Radio Opole » Aktualności historyczne » Aktualności historyczne » 40 lat temu zakończono produkcję samochodu Syr…
2023-06-30, 16:00 Autor: IAR/E.Leo/D.Panek/K.Koziełł

40 lat temu zakończono produkcję samochodu Syrena

Syrenka. [Fot. J. Maćkowiak]
Syrenka. [Fot. J. Maćkowiak]
Cieszyła się niezwykłą popularnością i było marzeniem wielu Polaków. 40 lat temu, 30 czerwca 1983 roku, zakończyła się produkcja legendarnego samochodu Syrena. Z taśm bielskiej Fabryki Samochodów Małolitrażowych zjechał ostatni egzemplarz modelu 105. "Syrenki", bo tak je nazywano, jeździły po wszystkich drogach, a w latach 60. uczestniczyły nawet w Rajdach Monte Carlo, jednak bez większych sukcesów. Były efektem polskiej myśli technicznej. Produkowano je ponad ćwierć wieku (od 1957 roku), w wersjach od 100 do 105. Były osobowe i dostawcze. Istniała też Syrena R-20, czyli rolniczy pick-up, a także Syrena Bosto, czyli po prostu furgon.
"Syrenki" rozwijały prędkość do 100 kilometrów na godzinę, a wersja 105 Lux rozpędzała się nawet do 120. Pozwalały na niezależność, a jednocześnie wytrzymywały trudne warunki polskich dróg. Wszystkie miały cenną zaletę, a mianowicie większości napraw można było dokonać we własnym zakresie. Bolączkę właścicieli Syren stanowiły częste, drobne usterki oraz duży hałas silnika. Narzekano też na mało wydajny układ chłodzenia, zdarzało się, że po dłuższej jeździe gotowała się woda w chłodnicy.

W latach 80. Syreny zostały wyparte przez Fiaty - 125p i 126.

Współcześni fani "syrenek" utworzyli w 2004 roku prężnie działający klub miłośników tych aut. Restaurują stare samochody, organizują zloty i rajdy, także poza granicami kraju.

(więcej)

Prace konstrukcyjne nad syreną rozpoczęto w sierpniu 1953 roku. Ich koordynatorem był inżynier Karol Pionnier. Dwa lata później na Międzynarodowych Targach Poznańskich po raz pierwszy zaprezentowano samochód publicznie. Już wtedy wzbudził duże zainteresowanie

Produkcja ruszyła 20 marca 1957 roku w warszawskiej FSO. Potem "syrenki" montowano też w Bielsku-Białej, dokąd w 1972 roku przeniesiono całość wytwarzania. Ostatni samochód zjechał z taśmy produkcyjnej 30 czerwca 1983 roku. Łącznie skonstruowano ponad 521 tysięcy tych aut.

W ciągu ponad ćwierć wieku wprowadzono wiele zmian, udoskonalając kolejne wersje pojazdów. Ciekawostką może być fakt, że w pierwszych "syrenkach" drzwi montowano w środku samochodu, dlatego otwierały się "pod wiatr". Później zmieniono ich konstrukcję, na taką, jaka jest w współczesnych autach. Syreny z racji swojego napędu musiały być zasilane mieszanką benzyny z olejem, dlatego ich spaliny miały charakterystyczny niebieski kolor.

Najbardziej ekskluzywny model - Syrena 105 Lux, produkowana od 1975 roku, mogła rozpędzić się do 120 kilometrów na godzinę. Ta wersja miała także lewarek zmiany biegów i dźwignię hamulca pomocniczego w podłodze między siedzeniami oraz fotele z regulacją kąta oparcia. Z czasem zaczęto w niej montować radio w specjalnie wyciętym i zaślepianym czarną atrapą otworze. Na kołach pojawiły się także ozdobne kołpaki.

Powstawały też ciekawe prototypy, które nigdy nie weszły jednak do seryjnej produkcji, jak Syrena Sport, Mikrobus czy Kombi.

Mimo pewnych niedoskonałości technicznych "syrenek", w 1959 roku w warszawskiej FSO dwaj dziennikarze motoryzacyjni - Andrzej Zieliński i Marek Wachowski pobili na "syrence" 19 rekordów Polski. Jeździli autem przez trzy noce i dwa dni po torze próbnym na Żeraniu, pokonując pięć tysięcy kilometrów. Ich zmagania relacjonowała Polska Kronika Filmowa. Samochody Syrena uczestniczyły też w rajdach samochodowych. W 1960 roku w Rajdzie Monte Carlo załodze w składzie Marek Varisella i Marian Repeta udało się zająć 99. miejsce na 149 sklasyfikowanych załóg.

Zobacz także

2023-06-27, godz. 08:00 MonumentApp - darmowa aplikacja, która ułatwi zwiedzanie kraju i poznawanie zabytków MonumentApp to nowa, prosta i darmowa aplikacja, która ułatwi zwiedzanie kraju i poznawanie zabytków. Powstała dzięki porozumieniu Polskiej Organizacji Turystycznej… » więcej 2023-06-27, godz. 08:00 Kalendarium historyczne na dzś 27 czerwca » więcej 2023-06-26, godz. 16:00 64 lata temu w Kraśniku Fabrycznym wybuchły zamieszki, spowodowane zakazem budowy kościoła 64 lata temu, 26 czerwca 1959 roku, w Kraśniku Fabrycznym w województwie lubelskim wybuchły zamieszki, wywołane sprzeciwem władz komunistycznych wobec budowy… » więcej 2023-06-26, godz. 14:00 97. urodziny historyka i dziennikarza Mariana Turskiego 97 lat kończy dziś Marian Turski, historyk, dziennikarz, publicysta i działacz społeczny, podczas II wojny światowej ocalały z niemieckiego nazistowskiego… » więcej 2023-06-26, godz. 11:30 Muzeum Górnictwa Węglowego uruchamia trasę "Podziemna Podróż w Czasie" Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu od dziś uruchamia nową trasę "Podziemna Podróż w Czasie" w liczących sobie ponad dwieście lat podziemiach Sztolni… » więcej 2023-06-26, godz. 10:00 Mija 47 lat od robotniczych protestów Czerwca 1976 roku Mija 47 lat od wydarzeń Czerwca 1976 roku - fali robotniczych protestów przeciwko komunistycznym władzom, w związku z ogłoszoną przez rząd podwyżką cen… » więcej 2023-06-26, godz. 10:00 Przypomnienie pomordowanych lwowskich profesorów Już 2 lipca we Wrocławiu odbędzie się spacer upamiętniający lwowskich profesorów pomordowanych przez Niemców w lipcu 1941 roku na Wzgórzach Wuleckich… » więcej 2023-06-26, godz. 08:00 Kalendarium historyczne na dziś 26 czerwca » więcej 2023-06-25, godz. 10:00 100 lat temu urodził się Stanisław Likiernik, żołnierz AK, uczestnik Powstania Warszawskiego Sto lat temu, 25 czerwca 1923 roku, urodził się Stanisław Likiernik, żołnierz Kedywu Armii Krajowej, uczestnik Powstania Warszawskiego, autor wspomnień "Diabelne… » więcej 2023-06-25, godz. 08:00 Kalendarium historyczne na dziś 25 czerwca » więcej
180181182183184
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »