Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2018-08-31, godz. 10:15, Wiadomości z regionu KWW Jarosława Pilca dla Czystego Powietrza idzie po mandaty w Opolu Poinformował o tym lider Jarosław Pilc na dzisiejszej (31.08) konferencji prasowej. Komitet wystawi kandydatów do rady miasta w Opolu w każdym okręgu. » więcej 2018-08-31, godz. 09:36, Wiadomości z regionu Violetta Porowska: Rozpoczął się czas oceny i każdy ma prawo to uczynić - Panie Prezydencie, rozpoczął się czas oceny i każdy ma prawo to uczynić, a tym bardziej ja, która staje do boju o ten urząd - zwróciła się do Arkadiusza Wiśniewskiego w porannej rozmowie 'W cztery oczy' wicewojewoda Violetta Porowska… » więcej 2018-08-31, godz. 09:35, Poranna rozmowa Radia Opole Rozmowa z Violettą Porowską i dr. Tadeuszem Detyną Violetta Porowska, kandydatka Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Opola - Przedstawiłam 12 merytorycznych propozycji i powiedziałam może pięć zdań, w których skrytykowałam prezydenta Arkadiusza Wiśniewskiego. Nie rozumiem, dlaczego… » więcej 2018-08-30, godz. 19:48, Wiadomości z regionu Marek Piasecki czwartym kandydatem na prezydenta Kędzierzyna-Koźla 'Chcemy czystego powietrza' - z takim hasłem do wyborów pójdzie Marek Piasecki, który chce ubiegać się o fotel prezydenta Kędzierzyna-Koźla. Stoi on na czele komitetu wyborczego wyborców niezależnych, wśród których są m.in. dwaj… » więcej 2018-08-30, godz. 18:15, Wiadomości z regionu KWW Obywatele dla Opola chce po wyborach zadbać o zieleń w mieście, sieć szkół i uczelnie wyższe Komitet Wyborczy Wyborców Obywatele dla Opola rozpoczął kampanię przed wyborami samorządowymi. To wspólny projekt Komitetu Obrony Demokracji, Stowarzyszenia Demokratyczne Państwo Prawne i Stowarzyszenia Obrony Samorządności 'Na Swoim'… » więcej 2018-08-30, godz. 13:30, Wiadomości z regionu Barbara Kamińska ma ofertę dla uczniów. Kampania wyborcza w Opolu Darmowa komunikacja miejska dla dzieci i młodzieży uczącej się w Opolu, darmowy posiłek dla uczniów szkół podstawowych oraz rozwój szkolnej infrastruktury sportowej. Barbara Kamińska, kandydatka Koalicji Obywatelskiej na prezydenta… » więcej 2018-08-30, godz. 13:10, Wiadomości z regionu Rafał Tkacz o ważnych datach kalendarza wyborczego oraz zasadach finansowania kampanii. Duże wyzwanie dla sztabów - Na Opolszczyźnie zarejestrowano 207 komitetów wyborczych, ale PKW zarejestrowała też 26 ogólnopolskich komitetów, które także mogą zgłaszać swoich kandydatów w naszym regionie - przypomniał w 'Loży Radiowej' dyrektor opolskiej… » więcej 2018-08-30, godz. 12:22, Wiadomości z regionu Kampania wyborcza w Opolu. Co proponują kandydaci na prezydenta Paweł Grabowski i Marcin Gambiec? PORANNE ROZMOWY RADIA OPOLE - Fakt, iż na co dzień nie zamieszkuję w Opolu, to mój największy atut, a przynajmniej jeden z większych - stwierdził pochodzący z Brzegu poseł ruchu Kukiz'15 Paweł Grabowski, kandydat na prezydenta stolicy regionu. Swój start w… » więcej 2018-08-30, godz. 11:03, Publicystyka w Radiu Opole Sławomir Batko i Łukasz Sowada o tym, co jest, a co nie jest personalnym atakiem w kampanii wyborczej - Zarzucanie prezydentowi Opola nieudolności to personalny atak, który nie ma nic wspólnego z kampanią pozytywną - stwierdził w Loży Radiowej Łukasz Sowada, przewodniczący Klubu Radnych Arkadiusza Wiśniewskiego w opolskiej Radzie… » więcej 2018-08-30, godz. 10:31, Poranna rozmowa Radia Opole Rozmowa z Pawłem Grabowskim i komentarz Marcina Gambca - To, że nie jestem z Opola, jest jednym z moich największych atutów. Mogę popatrzeć na sprawy z zewnątrz, bez faworyzowania którejkolwiek z dzielnic. Przede wszystkim jednak nie jestem częścią opolskiego układu zależności i mogę… » więcej
60616263646566
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »