Radio Opole » Niezła historia » Niezła historia - artykuły

Niezła historia - artykuły

2011-09-06, 13:11 Autor: Radio Opole

Siły wojsk powietrznych nie wolno lekceważyć

Tym, co odróżniało drugą wojnę światową od wcześniejszych wojen, oprócz rosnącej roli wojsk pancernych, był także dalszy wzrost znaczenia lotnictwa.

Już kampania wrześniowa pokazała, że wprawdzie wbrew bardzo popularnej teorii Douheta wojny nim wygrać nie można, ale z pewnością przegra ją ten, który siłę wojsk powietrznych zlekceważy.

Wiele epizodów wojny powietrznej w 1939 roku związanych było także z terenem Śląska Opolskiego.

Trzeciego września nad Wojciechowem zestrzelony został samolot rozpoznawczo- bombowy „Karaś”. Zginęło wówczas trzech polskich lotników. Dziś upamiętnia to wydarzenie usytuowany w północnej części cmentarza komunalnego w Oleśnie Pomnik Lotników Polskich. Zwłoki poległych ekshumowano bowiem w 1969r. i złożono we fundamentach pomnika, którego kształt przypomina czasze opadających spadochronów. Napis na odsłoniętej w 1983r. płycie brzmi: „Lotnicy 22 Eskadry Bombowej 2 Pułku Lotniczego, ppor. pil. Józef Jeleń ur. 4.02.1917r., ppor. obs. Władysław Żupnik ur. 15.09.1909r., kpr. strz. sam. Stanisław Kapturkiewicz ur. 17.06.1917r.” Wraz z lotnikami złożono w pomniku szczątki dwóch piechurów , którzy zmarli w oleskim szpitalu od ran odniesionych podczas walk nad Prosną.

Dodajmy, że załoga zestrzelonego „Karasia” została wysłana na rozpoznanie ruchów niemieckich wojsk, które z terenu Śląska Opolskiego ruszały stalową nawałnicą w stronę Warszawy. Stamtąd także startowały niemieckie bombowce do lotów na polskie pozycje. M.in. z lotnisk polowych w Ligocie Dolnej i w Polskiej Nowej Wsi podrywały się w powietrze słynne Sztukasy, czyli Junkersy Ju-87. Stacjonowały tam 2-gi i 76-ty Pułk Bombowców Nurkujących, a przeprowadzane przez nie naloty porównać można w swym bestialstwie z nalotami na Guernikę w czasie wojny domowej w Hiszpanii.

Swoistą ciekawostką niech będzie fakt, że w pałacu Schönwald (dzisiejsze Świercze k. Olesna), znajdowała się 1 września 1939r. kwatera dowództwa całej niemieckiej 4 Floty Powietrznej, zaangażowanej w najazd na Polskę.

Przy granicy z Polską na terenie Śląska Opolskiego znajdowało się także sporo lotnisk polowych. Do boju startowały z nich nie tylko bombowce. Na przykład w Kamieniu Śląskim swoją bazę miał 1 dywizjon 2 pułku samolotów pościgowych, w składzie 45 Messerschmittów Bf 109D. Z danych zawartych w niemieckich archiwach wynika, że trzeciego września niemieccy myśliwcy zestrzelili co najmniej pięć polskich Karasi. Jeden padł łupem dowódcy jednostki stacjonującej w Kamieniu Śląskim, kapitana Johannesa Gentzena, który zresztą został pierwszym niemieckim asem lotniczym, mając na koncie zestrzelonych siedem polskich maszyn. Nie udało się ustalić, kto stał za zestrzeleniem „Karasia” nad Wojciechowem, niemieckie myśliwce czy obrona przeciwlotnicza? Być może jednostka kpt. Gentzena?

To, że polskie lotnictwo było w przededniu wybuchu drugiej wojny światowej słabe i w przeważającej mierze zapóźnione technicznie nie znaczy, że nie próbowało oddawać ciosów. Oczywiście na miarę swoich możliwości… Jak pisze znany historyk Andrzej Glass, już drugiego września bombowce typu „Łoś” zbombardowały stacje kolejowe Vossowska, czyli dzisiejsze Fosowskie oraz tę w Kluczborku. Przeprowadziły także udane uderzenie na kolumnę pancerną pod wspomnianym wcześniej Wieluniem. To piękne epizody polskiego lotnictwa, a zarazem powód do dumy dla miłośników techniki woskowej. PZL-37 Łoś był we wrześniu najnowocześniejszym polskim samolotem. Bojowo użyto zaledwie 46 maszyn.

Choć informacja, że polskie samoloty bombardowały miejscowość dziś będącą częścią Rzeczpospolitej brzmi nieco szokująco! Ale takie właśnie, pokrętne, są ścieżki, jakimi podążała najnowsza historia…

Ireneusz Prochera (oprac. Małgorzata Lis-Skupińska)

Zobacz także

2011-08-08, godz. 17:34, Niezła historia - artykuły Garbus, czyli "samochód ludowy" 5 sierpnia 1955 roku w zakładach w Wolfsburgu wyprodukowano milionowy egzemplarzy Volkswagena Garbusa. Biorąc pod uwagę, że na świecie wyprodukowano łącznie ponad 22 miliony „chrząszczy”, bo pod taką nazwą samochód był znany… » więcej 2011-08-08, godz. 17:32, Niezła historia - artykuły "Teraz stałem się Śmiercią, niszczycielem światów" 4 sierpnia 1945 roku zapadła decyzja, która zmieniła nasz świat. Nie ma w tym ani krzty przesady, mówimy bowiem o decyzji, która rozpaliła na długie lata atomowy ogień pod konfliktem między obiema stronami żelaznej kurtyny. » więcej 2011-08-08, godz. 17:30, Niezła historia - artykuły Amerykanie górą w wyścigu zbrojeń 3 sierpnia 1958 zakończył się kolejny pasjonujący epizod w historii technologicznego wyścigu zbrojeń, rozgrywanego po II wojnie światowej pomiędzy mocarstwami. Amerykański atomowy okręt podwodny USS „Nautilus” jako pierwszy przepłynął… » więcej 2011-08-02, godz. 13:02, Niezła historia - artykuły Śmiertelnie niebezpieczny Dywizjon 303 2 sierpnia 1940 roku ukazał się rozkaz dzienny powołujący do życia najsłynniejszą polska jednostkę lotniczą, czyli sławny Dywizjon 303. Dziś wydaje nam się oczywistym, że Wielka Brytania sięgnęła w tej godzinie próby, jaką… » więcej 2011-08-02, godz. 12:53, Niezła historia - artykuły Pamięć i legenda zrywu pozostały żywe To temat jednego z naszych największych narodowych sporów trwających od lat. Czy warto było rozpoczynać 1 sierpnia 1944 roku bitwę z wrogiem, nie będąc do niej przygotowanym? Ba! Często nie mając nawet czym walczyć? » więcej
567891011
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »