Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2018-08-30, godz. 10:08, Publicystyka w Radiu Opole Rafał Tkacz o wyborach, czyli wszystko, co chcielibyście wiedzieć o kampanii, a nie wiecie, kogo zapytać - W opolskiej delegaturze zarejestrowało się 207 komitetów wyborczych, do których trzeba doliczyć te 26, które zarejestrowały się w Warszawie. To te, którą chcą wystawić kandydatów w większej licznie województw, duże partie… » więcej 2018-08-30, godz. 07:45, Wiadomości z regionu "Trochę odbieramy prezydenta jako damskiego boksera". Sztab Porowskiej o odpowiedzi na zarzuty Sztab wyborczy Violetty Porowskiej apeluje do rywali o rezygnację z ataków personalnych i merytoryczną kampanię wyborczą. Z kolei sztab wyborczy Arkadiusza Wiśniewskiego mówi o kontynuacji brudnej kampanii PiS. » więcej 2018-08-29, godz. 20:15, Wiadomości z regionu Andrzej Mazur kandydatem na prezydenta Kędzierzyna-Koźla Jeszcze lepsza zmiana - to hasło wyborcze Andrzeja Mazura, który będzie się ubiegał o fotel prezydenta Kędzierzyna-Koźla. W wyborach wystartuje z komitetu obywatelskiego, w skład którego wchodzą przedstawiciele SLD, Nowoczesnej… » więcej 2018-08-29, godz. 17:30, Wiadomości z regionu "Chcę być alternatywą". Paweł Grabowski kandydatem ruchu Kukiz'15 na prezydenta Opola Paweł Grabowski stanie do walki o fotel prezydenta Opola. Podczas konferencji prasowej poseł ruchu Kukiz'15 zaprezentował hasło wyborcze, które brzmi 'Opole, ambitnie!'. » więcej 2018-08-29, godz. 15:16, Wiadomości z regionu Jest kolejny chętny do zajęcia fotela prezydenta Opola 'Opole, ambitnie!' - to hasło wyborcze Pawła Grabowskiego, posła ruchu Kukiz'15, który ogłosił dzisiaj, że będzie kandydował na prezydenta Opola. Jak stwierdził to, że jest spoza Opola jest jego atutem. » więcej 2018-08-29, godz. 13:30, Wiadomości z regionu Okręgi wyborcze w powiecie opolskim bez zmian - tak zdecydował NSA Okręgi wyborcze w powiecie opolskim pozostają bez zmian. Tak zdecydował Naczelny Sąd Administracyjny, podtrzymując postanowienie komisarza wyborczego w tej sprawie. Przypomnijmy: gmina Dąbrowa chciała w najbliższych wyborów samorządowych… » więcej 2018-08-29, godz. 12:55, Poranna rozmowa Radia Opole Rozmowa z Janem Strzeżkiem i komentarz Wojciecha Krzemińskiego Jan Strzeżek, ogólnopolski lider Młodej Prawicy - Mój konserwatyzm to efekt wychowania, wartości wyniesionych z rodzinnego domu. Moja rodzina była zaangażowana w podziemie w czasie II wojny i w działalność antykomunistyczną pod… » więcej 2018-08-28, godz. 19:00, Wiadomości z regionu Wyborcze potyczki słowne w Opolu. Kłótnie i nieudolność vs. hipokryzja - Prezydent Opola zbudował wszystkie sukcesy mijającej kadencji na pomocy od innych. Miasto nie może być własnością prezydenta Arkadiusza Wiśniewskiego - to słowa Violetty Porowskiej, które padły na dzisiejszej (28.08) konferencji… » więcej 2018-08-28, godz. 17:19, Wiadomości z regionu Kukiz'15 i Forum Samorządowe 2002 w powiecie nyskim zawiązały koalicję Kukiz'15 i Forum Samorządowe wystawią w powiecie nyskim wspólnych kandydatów w wyborach samorządowych. Mowa o kandydatach do rady powiatu, a także rad gmin i rady miejskiej w Nysie. » więcej 2018-08-28, godz. 16:45, Wiadomości z regionu "Opole stać na więcej" - To hasło Violetty Porowskiej, które ma poprowadzić ją do zwycięstwa w wyborach prezydenckich 'Opole stać na więcej' to hasło wyborcze Violetty Porowskiej. Kandydatka Prawa i Sprawiedliwości na prezydenta miasta podkreślała podczas konferencji prasowej, że stolica regionu musi być silna, ale potrzebny jest jej zrównoważony… » więcej
61626364656667
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »