Radio Opole » Radio Opole w powiecie nyskim (DAB+) » Informacje z powiatu nyskiego

Informacje z powiatu nyskiego

2024-08-12, 11:50 Autor: Jacek Rudnik

Marszałek Antoni Konopka o remoncie linii kolejowej Nysa - Brzeg

Antoni Konopka [fot. Radio Opole]
Antoni Konopka [fot. Radio Opole]
Rosną poważnie szanse na modernizację linii kolejowej Nysa - Brzeg, co mogłoby się rozpocząć za dwa lata. Jak wskazywał w Porannej Rozmowie Radia Opole członek zarządu województwa Antoni Konopka, według zapewnień resortu infrastruktury finansowanie modernizacji jest uwzględnione w planach ministerstwa, choć zelektryfikowanie tej linii pozostaje wciąż pod znakiem zapytania.
- Rozmowy trwają, a cel to uniknąć sytuacji, w której w planach połączeń CPK opolskie mogłoby zostać jakoś pominięte - powiedział członek zarządu województwa Antoni Konopka.

Opolskie mierzy w skuteczne wpięcie w ten system tzw. szprychy nr 8, która pozwoli na zwiększenie dostępności komunikacyjnej nie tylko Opola, ale również Nysy, Ozimka, Otmuchowa i Paczkowa. 

- Na ostatniej sesji sejmiku przyjęliśmy apel dotyczący połączeń kolejowych, a jest to kwestia tzw. szprychy nr 8 CPK i myślę, że to jest bardzo istotne, żeby Opolszczyzna nie została - tak to nazwijmy - z tyłu. Kwestia wykluczenia transportowego - może to za dosadnie zabrzmi - wspólnie podjęliśmy działania, rozmowy z ministerstwem infrastruktury, m. in. z wiceministrem ds. kolejnictwa Piotrem Malepszakiem, a kilka dni temu byłem na takim spotkaniu, gdzie omówiliśmy ten apel i przyjęliśmy pewną strategię - zapewnił marszałek Konopka.

Na czele inwestycji do przeprowadzenia jest kompleksowa rewitalizacja linii kolejowej Nysa - Brzeg, co miałoby się rozpocząć od 2026 roku.

Jak przyznał gość Radia Opole, dokumentacja projektowa jest już przygotowana, ale na dziś nie uwzględnia jeszcze elektryfikacji, a jak wynika z potrzeb przedsiębiorców, takie podwyższenie jej standardu - w kontekście ruchu towarowego - jest jak najbardziej zasadne, na przykład jeśli chodzi o umożliwienie wywozu zboża.

Według zapewnień resortu infrastruktury, finansowanie modernizacji linii Nysa - Brzeg jest zapewnione, marszałek Konopka zasugerował też objęcie inwestycją mocniej bocznic w samej Nysie, tak by lepiej się to wpasowało w funkcjonujące już nowoczesne centrum przesiadkowe.

- Według zapewnień ministra Malepszaka, jest ta linia na czele inwestycji przewidzianych i padła ta konkretna data (przyp. 2026), chciałbym jeszcze rozszerzyć to o bocznice, nawet o samą Nysę, centrum przesiadkowe jest bardzo piękne, ale to co "z tyłu", to tam się chyba czas zatrzymał - powiedział Antoni Konopka.

Według pierwotnych założeń, tzw. szprycha nr 8, którą wykreślono z pierwotnego planu Centrum, ma prowadzić z Warszawy przez lotnisko CPK, dalej przez Częstochowę do Opola, Nysy i Kłodzka.

Niemniej istotną kwestią w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego jest dobre skomunikowanie regionu z portem lotniczym w Pyrzowicach, poprzez linię Tarnowskie Góry, Opole i Kluczbork.
Antoni Konopka 01
Antoni Konopka 02

Zobacz także

1234567
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »