Wbito pierwszą łopatę pod budowę obwodnicy Niemodlina. Blisko 11-kilometrowym odcinkiem mamy pojechać za dwa lata, a budowa pochłonie 264 mln złotych. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy Niemodlina odetchną z ulgą - bo dziennie przez centrum miasteczka przejeżdża nawet 17 tysięcy samochodów. Na symbolicznym wbiciu łopaty w Wydrowicach obecni byli politycy, wykonawcy i przedstawiciele Społecznego Komitetu Budowy Obwodnicy Niemodlina.
- W grudniu 2008 roku po raz pierwszy wyszliśmy na ulice i to był początek batalii a obwodnice Niemodlina - mówi nam Danuta Uniejewska. Wówczas przyszło bardzo dużo mieszkańców, mieliśmy wsparcie rzeszy ludzi i to nas trzymało w postanowieniu, że musimy coś zrobić dla mieszkańców, dlatego nasz protest polegał na blokadach drogi krajowej 45 - dodają członkowie komitetu Roman Szymański, Marian Oleksa i Kazimierz Grębowiec.
Podczas wbicia symbolicznej łopaty obecni byli kandydaci Prawa i Sprawiedliwości w wyborach do sejmu. Dyrektor GDDKiA w Opolu i przedstawiciele konsorcjum firm Mota Engil Central Europe oraz Himmel i Papesch.
Wicewojewoda opolski Violetta Porowska podkreśliła - Obiecaliśmy 4 lata temu, że ta obwodnica będzie i ten cały proces zabiegania o inwestycję dzisiaj się ziścił.
Marcin Ociepa, wiceminister przedsiębiorczości i technologii dodał, że ta inwestycja nie tylko poprawi życie mieszkańców miasta ale pozwoli przyciągnąć inwestorów. - Inwestorzy pytają o tego typu tereny. Przecież mamy Wrocław przesycony inwestycjami, natomiast w tym wypadku mówimy o świetnym położeniu. Niemodlin leży przy autostradzie, ważnej magistrali kolejowej i drodze krajowej. Antoni Duda, przewodniczący opolskiego zespołu parlamentarnego także mówił o swoim wkładzie. - Od początku mijającej kadencji chodziliśmy do ministra Adamczyka i zwracaliśmy uwagę na ważność tej inwestycji, że bez niej blokuje się trasa krajowa 46.
- To, że nas dzisiaj tylu tu jest pokazuje, że te osoby są bardzo zainteresowane w jaki sposób rozwija się województwo - uzupełniła Katarzyna Czochara a Jerzy Naszkiewicz dodał - Ponad 30 lat czekania i wreszcie mieszkańcy się doczekali.
Violettę Porowska odnosząc się do pytania o zainteresowanie polityków tą inwestycją wyjaśniła: - To jest normalne, że w trakcie kampanii wyborczej kandydaci pokazują ile zrobili dla swojego regionu a przy tej obwodnicy było sporo pracy zespołowej.
Lidia Markowska, pełniąca obowiązku dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu wyjaśniła, że obwodnica ominie Niemodlin od południowej i wschodniej strony. Trasa jadąc od strony Nysy rozpocznie się przed Brzęczkowicami, przy skrzyżowaniu krajowej 46 z wojewódzką 385 na Grodków, a zakończy tuż przed autostradą A4 i węzłem Prądy.
Zapytana o koniec robót zapewniła - Powinniśmy zakończyć tę inwestycję w III kwartale 2021 roku.
Obwodnica w połowie będzie trasą dwujezdniową, czyli powstaną po dwa pasy w każdą stronę, a w połowie z układem pasów 2+1. Na trasie drogi zaplanowano dwa węzły Niemodlin oraz Sosnówka. Inwestycja zakłada również budowę dziewięciu większych i siedmiu mniejszych obiektów inżynieryjnych.
Wykonawcą zostało konsorcjum firm Mota Engil Central Europe oraz Himmel i Papesch.
Decyzję o zezwoleniu na realizację tej inwestycji drogowej wydano 17 lipca tego roku. Przypomnijmy, że historia planów budowy obwodnicy Niemodlina ma już ponad dekadę. W 2010 roku wybrano pierwszy wariant przebiegu trasy, wówczas o budowę zabiegały władze rządowe i samorządowe regionu - koalicja PO, PSL i MN.