Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2018-06-13, godz. 07:18, Wiadomości z regionu Platforma nie dogadała się z Sabiną Nowosielską. Do wyborów pójdą oddzielnie Sabina Nowosielska, prezydent Kędzierzyna-Koźla nie będzie startować w jesiennych wyborach samorządowych pod szyldem Platformy Obywatelskiej. Działacze tej partii podjęli decyzję, że będą mieli swojego kandydata na fotel prezydenta… » więcej 2018-06-13, godz. 05:28, Publicystyka w Radiu Opole Prof. Kazimierz S. Ożóg o tym, dlaczego nauczyciel historii sztuki postanowił zostać prezydentem Opola - Nie podoba mi się określenie integrator, którego użył poseł Tomasz Kostuś, bo za bardzo kojarzy się z imperatorem - żartował w Loży Radiowej prof. Kazimierz S. Ożóg, kandydat Koalicji Obywatelskiej, ale także PSL, na prezydenta… » więcej 2018-06-12, godz. 13:03, Publicystyka w Radiu Opole Piotr Wach optymistycznie o kandydacie opozycji na prezydenta Opola i bardziej pesymistycznie o reformie wicepremiera Gowina - Może to zabrzmi nieskromnie, ale z własnego doświadczenia wiem, że profesorowie zwykle nieźle sobie radzą - zażartował w Loży Radiowej prof. Piotr Wach, senator Platformy Obywatelskiej, pytany o wyborcze szanse prof. Kazimierza… » więcej 2018-06-12, godz. 12:05, Publicystyka w Radiu Opole Antoni Duda o zachowaniu posłów, Opolskim Zespole Parlamentarnym i prekampanii w Opolu i Warszawie - Jeśli ktoś jest upominany za te, że 39 razy przerwał mniej więcej40-minutowe wystąpienie premiera, to czy ukaranie go przez marszałka Sejmu to jest naprawdę mobbing? - pytał retorycznie w Loży radiowej poseł PiS Antoni Duda, komentując… » więcej 2018-06-11, godz. 18:29, Wiadomości z regionu Kazimierz Ożóg powalczy o prezydenturę w Opolu. Jego hasło to "Miasto jest twoje" Profesor Kazimierz Ożóg kandydatem Koalicji Obywatelskiej na urząd prezydenta Opola. Dziś w Opolu odbyła się oficjalna prezentacja kandydata z udziałem liderów Platformy Obywatelskiej i Nowoczesnej. » więcej 2018-06-09, godz. 21:11, Wiadomości z regionu Kazimierz Ożóg kandydatem Koalicji Obywatelskiej Platforma-Nowoczesna na prezydenta Opola Prof. Kazimierz Ożóg z Uniwersytetu Opolskiego będzie wspólnym kandydatem Platformy Obywatelskiej i Nowoczesnej na prezydenta Opola. Kazimierz Ożóg ma 40 lat i jest absolwentem Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Prezentacja kandydata… » więcej 2018-06-08, godz. 17:37, Wiadomości z regionu W poniedziałek poznamy kandydata Platformy Obywatelskiej i Nowoczesnej na prezydenta Opola Platforma Obywatelska i Nowoczesna wystawią wspólnego kandydata w wyborach na urząd prezydenta Opola. Jego nazwisko jest utrzymywane w wielkiej tajemnicy, poznamy je w poniedziałek (11.06). » więcej 2018-06-07, godz. 07:07, Publicystyka w Radiu Opole Piotr Woźniak o nawałnicach, wielkim inwestorze w Radzikowicach i wyborczych planach lewicy - W przypadku kościoła w Hajdukach Nyskich trzeba się liczyć z ryzykiem katastrofy budowlanej. To wielki problem dla proboszcza i wiernych, w czwartek pojadę na miejsce na wizję lokalną - mówił w Loży Radiowej Piotr Woźniak, wicestarosta… » więcej 2018-06-05, godz. 14:27, Publicystyka w Radiu Opole Arkadiusz Wiśniewski o prezydenckim sondażu NTO, harcach opolskich radnych i współpracy z TVP i Polsatem - Sondaż NTO pokazał przede wszystkim, że jestem zdecydowanym liderem i od innych kandydatów dzieli mnie przepaść - stwierdził w Loży Radiowej prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski, pytany, czy nie martwi go fakt, że sondaż wskazuje… » więcej 2018-06-04, godz. 14:34, Publicystyka w Radiu Opole Grzegorz Peczkis o kędzierzyńskiej "gotowości" do wyborów i poszukiwaniu rozwiązania sprawy pików benzenu Senator PiS Grzegorz Peczkis jest członkiem nieformalnego zespołu, który stawia sobie za cel zmianę przepisów dot. ochrony środowiska. Temat dotyczy przede wszystkim uregulowania kwestii związanych z emisją benzenu, przez producentów… » więcej
76777879808182
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »