Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2018-10-11, godz. 10:17, Poranna rozmowa Radia Opole Rozmowa z Radosławem Dimitrowem o tegorocznej kampanii wyborczej - Pamiętamy, jakie cztery lata temu były problemy z liczeniem głosów, ale mamy nadzieję, że w tym roku wszystko spraw nie zadziała i będziemy mogli w miarę szybko podać wyniki. Ale niezależnie od tego, kiedy poznamy wyniki oficjalne… » więcej 2018-10-10, godz. 18:45, Wiadomości z regionu Upominają się o bezpieczeństwo w Grudzicach i na Malinie. Kandydaci z list Marcina Gambca z propozycjami O zapewnienie bezpieczeństwa w oddalonych od centrum dzielnicach Opola postulują kandydaci startujący z komitetu Marcina Gambca. Twierdzą, że od lat nie budowano tam np. ścieżek rowerowych. » więcej 2018-10-10, godz. 17:02, Publicystyka w Radiu Opole Ring Wyborczy - kandydaci na burmistrza Namysłowa Wszyscy kandydaci na burmistrza Namysłowa apelowali o to, by ogólnopolskie spory polityczne nie zatruwały atmosfery polityki samorządowej, ale przebieg debaty pokazał, że łatwo o to nie będzie. Można było odnieść wrażenie, że… » więcej 2018-10-10, godz. 15:29, Wiadomości z regionu Grzegorz Chrzanowski: Dzięki powiązaniom koleżeńskim i zawodowym Jerzego Wrębiaka Brzeg będzie mieć nowy zakład karny Kandydat na burmistrza Brzegu z komitetu „NIE dla więzienia, TAK dla połączenia” zarzuca obecnemu włodarzowi zbyt bliskie relacje z wiceministrem sprawiedliwości Patrykiem Jakim. Według Grzegorza Chrzanowskiego to właśnie znajomości… » więcej 2018-10-10, godz. 15:10, Publicystyka w Radiu Opole Ring Wyborczy - kandydaci na burmistrza Namysłowa Wszyscy kandydaci na burmistrza Namysłowa apelowali o to, by ogólnopolskie spory polityczne nie zatruwały atmosfery polityki samorządowej, ale przebieg debaty pokazał, że łatwo o to nie będzie. Można było odnieść wrażenie, że… » więcej 2018-10-10, godz. 14:06, Gospodarka Izba Rzemieślnicza w Opolu udziela poparcia Arkadiuszowi Wiśniewskiemu Przedsiębiorcy z Izby Rzemieślniczej popierają w wyborach prezydenta Arkadiusza Wiśniewskiego. Na konferencji prasowej chwalili, że obecny prezydent miasta dochował słowa o współpracy sprzed 4 lat, dlatego jak zaznaczył prezes Tadeusz… » więcej 2018-10-10, godz. 09:21, Wiadomości z regionu 29 dzielnic w 29 dni - Barbara Kamińska podsumowuje spotkania z mieszkańcami 29 dzielnic w 29 dni. Kandydatka na prezydenta Opola Koalicji Obywatelskiej, Barbara Kamińska odwiedziła na rowerze wszystkie dzielnice miasta. » więcej 2018-10-09, godz. 19:00, Wiadomości z regionu Przedstawiciele Kukiz'15 odwiedzili Grodków. "Dzisiaj w żadnym mieście w Polsce nie ma na co dzień demokracji" Przedstawiciele Kukiz'15 zaprezentowali dziś (09.10) w Grodkowie program oraz kandydatów w wyborach samorządowych. » więcej 2018-10-09, godz. 17:30, Wiadomości z regionu Zyski z ECO tematem kampanijnym. Sztab Porowskiej: prezydent oddaje pieniądze zagranicznej firmie. Ratusz odpowiada Przypomnijmy, Violetta Porowska, kandydatka PiS na prezydenta Opola proponowała, aby 60 mln z dywidendy z ECO przeznaczyć na wymianę źródeł ciepła. Na te propozycję odpowiedział opolski ratusz, a dziś (09.10) ponownie zabrał głos… » więcej 2018-10-09, godz. 17:00, Wiadomości z regionu Kukiz’15 chce przejrzystości i jawności brzeskich samorządów Na dzisiejszej (09.10) konferencji prasowej przedstawiciele Kukiz’15 zachęcali mieszkańców Brzegu do zapoznania się z ich programem. Kandydaci na radnych miejskich i powiatowych mówili o proponowanych zmianach w samorządach. Kukiz’15… » więcej
34353637383940
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »