca 1935, ale do użytku wszedł rok później. Pływał pod polską banderą 33 lata. W swojej morskiej karierze odbył 222 rejsy liniowe, przewożąc ponad 270 tysięcy pasażerów. W 59 wojennych podróżach przetransportował około 120 tysięcy osób. Odbył też 75 rejsów wycieczkowych, przewożąc 30 tysięcy turystów.
Po raz ostatni wpłynął do portu gdyńskiego 24 lutego 1969 roku. Został zastąpiony nowocześniejszym statkiem - TSS "Stefanem Batorym”, który służbę na oceanach zakończył w 1988. Obecnie Polska już nie ma statków pasażerskich tego typu.
MS "Batory" był motorowym statkiem pasażerskim (MS - z ang. motor ship, statek motorowy), mogącym przewozić 760 pasażerów i 1200 ton ładunku. 21 kwietnia 1936 roku wyruszył w swój pierwszy rejs wycieczkowy na trasie: Wenecja, Dubrownik, Barcelona, Casablanca, Lizbona, Londyn, Gdynia. Do wybuchu wojny pływał na trasie: Gdynia, Kopenhaga, Nowy Jork, Halifax. Odbył 39 podróży na tej trasie, a także dziewięć rejsów wycieczkowych.
Po wybuchu II wojny światowej statek przebudowano i uzbrojono. Pływał po morzach - Śródziemnym i Czerwonym. Transportował żołnierzy i rannych, złoto, wawelskie arrasy i inne dzieła sztuki ewakuowane z Polski.
W 1945 roku został oddany do remontu. Kilka lat później poddano go adaptacji do warunków tropikalnych. Pływał po Oceanie Indyjskim, a później ponownie przez Atlantyk. Po wycofaniu z eksploatacji był pływającym hotelem w Gdyni. W 1970 roku został zwrócony Polskim Liniom Oceanicznym (wcześniej były jego armatorem od 1951 do lipca 1969 roku), a te zdecydowały o zezłomowaniu jednostki w Hongkongu.
Matką chrzestną MS "Batorego" była Jadwiga Barthel de Weydenthal, żołnierz I Brygady Legionów, działaczka niepodległościowa, rzeźbiarka, dama Orderu Virtuti Militari. Zmarła w 1961 roku