Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2018-09-06, godz. 14:24, Publicystyka w Radiu Opole Adrian Czubak o wizycie premiera, oświatowych reformach i zabiegach o rewitalizację odrzańskiej żeglugi - Nasz program, ten z wyborów parlamentarnych i teraz ten ogłoszony przed wyborami samorządowymi, adresowany jest do obywateli, odpowiada na ich potrzeby. Oznacza inwestycje, czyli pieniądze, którą krążą w gospodarce i napędzają… » więcej 2018-09-06, godz. 13:50, Wiadomości z regionu Wicepremier Gowin poparł Violettę Porowską w walce o fotel prezydenta Opola Wicepremier Jarosław Gowin poparł kandydaturę Violetty Porowskiej w wyborach na prezydenta Opola. » więcej 2018-09-06, godz. 11:00, Wiadomości z regionu Kamińska chce dać seniorom bon na usługę medyczną, zaktywizowąć ich oraz zapewnić pomoc hydraulika Sztafeta Seniora to kolejna propozycja Barbary Kamińskiej, kandydatki Koalicji Obywatelskiej na prezydenta Opola. Chodzi o trzypunktowy program ułatwiający życie osobom starszym. » więcej 2018-09-06, godz. 11:00, Wiadomości z regionu Brakuje chętnych do pracy w terytorialnych komisjach wyborczych Ponad połowa miejsc w terytorialnych komisjach wyborczych na Opolszczyźnie nie jest jeszcze obsadzona. Termin zgłaszania chętnych do pracy w komisjach upływa dziś (06.09) o 15:30. » więcej 2018-09-06, godz. 10:21, Publicystyka w Radiu Opole Jarosław Gowin o opolskich planach Porozumienia, konserwatywnej rewolucji i potrzebie nowego ładu konstytucyjnego - Nie przez przypadek nazwałem swoją partię Porozumienie - stwierdził w Loży Radiowej wicepremier Jarosław Gowin, pytany o to, czy mocno personalnie powiązane z Porozumieniem stowarzyszenie Razem dla Opola wystawi własnego kandydata… » więcej 2018-09-05, godz. 17:00, Wiadomości z regionu Bartłomiej Stawiarski chce zamienić sejmową ławę na fotel burmistrza Namysłowa 'Praca, nie obietnice' - pod takim hasłem o funkcję burmistrza Namysłowa walczył będzie z ramienia Prawa i Sprawiedliwości poseł Bartłomiej Stawiarski. » więcej 2018-09-05, godz. 16:56, Publicystyka w Radiu Opole Jarosław Pilc o tym, że walka ze smogiem może zdominować tegoroczną kampanię samorządową - To dzięki społecznikom i mediom, które towarzyszyły nam od początku, temat smogu zainteresował opinię publiczną. Opolscy radni w końcu także go zauważyli, tu muszę pochwalić radnych Razem dla Opola, i wprowadzili do samorządowej… » więcej 2018-09-05, godz. 16:40, Publicystyka w Radiu Opole Krzysztof Drynda o odwołanej konferencji prasowej RdO, polskim małym odrzutowcu i rozproszeniu inwestycji - Odwołanie konferencji prasowej to nic szczególnego, to się czasem zdarza. Po prostu doszliśmy do wniosku, że ogłoszenie naszego kandydata na prezydenta Opola powinno nastąpić w bardziej godnych okolicznościach - tak w Loży Radiowej… » więcej 2018-09-05, godz. 15:54, Publicystyka w Radiu Opole Piotr Bujak o tym, jak bezradny jest radny w małej miejscowości i dlaczego czas na młodych samorządowców - To nie jest normalna sytuacja, że ostatnie posiedzenie naszej komisji rewizyjnej trwało... 3 minuty. Przedstawiono nam do zatwierdzenia krótką notatkę, domagając się jego zatwierdzenia. To niepoważne - stwierdził w Loży Radiowej… » więcej 2018-09-04, godz. 16:25, Wiadomości z regionu Teresa Barańska kandydatem Zjednoczonej Prawicy na burmistrza Prudnika Teresa Barańska powalczy o urząd burmistrza Prudnika z ramienia Zjednoczonej Prawicy. Dziś (04.09) na konferencji prasowej w Prudniku została oficjalnie ogłoszona decyzja w tej sprawie. Teresa Barańska jest zastępcą dyrektora Opolskiego… » więcej
57585960616263
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »