Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2018-01-05, godz. 10:27, Publicystyka w Radiu Opole Witold Zembaczyński o zmianach w Nowoczesnej, bezpieczeństwie w komunikacji i jednoczeniu opozycji - Mamy dobrego, nie związanego z polityką, kandydata na prezydenta Opola, ale go na razie nie ujawniamy. To powinien być ktoś, kto sprawi, że Opole przestanie być kondominium Patryka Jakiego - mówił w Loży Radiowej Witold Zembaczyński… » więcej 2017-12-19, godz. 20:43, Publicystyka w Radiu Opole Arkadiusz Szymański o marnym budżecie województwa opolskiego i szopce przygotowanej przez rządzącą koalicję - My oczywiście głosowaliśmy przeciw, dlatego że to słaby i marny budżet, kolejny przygotowany przez rządzącą koalicję. Jak powiedziałem na sesji, jest tylko jedna jaskółka, że pewnie jest to ostatni przez nich przygotowany i… » więcej 2017-12-18, godz. 14:13, Publicystyka w Radiu Opole Bartłomiej Stawiarski o opłatku, którym nie wszyscy w sejmie mieli ochotę się dzielić i prawicy, która aby wygrać musi iść do wyborów razem - W parlamencie mamy dwa spotkania opłatkowe. Ja uczestniczyłem w tym klubowym, ale nie byłem już na międzypartyjnym. I wiem, że wielu posłów nie było. Tadziu Cymański, który od lat jest w sejmie mówi, że coraz mniej jest tej… » więcej 2017-12-15, godz. 10:00, Poranna rozmowa Radia Opole Rozmowa z Arkadiuszem Wiśniewskim i komentarz Krzysztofa Dryndy - To jest rekordowy budżet w historii Opola - 1 miliard 150 mln zł. W ciągu trzech lat ten budżet się podwoił. Na inwestycje wydamy 350 mln zł, dla porównania - sześć razy większy Wrocław wyda 800 ml n zł. Dołączyliśmy do elity… » więcej 2017-12-14, godz. 14:25, Publicystyka w Radiu Opole Marko Markowski o PiS w Krapkowicach, czyli o tym, że gdzie dwóch się bije, tam prawica korzysta - Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta. Chcemy pokazać wyborcom z Krapkowic, że istnieje alternatywa dla dwóch zwalczających się obozów władzy: burmistrza Andrzeja Kasiury i starosty Macieja Sonika - mówił w Loży Radiowej… » więcej 2017-12-14, godz. 12:25, Publicystyka w Radiu Opole Rafał Tkacz o tym, jak nam Hare-Niemeyer, Sainte-Lague i d'Hondt układali scenę polityczną - Pamiętam takie kampanie promocyjne, które pokazywały, że można na kartce do głosowania postawić 'ptaszka', czyli nieintencjonalnie uczyły, jak oddać głos nieważny - mówił w Loży Radiowej Rafał Tkacz, dyrektor opolskiej delegatury… » więcej 2017-12-11, godz. 17:11, Publicystyka w Radiu Opole Katarzyna Czochara o rządowej sztafecie, nowych członkach partii i przygotowaniach PiS do wyborów samorządowych - Od kiedy zostałam przewodniczącą partii w regionie, do partii zapisało się prawie 400 osób, teraz mamy w regionie około tysiąca członków - mówiła w Loży Radiowej Katarzyna Czochara, posłanka Prawa i Sprawiedliwości. - Zakończyliśmy… » więcej 2017-11-30, godz. 14:42, Publicystyka w Radiu Opole Michał Fijałkowski o tym, dlaczego wyborcza mapa Opola raczej nie mogłaby wyglądać inaczej - Zasady wytyczanie okręgów wyborczych są opisane w kodeksie wyborczym - mówił w Loży Radiowej Michał Fijałkowski z opolskiej delegatury Krajowego Biura Wyborczego. - Kodeks nic nie mówi o takich kwestiach jak charakter etniczny danej… » więcej 2017-11-30, godz. 14:29, Publicystyka w Radiu Opole Joanna Maksymowicz o tym, co w praktyce zmienić może nowa samorządowa ordynacja wyborcza, nad którą pracują posłowie - Cierpliwie czekamy na ostateczny kształt ordynacji. Wybory zawsze da się przeprowadzić, pytanie tylko, jak duże będą utrudnienia i jak długo potrwa liczenie głosów - mówiła w Loży Radiowej Joanna Maksymowicz, zastępca dyrektora… » więcej 2017-11-30, godz. 09:26, Poranna rozmowa Radia Opole Rozmowa z Marcinem Ociepą i komentarz Marcina Gambca Marcin Ociepa, przewodniczący opolskiej Rady Miasta - Jesteśmy otwarci na dyskusję o okręgach wyborczych, pamiętając jednak o tym, że podział na okręgi musi być zgodny z przepisami a radny jest radnym Opola a nie określonej dzielnicy… » więcej
85868788899091
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »