Przekazywały, bowiem wiadomości, których media za żelazną kurtyną nie podawały lub które były celowo fałszowane. Za słuchanie tych stacji w latach stalinizmu groziło w Polsce nawet więzienie, a ich sygnał był zagłuszany.
Audycje rozgłośni Głos Ameryki nadawane po polsku miały szczególne znaczenie w czasach, gdy dostęp do wolnego słowa i prawdy był w Polsce niemożliwy, to znaczy w okresie PRL. Największą popularnością cieszyły się w latach 80., zwłaszcza tuż po wprowadzeniu stanu wojennego. Wydłużono wtedy program z dwóch i pół do siedmiu godzin dziennie.
Głos Ameryki w odróżnieniu od Wolnej Europy, był bardziej radiem informacyjnym, a mniej publicystycznym, choć poza wiadomościami, na antenie stacji można było usłyszeć polityczne komentarze i przeglądy zachodniej prasy. Do historii przeszło powtarzane na antenie tej rozgłośni hasło: "Przedstawiamy wiadomości dobre czy złe, ale zawsze prawdziwe". Poza informacjami politycznymi w audycjach polskiej redakcji starano się też pokazywać różne aspekty życia na Zachodzie nieznane w komunistycznej rzeczywistości. Przygotowywano również audycje muzyczne i programy poświęcone szeroko pojętej kulturze. Głos Ameryki uczył też języka angielskiego, wysyłając do zainteresowanych słuchaczy płyty i książki.
Po upadku komunizmu w Polsce Amerykanie zredukowali program, a od 2001 roku był nadawany jedynie 15 minut dziennie. Ostatnia audycja została wyemitowana 27 lutego 2004 roku, niemal dokładnie 62 lata po pierwszej.
(więcej)
Zagraniczne rozgłośnie radiowe nadające w języku polskim stały się po wojnie ważnym orężem w walce z komunizmem. Oprócz Głosu Ameryki, były to: BBC, Radio France Internationale, Deutsche Welle, Radio Madryt i Radio Watykańskie. Miały one ogromny wpływ na świadomość Polaków, zarówno w kraju, jak i na emigracji.
Ich słuchanie było zagrożone więzieniem i innymi represjami, na przykład zwolnieniem z pracy. Skuteczność tej groźby była jednak niewielka, za konieczne, więc uznano zagłuszanie tych audycji.
W radiu Głos Ameryki oprócz programów informacyjnych, przygotowywano również audycje muzyczne i programy poświęcone szeroko pojętej kulturze. Jedną z legendarnych postaci na antenie był Willis Conover, który przez ponad 40 lat popularyzował jazz. Przeprowadzał wywiady z Dukiem Ellingtonem, Billie Holiday, Stanem Getzem, Benny Goodmanem i innymi sławami jazzu. Audycja "Czas na jazz", a zwłaszcza niezwykle charakterystyczny baryton Willisa Conovera, gromadziły przed radioodbiornikami rzesze słuchaczy spragnionych nowości jazzowych z wolnego świata.
Na przestrzeni lat zmieniały się godziny i częstotliwości nadawania audycji Głosu Ameryki w języku polskim. Do ich emisji wykorzystywano nawet 10 częstotliwości w zakresie fal krótkich, z nadajników zlokalizowanych w różnych częściach świata, w Europie, Azji i Stanach Zjednoczonych. Część audycji była nadawana również na falach średnich z Monachium.
Głos Ameryki należy do rządu Stanów Zjednoczonych. Programy dla zagranicy nadawano po angielsku i w ponad 40 innych językach. Audycje Głosu Ameryki dostępne są w internecie, na falach krótkich za pośrednictwem satelitów oraz przez naziemne nadajniki UKF w miejscach, gdzie znajdują się amerykańskie bazy wojskowe. Radio jest finansowane przez Kongres Stanów Zjednoczonych.