Przewodniczący jury konkursu Przemysław Gast z Muzeum Niepodległości, wyjaśniał, że zwycięski plakat w niezwykle symboliczny sposób przypomina o bohaterach i ideach Powstania Styczniowego.
"Te trzy kosy, które są przedstawione na tym plakacie, pokazują pewną przemianę. Kosa, która służyła jako narzędzie rolnikowi, staje się bronią. Pokazane są trzy etapy przekłuwania jej w broń, a jednocześnie mamy symbolikę kolorów, żeby pokazać, jak z białej kosy przemienia się ona w nasze barwy narodowe" - argumentował.
Zastępca dyrektora do spraw programowych Muzeum Niepodległości Dorota Michalec podkreślała, że ideą konkursu było zainspirowanie twórców do stworzenia plakatu, który oddawałby ducha Powstania Styczniowego.
"Przede wszystkim ideą była tematyka wokół Powstania Styczniowego. Jak widać na plakatach, te elementy związane z Powstaniem się pojawiły: pojawiła się kosa - kosa to symbol Powstania Styczniowego, ale też i twarze Powstania, czyli rząd narodowy - między innymi Romuald Traugutt, ale także symbole, czyli barwy narodowe, oczywiście orzeł i to wszystko artyści wyczuli, czyli symbol Powstania zachował się" - dodała.
W sumie na konkurs nadesłano ponad 100 prac. Większość z nich można będzie oglądać do końca roku na dziedzińcu Muzeum X Pawilonu Cytadeli Warszawskiej.