Barbara Kamińska, kandydatka Koalicji Obywatelskiej na urząd prezydenta Opola, proponuje utworzenie Regionalnego Centrum Komunikacyjnego. Koalicja Obywatelska przedstawiła pierwszą część trzyetapowego programu "Stop korkom", który stawia na tanią, efektywną i niskoemisyjną komunikację w Opolu i okolicach miasta. Pomysł ma umożliwić mieszkańcom stolicy regionu przemieszczenie się w dowolne miejsce Opola bez samochodu.
- Nasz program odnosi się do około 230 tysięcy mieszkańców. Regionalne Centrum Przesiadkowe pozwala nam wykorzystać istniejące połączenie kolejowe od Komprachcic po Dobrzeń Wielki, uwzględniając 8 przystanków - mówi Kamińska. - Chcielibyśmy, aby dwa szynobusy funkcjonowały właśnie na tej linii w ilości 11 połączeń. Mamy gotowy rozkład jazdy. Proponujemy 4 połączenia do godziny 12:00 i pięć do godziny 23:00 dostosowany do potrzeb uczniów, osób pracujących, czy tych, którzy chcą na określoną godzinę przyjechać do Opola. Liczymy, że szacunkowy, roczny koszt takiego połączenia będzie wynosił ok. 2 mln złotych, oczywiście bez uwzględnienia przychodów.
Oprócz tego pociągi miałyby także dojeżdżać do stacji w Gosławicach oraz w Groszowicach i Grotowicach. - Nowy rozkład jazdy na linii Komprachice - Dobrzeń Wielki mógłby obowiązywać już od 15 grudnia - dodaje Kamińska.
W ramach programu "Stop korkom" Koalicja Obywatelska proponuje stworzenie wspólnego biletu bądź umowę między MZK a Przewozami Regionalnymi w sprawie uznawania biletów drugiego przewoźnika.
- W tej chwili tylko bilety okresowe na wszystkie linie są uznawane przez kolej, chcemy to rozwiązanie poszerzyć o inne bilety - mówi Arkadiusz Tkocz, kandydat na radnego z ramienia Koalicji Obywatelskiej. - Kolejnym elementem byłoby zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów. Tutaj należy porozmawiać z Przewozami Regionalnymi. Ostatni element to stworzenie spójnego systemu informacyjno-komunikacyjnego. Tzn. takie systemu, w którym pasażer przyjeżdżając pociągiem na dworzec główny miałby od razu podaną informację, gdzie i jak może dojechać komunikacją miejską. Zakładamy, że komunikacja miejska w swoim rozkładzie też uwzględniałaby możliwości dojazdu do poszczególnych dzielnic w Opolu za pośrednictwem kolei.
Zdaniem Tkocza, nowe przystanki kolejowe mogłyby powstać na Malinie w rejonie ul. Adama, w Grudzicach przy ul. Morcinka oraz w Zakrzowie przy ul. Kępskiej, gdzie jest dużo zakładów pracy.