Radio Opole » Kraj i świat
2022-10-05, 06:00 Autor: PAP

Specjalne gry wideo poprawiają uwagę i pamięć u seniorów

Dzięki specjalnie opracowanym grom komputerowym seniorzy mogą poprawić uwagę i pamięć oraz inne funkcje poznawcze, a nawet polepszyć poczucie równowagi i obniżyć ciśnienie tętnicze – informuje pismo „Proceedings of the National Academy of Sciences” (PNAS).

Po dziesięciu latach pracy naukowcy z Neuroscape Center na University of California w San Francisco (USA) opracowali gry wideo, które poprawiają kluczowe aspekty funkcji poznawczych u starzejących się dorosłych (DOI10.1073/pnas.2201655119).


Według współtwórcy gier, doktora Adama Gazzaleya, dzięki graniu udało się poprawić szereg ważnych procesów poznawczych, w tym pamięć krótkotrwałą, uwagę i pamięć trwałą.


Laboratorium Gazzaleya było pionierem w wykorzystaniu adaptacyjnych algorytmów zamkniętej pętli, które automatycznie dostosowują stopień trudności rozgrywki do możliwości gracza. W szeroko cytowanym badaniu „Neuroracer” z 2013 roku opublikowanym w „Nature” po raz pierwszy udało się wykazać, że możliwe jest przywrócenie obniżonych zdolności umysłowych u osób starszych po zaledwie czterech tygodniach treningu na specjalnie zaprojektowanej grze wideo.


Algorytmy adaptacyjne pozwalają osiągać lepsze wyniki niż gry komercyjne, automatycznie zwiększając lub zmniejszając poziom trudności, w zależności od tego, jak dobrze ktoś gra. Dzięki temu mniej utalentowani gracze nie zostaną przytłoczeni, a ci, którzy mają większe umiejętności, mogą podejmować wyzwania. Gry wykorzystujące te algorytmy odtwarzają typowe czynności, takie jak prowadzenie samochodu, ćwiczenia i granie na bębnie i wykorzystują umiejętności, które każda z nich może wytworzyć, aby przekwalifikować procesy poznawcze, które z wiekiem stają się niewystarczające.


„Wszystko to zbiera doświadczenia i dostarcza je w bardzo spersonalizowany, zabawny sposób, a nasze mózgi reagują w procesie zwanym plastycznością – powiedział Gazzaley, profesor neurologii w UCSF Weill Institute for Neurosciences oraz założyciel i dyrektor wykonawczy Neuroscape. - Doświadczenia to potężny sposób na zmianę naszego mózgu, a ta forma doświadczenia pozwala nam dostarczać ich w bardzo przystępny sposób”.


Najnowszym wytworem laboratorium jest muzyczna gra rytmiczna, opracowana w porozumieniu z perkusistą Mickeyem Hartem. Nie tylko nauczyła uczestników w wieku od 60 do 79 lat, jak grać na perkusji, ale także poprawiła ich zdolność zapamiętywania twarzy.


Ośmiotygodniowy program wykorzystywał wizualne wskazówki do uczenia, jak grać rytm na elektronicznym tablecie. Algorytm dopasowywał stopień trudności – w tym tempo, złożoność i poziom precyzji - do umiejętności każdego gracza. Z czasem wskazówki zniknęły, zmuszając graczy do zapamiętania rytmicznego wzorca.


Kiedy pod koniec badania uczestnicy zostali poddani testom, aby sprawdzić, jak dobrze potrafią rozpoznać nieznane twarze, dane elektroencefalograficzne (EEG) wykazały zwiększoną aktywność w części mózgu (prawy górny płat ciemieniowy), która jest zaangażowana zarówno w czytanie muzyki z nut, jak i w krótkotrwałą pamięć wzrokową dla innych zadań. Naukowcy stwierdzili, że dane wskazują, że trening poprawił sposób, w jaki ludzie zapamiętują coś, a następnie odtwarzają, kiedy jest potrzebne.


„Ta poprawa pamięci była niesamowita – powiedział dr Theodore Zanto, profesor neurologii w UCSF Weill Institute for Neurosciences i dyrektor Neuroscience Division w Neuroscape. - Jest w tym bardzo silny element treningu pamięci, który uogólnia się na inne formy pamięci”.


Druga gra, "Body Brain Trainer", poprawiła ciśnienie krwi, równowagę i koncentrację w grupie zdrowych starszych osób po ośmiu tygodniach treningu. Gra poprawiła również podzielność uwagi, która maleje wraz z wiekiem i jest związana z możliwością wykonywania wielu zadań jednocześnie. Oprócz zwykłego algorytmu adaptacyjnego ukierunkowanego na zdolności poznawcze, ośmiotygodniowe szkolenie obejmowało mechanizm informacji zwrotnej, aby zapewnić, że uczestnicy ćwiczą na odpowiednim poziomie.


„Mieliśmy ludzi noszących monitor tętna, otrzymywaliśmy dane o tętnie i wprowadzaliśmy je do gry – powiedział dr Joaquin A. Anguera, profesor neurologii w UCSF Weill Institute for Neurosciences. - Gdy nie pracowali wystarczająco ciężko, gra stawała się trudniejsza”.


Neuroscape opublikował w zeszłym roku wyniki kolejnego badania w „Scientific Reports” na temat gry „Labyrinth” dotyczącej nawigacji przestrzennej w wirtualnej rzeczywistości, która poprawiła pamięć długotrwałą u osób starszych po czterech tygodniach treningu.


Wszystkie trzy badania były oceniane w randomizowanych próbach klinicznych, rozszerzając odkrycie z 2013 r., że trening cyfrowy może poprawić słabnące zdolności poznawcze u osób starszych.


„Wszystkie te gry dotyczą kontroli poznawczej, zdolności, której brakuje u osób starszych i która ma kluczowe znaczenie dla ich jakości życia – powiedział Gazzaley. - Wszystkie mają te same podstawowe algorytmy adaptacyjne i podejście, ale wykorzystują bardzo, bardzo różne rodzaje aktywności. I we wszystkich pokazujemy, że w tej populacji można poprawić zdolności poznawcze”.(PAP)


Autor: Paweł Wernicki


pmw/ agt/


Kraj i świat

2024-07-15, godz. 15:00 Kancelaria Sejmu poinformowała o dostarczeniu uchwał do PK, a pełnomocnik Romanowskiego o zatrzymaniu posła (opis) Kancelaria Sejmu poinformowała, że w poniedziałek przed południem do Prokuratury Krajowej dostarczone zostały uchwały dotyczące immunitetu posła Marcina… » więcej 2024-07-15, godz. 15:00 Gruzja/ Prezydentka zaskarżyła ustawę o tzw. zagranicznych agentach Prezydentka Gruzji Salome Zurabiszwili zaskarżyła w Sądzie Konstytucyjnym ustawę o tzw. zagranicznych agentach, której procedowanie wywołało w kraju masowe… » więcej 2024-07-15, godz. 14:50 Zachodniopomorskie/ Bakterie w 37 proc. przebadanych próbkach z lodami Bakterie Enterobacteriaca wykryto w 37 proc. zbadanych próbek lodów pobranych w województwie zachodniopomorskim - przekazał w poniedziałek sanepid. Najwyższy… » więcej 2024-07-15, godz. 14:50 Rząd we wtorek m.in. o programie polskiej prezydencji w V4 Na wtorkowym posiedzeniu rząd zajmie się m.in. programem polskiej prezydencji w Grupie Wyszehradzkiej i propozycją resortu finansów, by objąć akcyzą saszetki… » więcej 2024-07-15, godz. 14:50 Kraków/ Aktor Feliks Szajnert spoczął na Cmentarzu Bronowickim Aktor teatralny i filmowy Feliks Szajnert w poniedziałek spoczął na Cmentarzu Bronowickim w Krakowie. Niesamowity charakter, energia, która zadziwiała, postać… » więcej 2024-07-15, godz. 14:40 Synoptyk IMGW: najbliższe dni będą upalne, możliwe burze z gradem W poniedziałek i wtorek należy spodziewać się wysokiej temperatury, której towarzyszyć mogą burze z gradem. Będą one przemieszczać się nad terytorium… » więcej 2024-07-15, godz. 14:40 Poznań/ Sejmik przyjął uchwałę ws. planowanej reorganizacji Wielkopolskiego Muzeum Niepodległości Uchwałę w sprawie zamiaru i przyczyn podziału Wielkopolskiego Muzeum Niepodległości (WMN) przyjęli w poniedziałek wielkopolscy radni. Według planów samorządu… » więcej 2024-07-15, godz. 14:40 Wicemarszałek Czarzasty: musimy wiele procesów przyspieszyć Mamy świadomość, że rozliczenia poprzedniej władzy powinny przebiegać szybciej, ale liczba problemów jest olbrzymia - powiedział w poniedziałek wicemarszałek… » więcej 2024-07-15, godz. 14:30 1. liga piłkarska – Ruch: walka o powrót do najlepszych poza swoim stadionem Podobnie jak w poprzednim sezonie spadkowicz z ekstraklasy piłkarskiej Ruch Chorzów nie będzie mógł w nadchodzących rozgrywkach podejmować rywali na swoim… » więcej 2024-07-15, godz. 14:30 Komunikat Totalizatora Sportowego (15-07-2024) Komunikat Totalizatora Sportowego Totalizator Sportowy Spółka z o.o. podaje wylosowane liczby w dniu 2024-07-15 o godz. 14:00W zakładach Kaskada wylosowano1… » więcej
1234567
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »