Radio Opole » Rewiry kultury » Artykuły » Jak wygląda „Maksymalnie udana egzystencja?”…
2018-04-07, 22:10 Autor: Tomasz Zacharewicz (oprac. Wanda Kownacka)

Jak wygląda „Maksymalnie udana egzystencja?” [43. OKT, RECENZJA SPEKTAKLU]

"Tajny Dziennik" M. Bałoszewskiego z Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy [fot. archiwum organizatora]
"Tajny Dziennik" M. Bałoszewskiego z Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy [fot. archiwum organizatora]
Mieszkanie nie wygląda inaczej od tysięcy innych podobnych, na innych piętrach w innych blokach, gdyby nie jeden szczegół... wyróżniają je wszędzie stojące dewocjonalia łączące w sobie inne religie obok tej dominującej nad rzeką przepływającą tuż obok.
W tym mieszkaniu jest ich czterech, ale za każdym z nich jest tylko ten jeden. Oni nie są jednak tym jednym, oni są tylko przedłużeniem jego głosu nagranego na taśmę. Ten głos z kolei najchętniej opowiada o przemijaniu, seksualności i znów o przemijaniu lub nie bójmy się tego słowa – o śmierci. „Nie bój się nic... Bo życie nic nie znaczy... Bo śmierć jak rydz... Zdrowa dla umieraczy...”– płynie piosenka z mieszkania jak na balu u Kici Koci.

Tak właśnie wygląda spotkanie z „Tajnym dziennikiem” Mirona Białoszewskiego w przedstawieniu zrealizowanym przez Wojciecha Urbańskiego w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Reżyser posadził na wersalce w mieszkaniu Mirona Białoszewskiego czterech aktorów, ale żaden nie jest nim i nim się nie staje. Każdy z nich jest tylko nośnikiem głosu, emocji, opowieści, zapisu dnia, stanu ducha i ciała. Wymieniają się, żonglują, podają, dopełniają, przecinają, a Miron skacze z rąk do rąk i gra na strunach głosowych swoich podawaczy.

Za oknem Warszawa, za oknem wrony, za oknem Nowy Jork, a w środku głos się snuje na cztery głosy rozbity, a w tym głosie i w tym mieszkaniu zasiadła sobie publiczność i ta publiczność właśnie staje się z minuty na minutę coraz bardziej świadkiem „maksymalnie udanej egzystencji” w rytm płyt Mirona, który wciąga ten sceniczny krajobraz w swoją codzienność, w swoją seksualność, w swoje przemijanie.

Swobodnie, bez pośpiechu, monotonnie taśma się toczy w Mironowym magnetofonie i Mironowym świecie. Raz wchodzą do mieszkania kuzynki, wpychają się przez telefon ze swoim fragmentem przemijania, innym razem klienci nowojorskiego porno kina, też... danke, danke, danke – przeminą. Wchodzą, wychodzą, wypełniają Mirona, zostawiają.

Muszę przyznać, że twórcom tego spektaklu udała się sztuka znakomita. Nie używali „Tajnego dziennika” do swoich celów – pozwolili mu zabrzmieć, towarzyszyli mu, podbijając kiedy trzeba, wygaszając gdy sapał rozchulany. Mieli świadomość, że tak znakomitej literaturze czasami wystarczy dać ujście, a ona sama zaszumi, zalepi i zaciągnie. Czasami wystarczy być medium.


„Tajny Dziennik” Miron Białoszewski
reżyseria: Wojciech Urbański
Teatr Dramatyczny w Warszawie

Zobacz także

2020-08-06, godz. 18:19 O wystawie DON KICHOT I OPOLANKA- Wspomnienie Antoniego Marcolli (1912–1996) i Aloizy Zacharskiej-Marcolli (1926–2020)… Dyrektorka Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu- Anna Potocka- opowiada o wystawie DON KICHOT I OPOLANKA- Wspomnienie Antoniego Marcolli (1912–1996) i Aloizy… » więcej 2020-07-30, godz. 21:00 O tańcu intuicyjnym jako medium wyrażania doznań estetycznych i emocji- opowiada Barbara Przerwa Barbara Przerwa, kustosz a także edukatorka z Muzeum Narodowego we Wrocławiu opowiada o tańcu intuicyjnym jako medium wyrażania doznań estetycznych i emocji… » więcej 2020-07-29, godz. 22:00 Elżbieta Żłobicka, opolska aktorka, wydała swą pierwszą powieść "Droga, jakich wiele" Dziś premierę ma e- book- "Droga, jakich wiele"- Elżbiety Żłobickiej, opolskiej aktorki. Powieść z wątkami autobiograficznymi opowiada o życiu aktorki… » więcej 2020-07-29, godz. 21:00 Barbara Caillot oraz Aleksandra Karkowska - autorki książki- "Marsz, marsz Batory"- napisały opowieść utkaną ze wspomnień… Barbara Caillot oraz Aleksandra Karkowska opowiadają, dlaczego oczarował je statek M/S Batory, legendarny transatlantyk, który 33 lata pływał pod polską… » więcej 2020-07-28, godz. 20:56 Agnieszka Dela-Kropiowska o "Nierezydencji artystycznej Weltschmerz" Media społecznościowe tym razem będą przestrzenią (nie)rezydencji artystycznej, którą organizuje Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu. Tytułowy "Weltschmerz"… » więcej 2020-07-27, godz. 21:00 "U nas każdy jest prorokiem. O Tatarach w Polsce"- z dziennikarzem radiowym, reporterem Bartoszem Pankiem rozmawiamy o… Autor sięga do początku historii, kiedy pod koniec XIV wieku Tatarzy przybyli na Litwę aż po wydarzenia XX wieku. Dziś oficjalnie pozostało ich niespełna… » więcej 2020-07-15, godz. 14:40 "Siła marzeń, czyli jak zdobyłam Everest". Rozmowa z Miłką Raulin Miłka Raulin - zdobywczyni Korony Ziemi, autorka książek i twórczyni festiwalu Siła Marzeń - była gościem programu "Rewiry kultury". Rozmawialiśmy o książce… » więcej 2020-07-10, godz. 22:53 Natalia Krawczyk i Gaja Karolczak o "Wodowaniu" z Galerią Sztuki Współczesnej w Opolu Woda, medytacja i sztuka - czy te elementy można ze sobą połączyć? O to w "Rewirach kultury" zapytaliśmy Natalię Krawczyk z Galeria Sztuki Współczesnej… » więcej 2020-07-08, godz. 13:38 O turystyce, ekonomii i kulturze. Rozmowa z prof. WSB - Danielem Puciato Na antenie Radia Opole rozmawialiśmy z ekspertem i prof. Wyższej Szkoły Bankowej w Opolu - Danielem Puciato. Sprawdziliśmy, jakie formy wypoczynku są popularne… » więcej 2020-07-02, godz. 12:47 Od malarstwa do fotografii. Joanna Prehus z pracowni wyszła w świat W audycji "Rewiry kultury" rozmawialiśmy z opolską artystką i absolwentką Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu - Joanną Preuhs, która przez wiele lat pochłonięta… » więcej
12345
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »
***