Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2018-09-04, godz. 09:20, Publicystyka w Radiu Opole Andrzej Mazur o tym, że czas na awans młodych i wykształconych, którzy zmienią zabetonowane układy w Kędzierzynie-Koźlu - To moja osoba połączyła różne środowiska, którym zależy na tym, by Kędzierzyn-Koźle, który wpadł w spiralę ujemnego rozwoju i stał się ośrodkiem zamierającym, przestał być zarządzany przez te same personalne układy… » więcej 2018-09-04, godz. 08:59, Publicystyka w Radiu Opole Jerzy Czerwiński o dobrej ofercie dla samorządów, które powinny dbać o obywateli a nie bawić się w wielką politykę - Pierwszy raz byłem na tak doskonale przygotowanej konwencji. Tylko dwie godzony a niezwykle dużo treści - tak senator PiS Jerzy Czerwiński mówił w Loży Radiowej o niedzielnej konwencji samorządowej Zjednoczonej Prawicy. - Chciałbym… » więcej 2018-09-03, godz. 17:00, Wiadomości z regionu PO atakuje PiS billboardami także na Opolszczyźnie. Oberwało się też prezydentowi Opola Billboardowa akcja Platformy Obywatelskiej „PiS wziął miliony” ma swoją odsłonę także na Opolszczyźnie. W stolicy regionu zaprezentowano dziś mobilne plakaty z hasłami mówiącymi o braku tanich mieszkań czy podniesieniu przez… » więcej 2018-09-03, godz. 16:10, Wiadomości z regionu Kandydat na prezydenta Opola Marcin Gambiec zaprezentował jedynki ze swoich list Radny MN Marcin Gambiec, kandydat na prezydenta Opola z ramienia własnego komitetu, przedstawił liderów list w wyborach do rady miasta. Wśród nich są radni z klubu Mniejszość Niemiecka-Dla Samorządu, partii Razem i osoby nie zaangażowane… » więcej 2018-09-03, godz. 15:50, Wiadomości z regionu Sonik przyjrzał się ulicom Krapkowic. Kasiura odpowiada, że starosta stroi się w dziewicze szaty 150 krapkowickich ulic w ciągu sześciu dni odwiedził Maciej Sonik, który kandyduje na burmistrza tego miasta. Wraz ze swoim sztabem urzędujący starosta przejechał po pracy na jednośladzie 90 kilometrów. » więcej 2018-09-03, godz. 14:20, Wiadomości z regionu SLD stawia na wysoki poziom edukacji szkolnej i bezpłatne przedszkola Powszechny dostęp do żłobków oraz przedszkoli w każdej dzielnicy i edukacja na szkolna na wysokim poziomie, to główne propozycje programu samorządowego dla najmłodszych mieszkańców Opola, jakie proponuje opolski Sojusz Lewicy D… » więcej 2018-09-03, godz. 10:00, Poranna rozmowa Radia Opole Katarzyna Czochara, posłanka PiS, o niedzielnej ogólnopolskiej konwencji wyborczej Prawa i Sprawiedliwości - Zmiany są dobre, trzeba się do nich przyzwyczaić - komentowała w 'Poglądach i osądach' reformę oświaty posłanka PiS Katarzyna Czochara. Liderka Prawa i Sprawiedliwości w regionie odniosła się także do konwencji partii, podczas… » więcej 2018-09-03, godz. 07:15, Wiadomości z regionu Opolscy politycy podsumowali mijającą kadencję samorządowców Samorządowa kampania wyborcza oficjalnie wystartowała. Na antenie Niedzielnej Loży Radiowej opolscy politycy podsumowali kończącą się kadencję. Powiększenie Opola jako jedno z najważniejszych i jednocześnie kontrowersyjnych wydarzeń… » więcej 2018-09-02, godz. 21:30, Wiadomości z regionu Kordian Kolbiarz powalczy o reelekcję. "Dobra praca, tanie mieszkania, wsparcie rodzin" priorytetami na kolejną kadencję Urzędujący burmistrz Nysy ogłosił swoją decyzję podczas niedzielnego (02.09) spotkania z mieszkańcami. » więcej 2018-09-02, godz. 15:02, Niedzielna Loża Radiowa Zobacz i posłuchaj drugiej części Niedzielnej Loży Radiowej 2 września 2018 roku! Podsumowanie kadencji 2014 - 20-18 praz największe wyzwania czekające samorządowców w następnej pięcioletniej kadencji były głównymi tematami drugiej części Niedzielnej Loży Radiowej z udziałem przedstawicieli partyjnych mło… » więcej
58596061626364
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »