Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2018-10-22, godz. 22:00, Wiadomości z regionu "Utrzymaliśmy stan posiadania" - komentarz posła PO Tomasza Kostusia do wyborów do Rady Miasta Opola Siedmiu radnych miejskich w Opolu będzie mieć Koalicja Obywatelska PO.Nowoczesna - wynika z nieoficjalnych informacji. Komitet Arkadiusza Wiśniewskiego zdobędzie w radzie miasta 13 mandatów, komitet Prawa i Sprawiedliwości cztery, a… » więcej 2018-10-22, godz. 21:00, Wiadomości z regionu Kasiura będzie rządzić Krapkowicami przez kolejne 5 lat. Sonik gratuluje i docenia frekwencję Andrzej Kasiura będzie burmistrzem Krapkowic przez kolejną kadencję. W niedzielnym głosowaniu zdobył 4758 głosów, czyli o 508 więcej niż jego rywal starosta Maciej Sonik. » więcej 2018-10-22, godz. 20:30, Wiadomości z regionu Jarosław Kielar burmistrzem Kluczborka na piątą kadencję. Jego komitet z samodzielną większością w radzie miasta Blisko 78 proc. poparcia otrzymał w wyborach dotychczasowy burmistrz Kluczborka Jarosław Kielar. Oznacza to, że będzie pełnił tę funkcję przez piątą kadencję. O fotel burmistrza Kielar walczył ze Stanisławem Konarskim. » więcej 2018-10-22, godz. 20:03, Wiadomości z regionu Koalicja Obywatelska zwyciężyła w wyborach do sejmiku wojewódzkiego na Opolszczyźnie. Prawica podwoiła liczbę mandatów Frekwencja w wyborach samorządowych w województwie opolskim wyniosła 48,63 procent. W wyborach do sejmiku wojewódzkiego zwyciężyła Koalicja Obywatelska, na którą zagłosowało 105 501 osób i zyskała 13 mandatów. » więcej 2018-10-22, godz. 20:00, Wiadomości z regionu Znamy radnych Kędzierzyna-Koźla i Brzegu Opolska Delegatura Krajowego Biura Wyborczego składy rad gmin w Kędzierzynie-Koźlu i w Brzegu. » więcej 2018-10-22, godz. 19:45, Wiadomości z regionu Jarosław Tkaczyński i Zbigniew Kitajgrodzki powalczą w II turze o urząd burmistrza Praszki O tym, kto zostanie burmistrzem Praszki zdecyduje II tura wyborów. W walce o fotel burmistrza startowało czterech kandydatów. » więcej 2018-10-22, godz. 19:00, Wiadomości z regionu Komitet A.Wiśniewskiego ma większość w radzie miasta. Razem dla Opola i komitet Marcina Gambca bez mandatów KWW Arkadiusza Wiśniewskiego świętuje zwycięstwo w wyborach do rady miasta Opola. Spośród 25 mandatów klubowi przyznano łącznie 13 mandatów, po trzy w okręgach nr 1, 2 i 4 oraz cztery w okręgu nr 3. To daje komitetowi Wiśniewskiego… » więcej 2018-10-22, godz. 18:30, Wiadomości z regionu Kordian Kolbiarz wysoko wygrywa w Nysie. Kolejna tura w Brzegu, Dobrzeniu Wielkim i Baborowie W Nysie Kordian Kolbiarz pozostawił w tle swoich rywali. Uzyskał on poparcie 14063 wyborców. II tura w Dobrzeniu Wielkim. O fotel wójta ubiegają się Piotr Szlapa i Henryk Wróbel. » więcej 2018-10-22, godz. 18:00, Wiadomości z regionu W powiecie nyskim wyborcza dogrywka tylko w Głuchołazach. Na czele pozostałych gmin bez zmian Tylko w jednej gminie powiatu nyskiego konieczna będzie druga tura wyborów na burmistrza. Włodarze wszystkich pozostałych gmin zachowują swoje stanowiska. » więcej 2018-10-22, godz. 17:57, Wiadomości z regionu Oficjalnie - Arkadiusz Wiśniewski wygrywa w Opolu I turę Arkadiusz Wiśniewski zwyciężył z 70,4 procentowym poparciem w pierwszej turze wyborów na prezydenta Opola. Oficjalne wyniki głosowania w stolicy regionu przekazał Rafał Tkacz, dyrektor Delegatury Krajowego Biura Wyborczego w Opolu. » więcej
14151617181920
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »