Centralny Port Komunikacyjny dla Opolszczyzny i projekt sieci wsparcia dla gmin mają być sposobem na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w regionie. - Udało się wywalczyć, by jedna z nitek, rozpoczynała się w Nysie i przez Opole oraz Częstochowę prowadziła nas do Centralnego Portu Komunikacyjnego, a dalej do Warszawy - poinformował Marcin Ociepa, wiceminister przedsiębiorczości i technologii.
Realizacja komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego ma się zakończyć w 2027 roku. - Projekt zakłada szybką kolej: Nysa - CPK 2h 45 minut, Opole - CPK 2h 20 minut, Opole - Warszawa Centrum 2h 40 minut, Nysa - Warszawa Centrum 3h 5 minut. Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego ma charakter nadrzędny, więc to, co się dzisiaj dzieje w ramach inwestycji regionalnych, będzie kontynuowane, natomiast jest istotne, żeby sprząc to w cały system kolejowy w Polsce, który będzie związany z tym centralnym ośrodkiem, jakim będzie Centralny Port Komunikacyjny - mówi wiceminister Ociepa.
Drugi z projektów zakłada przywrócenie zlikwidowanych połączeń autobusowych. - Włodarze, czyli prezydenci, burmistrzowie, wójtowie będą mogli uzyskać dofinansowanie na odtworzenie tych linii autobusowych i ich utrzymanie - tłumaczy Ociepa. - My rozumiemy, że społecznie i gospodarczo, w wymiarze makro, te połączenia się opłacają. Dlatego warto dopłacać do tych linii, żeby ludzie mogli np. pozostać w swoich miejscowościach, jako w miejscach zamieszkania, ale jednocześnie, żeby mogli pracować do 30 kilometrów od tych miejsc. To jest założenie, które znalazło się w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Mieszkańcy i włodarze opolskich miejscowości swoje propozycje mogą wysyłać drogą mailową na adres marcin.ociepa@mpit.gov.pl.
Przywrócenie lokalnych połączeń autobusowych znalazło się w pięciu propozycjach Prawa i Sprawiedliwości przedstawionych w czasie sobotniej konwencji wyborczej.