Radio Opole » Rewiry kultury » Artykuły » Chłopi show [43. OKT, RECENZJA SPEKTAKLU]
2018-04-07, 22:23 Autor: Tomasz Zacharewicz (oprac. Wanda Kownacka)

Chłopi show [43. OKT, RECENZJA SPEKTAKLU]

Zdjęcie ze spektaklu "Chłopi" [fot. źródło: materiały ze strony Teatru im. Jana Kochanowskiego, http://teatropole.pl/chlopi/]
Zdjęcie ze spektaklu "Chłopi" [fot. źródło: materiały ze strony Teatru im. Jana Kochanowskiego, http://teatropole.pl/chlopi/]
Wyobraźmy sobie taką sytuację. Grupa znajomych grywa w „Magię i miecz”. Wcielają się w role i na zamkniętej przestrzeni żyją przez chwilę w innym świecie. Dlaczego? Z tęsknoty, potrzeby przygód, wyskoczenia z własnej skóry. Z chęci dotknięcia czegoś co wydaje się być takie atrakcyjne, ale takie odległe i nieosiągalne. Dlaczego nie możemy się tak zabawić!? Widzieliście serial „Westworld”, gdzie można przez kilka dni żyć jak na Dzikim Zachodzie, w otoczeniu cyborgów odgrywających swoje role. Zróbmy sobie własny „Prodźekt Chłopi”. Tu będzie wieś Lipce, chaty zespawamy z rur na wzór koron żniwnych. Jak być reymontowskim chłopem to na całego. Ten robot zagra świnię, krowę będziemy doić prosto z kartonów, ale najpierw musimy wyruszyć w podróż, urodzić się jako grupa, jako społeczność, w rytuale przejścia stąd – tam.
W ten właśnie sposób wyobrażam sobie genezę spektaklu, który w warszawskim Teatrze Powszechnym przygotował – inspirując się „Chłopami” Władysława Reymonta – Krzysztof Garbaczewski. By stworzyć takie przedstawienie na granicy snu i literatury, potrzebne jest solidne naoliwienie wyobraźni, a po ponad trzech godzinach w teatrze jestem pewien, że reżyser i współodpowiedzialni za spektakl oliwić musieli.

I tak powstaje obraz. Gdzieś w świecie owładniętym tęsknotą za tym co pierwotne (tatuaż na plecach Antka rodem z polowania na mamuty) i tym co nieskażone migracjami wirusów, nadmiarem środków konserwujących, barwników i plagami dysleksji. Gdzieś w świecie zamieniającym przestrzeń w cyberprzestrzeń (robot grający rolę świni i bociana). Gdzieś gdzie smutno i tęskno się zrobiło za wsią cichą i spokojną, gdzie piankę z mleka można zdmuchnąć, dziewuchę klepnąć bez obaw o sprawę w sądzie i potępienie ogólne, gdzie grabie można złamać na plecach chłopa gdy z żydowskiej karczmy wraca. Gdzieś w tym świecie zrodził się ten spektakl.

Zrodził się z przekroczenia granicy. Powstał tam gdzie aktorzy ubrani w identyczne białe kombinezony, pozbawieni twarzy, rozpoczynają drogę bohatera. Rodzą się najpierw jako mała lokalna społeczność w rytualnym tańcu, komórek, mikrobów, plemników i słowa, które im towarzyszy. Trochę jakby na wzór „Odysei kosmicznej 2001” Stanleya Kubricka. Po wykluciu przybierają role mieszkańców reymontowskich Lipiec. Grabaczewski, muszę przyznać, doskonale wprowadził ich w ten świat, niby umowny, ale wychodzący im spod skóry. Rozsmakowywać się można kolejnymi kreacjami, zachłystywać tempem opowieści, z zachwytem czytać i odkrywać kody i treści poukrywane przez realizatorów. Śmiać się zdrowo (po wiejsku) przy dojeniu niby sztucznej, ale jakże przejętej swoją rolą krowy. Podziwiać można wiejskiego gladiatora Borynę, który umiera w ujęciach kamery jak w filmie Ridleya Scotta.

Nie da się oddać całości, nie da się chwycić wszystkiego – ważne jest, że Garbaczwski podarował nam świetny spektakl, który reymontowskim chłopom ujmy nie przynosi. Widzom za to może przypomnieć, że nasza klasyka jest w stanie tak zapłodnić współczesnego reżysera, że wydaje intrygujące owoce. I jeszcze jedno słówko, drodzy aktorzy – gdybym miał tyle czapek i tyle głów, żeby każdemu rzucić pod nogi – zrobiłbym to bez wahania.


Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie
„Chłopi” wg Władysława Stanisława Reymonta
reżyseria: Krzysztof Garbaczewski

Zobacz także

2020-07-30, godz. 21:00 O tańcu intuicyjnym jako medium wyrażania doznań estetycznych i emocji- opowiada Barbara Przerwa Barbara Przerwa, kustosz a także edukatorka z Muzeum Narodowego we Wrocławiu opowiada o tańcu intuicyjnym jako medium wyrażania doznań estetycznych i emocji… » więcej 2020-07-28, godz. 20:56 Agnieszka Dela-Kropiowska o "Nierezydencji artystycznej Weltschmerz" Media społecznościowe tym razem będą przestrzenią (nie)rezydencji artystycznej, którą organizuje Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu. Tytułowy "Weltschmerz"… » więcej 2020-07-15, godz. 14:40 "Siła marzeń, czyli jak zdobyłam Everest". Rozmowa z Miłką Raulin Miłka Raulin - zdobywczyni Korony Ziemi, autorka książek i twórczyni festiwalu Siła Marzeń - była gościem programu "Rewiry kultury". Rozmawialiśmy o książce… » więcej 2020-07-10, godz. 22:53 Natalia Krawczyk i Gaja Karolczak o "Wodowaniu" z Galerią Sztuki Współczesnej w Opolu Woda, medytacja i sztuka - czy te elementy można ze sobą połączyć? O to w "Rewirach kultury" zapytaliśmy Natalię Krawczyk z Galeria Sztuki Współczesnej… » więcej 2020-07-08, godz. 13:38 O turystyce, ekonomii i kulturze. Rozmowa z prof. WSB - Danielem Puciato Na antenie Radia Opole rozmawialiśmy z ekspertem i prof. Wyższej Szkoły Bankowej w Opolu - Danielem Puciato. Sprawdziliśmy, jakie formy wypoczynku są popularne… » więcej 2020-07-02, godz. 12:47 Od malarstwa do fotografii. Joanna Prehus z pracowni wyszła w świat W audycji "Rewiry kultury" rozmawialiśmy z opolską artystką i absolwentką Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu - Joanną Preuhs, która przez wiele lat pochłonięta… » więcej 2020-07-01, godz. 20:00 Co właściwie wiemy o zmianach klimatu?- odpowiada prof. Ewa Bińczyk Rozmowa z prof. Ewą Bińczyk, filozofką, wykładowczynią Uniwersytetu M. Kopernika w Toruniu, autorką książki "Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu"… » więcej 2020-06-26, godz. 21:05 Iwona Chmielewska o swoich ilustracjach w książce "Mama zawsze wraca" Z Iwoną Chmielewską, autorką ilustracji w książce "Mama zawsze wraca" rozmawia Katarzyna Zawadzka. » więcej 2020-05-27, godz. 12:21 Czy rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady? Rozmowa z Adamem Robińskim Połączyliśmy się z dziennikarzem Adamem Robińskim. Był finalistą Nagrody im. Barbary N. Łopieńskiej za najlepszy wywiad prasowy. Jego pierwsza książka… » więcej 2020-05-13, godz. 15:52 Podróż z dala od tezy. Piotr Marecki o "Polsce przydrożnej" Gościem programu "Rewiry kultury" był Piotr Marecki - prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego, który pewnego dnia wyruszył w drogę nie zabierając ze sobą GPS-u… » więcej
12345
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »