Radio Opole » Kraj i świat
2021-02-23, 16:30 Autor: PAP

Zagórski: gry cyfrowe pomagają zdobywać praktyczne umiejętności, ale mają też ciemne strony

Gry cyfrowe pomagają zdobywać praktyczne umiejętności, ale świat wirtualnej rozrywki ma też swoje ciemne strony – mówił we wtorek minister Marek Zagórski podczas prezentacji poradnika Cyfryzacji KPRM i NASK "Nastolatki i gry cyfrowe".

We wtorek odbyła się prezentacja online poradnika dla rodziców "Nastolatki i gry cyfrowe", przygotowanego przez wydział Cyfryzacji we współpracy z NASK w ramach kampanii "Nie zagub dziecka w sieci".

Inaugurując spotkanie, minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w KPRM, wskazywał, że gry cyfrowe pomagają zdobyć wiele praktycznych umiejętności, rozwijać pasje, wzmacniać kompetencje społeczne, a czasami budować wieloletnie przyjaźnie. Ale – mówił – świat wirtualnej rozrywki ma też swoją ciemną stronę, tj. np. nieodpowiednie gry mogą negatywnie wpływać na rozwój psychiczny. Dlatego Cyfryzacja KPRM i NASK prowadzą kampanię, w której ramach wskazują rodzicom, jak mądrze towarzyszyć dziecku w internecie.

Według badań zaprezentowanych w poradniku "Nastolatki i gry cyfrowe" 16 mln Polaków sięga po gry komputerowe, z czego co czwarty polski gracz to nastolatek lub młody dorosły. Jak czytamy w publikacji, zarówno Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), jak i Amerykańska Akademia Pediatryczna (AAP) wskazują, że czas kontaktu z ekranem cyfrowego urządzenia w przypadku młodych użytkowników internetu nie powinien przekraczać dwóch godzin dziennie. Tymczasem z badań przeprowadzonych wśród polskich nastolatków wynika, że średnio spędzają oni w internecie ponad cztery godziny w ciągu doby, a co ósmy z nich jest w sieci przeszło osiem godzin każdego dnia.

"40 proc. nastolatków wskazało na granie w gry online jako na jedną ze swoich najczęstszych aktywności w sieci. Młodsi badani (13 lat) rozrywce tej poddają się znacznie częściej niż starsi (17 lat): odpowiednio 48 i 31,1 proc. Nastolatki sporo czasu poświęcają na granie w gry cyfrowe zarówno w dni powszednie, jak i w weekendy" – wskazano w poradniku.

Autorka poradnika Marta Witkowska zauważyła jednak, że "gry komputerowe można podzielić na wiele gatunków, nie tylko na typowe popularne strzelanki".

"Gry cyfrowe często są też postrzegane jako +zjadacze czasu+, bierna, ogłupiająca, a nawet niebezpieczna rozrywka. Tymczasem użytkowane w pozytywny i przemyślany sposób stanowią prawdziwy trening dla mózgu. Ułatwiają nabycie wielu umiejętności i rzetelnej wiedzy. Pomagają rozwinąć kreatywność i kompetencje społeczne. Co więcej, kompetencji nabytych podczas grania młody człowiek będzie używał przez całe życie, w różnych sytuacjach i okolicznościach" – przekonywała Witkowska podczas prezentacji poradnika.

Witkowska mówiła również o negatywnych stronach spędzania zbyt dużej ilości czasu przed ekranami. "Dzieci i nastolatki coraz więcej czasu przeznaczają na korzystanie z nowych technologii, co zwiększa u nich ryzyko pojawienia się problemów ze zdrowiem, ale też nadużywania nowych technologii, a nawet uzależnienia" – wskazywała.

"W naszym poradniku podpowiadamy, jak temu zapobiec. Podjęcie kilku prostych kroków może pomóc w lepszym zrozumieniu fascynacji nastolatka, przygotowaniu się do rozmowy na temat grania i wspólnym ustaleniu zasad, które sprawią, że jego podejście do cyfrowej rozrywki będzie bardziej zrównoważone" – podkreśliła autorka.

I wyjaśniała, że "na początek warto przyjrzeć się, w co i w jaki sposób gra nasze dziecko. W sieci łatwo można znaleźć szczegółowe informacje niemal na temat każdej gry. Gracze chętnie publikują bowiem nagrania swoich rozgrywek, które pozwolą rodzicom zorientować się, jak faktycznie wygląda gra oraz jej mechanika (zadania i wyzwania, rywalizacja i współpraca, system motywowania i nagradzania, komunikacja pomiędzy uczestnikami itp.). Nie obawiajmy się pytać dziecka o jego ulubione gry czy poprosić o pokazanie, jak spędza czas przed komputerem".

Witkowska dodała też, że bardzo ważnym aspektem jest zadbanie o właściwą organizację czasu, tak aby młody gracz w ferworze walki nie stracił z pola widzenia innych, ważnych życiowych spraw.

"Pomóżmy dziecku rozplanować tydzień w taki sposób, aby zadbać zarówno o obowiązki szkolne i domowe, spotkania z przyjaciółmi, jak i sport oraz inne pasje, w tym gaming" – wskazała.

Poradnik można znaleźć m.in. na stronie https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/.

Projekt "Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych" realizowany jest przez KPRM (wcześniej Ministerstwo Cyfryzacji) we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie. (PAP)

Autor: Dorota Stelmaszczyk

dst/ joz/

Kraj i świat

2024-08-04, godz. 16:20 Paryż/boks - Szeremeta pewna medalu (krótka) Julia Szeremeta awansowała do półfinału bokserskiej kat. 57 kg i zapewniła sobie co najmniej brązowy medal igrzysk w Paryżu. W niedzielnym ćwierćfinale… » więcej 2024-08-04, godz. 16:20 2. Ekstraliga żużlowa - Wybrzeże - ROW 31:59 Energa Wybrzeże Gdańsk - Innpro ROW Rybnik 31:59. Pierwszy mecz 56:34 dla ROW, który zdobył punkt bonusowy. Punkty: Energa Wybrzeże Gdańsk: Tom Brennan… » więcej 2024-08-04, godz. 16:20 Włochy/ Ponad dwa razy mniej migrantów przybyłych na wybrzeża niż w 2023 r. Liczba migrantów przybyłych drogą morską do Włoch od początku tego roku do 2 sierpnia jest o ponad połowę niższa niż w tym samym okresie rok wcześniej… » więcej 2024-08-04, godz. 16:20 2. Ekstraliga żużlowa - 14. kolejka (tabela) Wyniki meczów 14. kolejki, ostatniej sezonu zasadniczego i tabela 2. Ekstraligi żużlowej: 2024-08-03:Abramczyk Polonia Bydgoszcz - Texom Stal Rzeszów 52:37… » więcej 2024-08-04, godz. 16:10 Paryż/łucznictwo - złoty medal dla Koreańczyka Woojina Reprezentant Korei Południowej Kim Woojin zdobył w igrzyskach olimpijskich w Paryżu złoty medal w łucznictwie pokonując w finale 6:5 Amerykanina Brady'ego… » więcej 2024-08-04, godz. 16:10 Paryż/łucznictwo - turniej indywidualny mężczyzn (wyniki) Wyniki indywidualnego turnieju łuczniczego mężczyzn:półfinałyKim Woojin (Korea Płd.) - Lee Wooseok (Korea Płd.) 6:5Brady Ellison (USA) - Florian Unruh… » więcej 2024-08-04, godz. 16:10 2. Ekstraliga żużlowa - PSŻ - Arged 40:50 #OrzechowaOsada PSŻ Poznań - Arged Malesa Ostrów Wlkp. 40:50. Pierwsze spotkanie wygrał PSŻ Poznań 47:43. Punkt bonusowy dla Arged Malesy. Punkty: … » więcej 2024-08-04, godz. 16:00 Paryż/siatkówka - Prus: atak powinien być naszą siłą, a nie jest Były reprezentant kraju Marcin Prus nie ukrywa, że brak punktów w ataku jest największym problemem polskich siatkarzy w turnieju olimpijskim. 'Atak powinien… » więcej 2024-08-04, godz. 16:00 Zachodniopomorskie/ Zderzenie dwóch samochodów osobowych w Golczewie; DW108 zablokowana W Golczewie (pow. kamieński) doszło do zderzenia czołowego dwóch samochodów osobowych. Poszkodowane zostały cztery osoby, w tym dwoje dzieci - przekazała… » więcej 2024-08-04, godz. 15:50 Ekstraklasa piłkarska - Motor - Korona 0:1 (do przerwy) Motor Lublin - Korona Kielce 0:1 do przerwy Bramki: 0:1 Adrian Dalmau (43). Żółta kartka - Motor Lublin: Samuel Mraz. Sędzia: Marcin Kochanek (Opole).(PAP)… » więcej
1234567
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »