Inicjator projektu - wiceprezes Instytutu Pamięci Narodowej i szef Biura Poszukiwań i Identyfikacji IPN, profesor Krzysztof Szwagrzyk - mówi, że prace przy siódmej odsłonie projektu przyniosły wiele wzruszeń, a uczniowie odkryli ciekawe, lokalne historie. „I wielu z nich poprzez udział w tym projekcie rozumie, że historia to nie tylko studiowanie podręcznika, ale to także przygoda polegająca na zgłębianiu tajników historii, która prowadzi do odkryć, ważnych na miarę młodych ludzi. Jestem bardzo zadowolony z efektów” - powiedział Krzysztof Szwagrzyk.
Jedną z zaprezentowanych na gali i nagrodzonych etiud, „Strażnicy pamięci”, przygotowali uczniowie z Zespołu Szkół imienia Tadeusza Kościuszki w Miliczu. Jeden z autorów, Filip Samul, mówi, że było to ciekawe doświadczenie: „Uczyliśmy się praktyki archeologicznej od strony teoretycznej i praktycznej”. Filip Samul dodaje, że film opowiada o nieznanym bohaterze, torturowanym i zakopanym w nieznanym grobie. Jego ciało z symbolem orła wojskowego zostaje odnalezione przez archeologów. „Chcieliśmy pokazać, że bohater jest nieznany i takich osób jest bardzo wiele. Zasługują na godny pochówek, za to co uczynili powinni być godnie pochowani” - powiedział młody badacz.
W projekcie uczestniczyły 62 grupy uczniów z całej Polski. 15 nagrodzonych etiud filmowych wyłoniono spośród 49 nadesłanych prac.
Projekt „Łączka i inne miejsca poszukiwań” przygotowały trzy biura Instytutu Pamięci Narodowej: Biuro Poszukiwań i Identyfikacji, Biuro Przystanków Historia oraz Biuro Edukacji Narodowej.
Projekt jest prowadzony we współpracy z oddziałami IPN na terenie całej Polski. W jego ramach uczestnicy - uczniowie z opiekunami - brali udział w spotkaniach z archeologami, genetykami, antropologami czy archiwistami. Poznawali metody wykorzystywane w poszukiwaniach miejsc pochówków ofiar represji totalitarnych oraz w warsztatach edukacyjnych. Projekt jest objęty patronatem honorowym prezydenta Andrzeja Dudy.