Wsparcie w edukacji dzieci z niepełnosprawnościami tematem ogólnopolskiej konferencji na Politechnice Opolskiej
W szerokim gronie eksperckim rozmawiano o aspektach prawnych, społecznych i organizacyjnych edukacji ucznia z niepełnosprawnościami podczas ogólnopolskiej konferencji zorganizowanej na Wydziale Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii Politechniki Opolskiej. Wszystko po to, żeby połączyć naukę, praktykę i wychowanie fizyczne.
- Zaprosiliśmy uczniów szkół specjalnych w Opolu, by zaprezentowali nam sprawność fizyczną, czyli tzw. eurofit specjalny. Chcemy pokazać, że ten eurofit możemy dostosować do możliwości dzieci, bo każdy ma inne umiejętności - wyjaśnia Justyna Charaśna-Blachucik z Politechniki Opolskiej.
- Tematyka jest dość szeroka, ponieważ zajmujemy się edukacją i wsparciem rodziców, i sprawnością ruchową, która nie ma być tylko pokazaniem tężyzny fizycznej tych dzieci, ale po prostu ta sprawność jest im potrzebna do całości życia. Do tego, żeby dziecko mogło się przemieścić, poznać swoje ciało i je zaakceptować, a przede wszystkim mieć pewność siebie, że jest w stanie wykonać zwykłe proste ruchy, nalać sobie wody, ponieść szklankę, to są rzeczy, które nas jako osoby pełnosprawne nie zaskakują, bo my to robimy z automatu, ale tutaj trzeba jednak wypracować pewne zdolności.
Justyna Charaśna-Blachucik zwraca uwagę na istotę kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. - Na razie nie mamy do takiej pracy uprawnień, a każdy nauczyciel, pedagog, powinien mieć w programie swoich studiów funkcjonowanie osób niepełnosprawnych - dodaje.
- Tematyka jest dość szeroka, ponieważ zajmujemy się edukacją i wsparciem rodziców, i sprawnością ruchową, która nie ma być tylko pokazaniem tężyzny fizycznej tych dzieci, ale po prostu ta sprawność jest im potrzebna do całości życia. Do tego, żeby dziecko mogło się przemieścić, poznać swoje ciało i je zaakceptować, a przede wszystkim mieć pewność siebie, że jest w stanie wykonać zwykłe proste ruchy, nalać sobie wody, ponieść szklankę, to są rzeczy, które nas jako osoby pełnosprawne nie zaskakują, bo my to robimy z automatu, ale tutaj trzeba jednak wypracować pewne zdolności.
Justyna Charaśna-Blachucik zwraca uwagę na istotę kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. - Na razie nie mamy do takiej pracy uprawnień, a każdy nauczyciel, pedagog, powinien mieć w programie swoich studiów funkcjonowanie osób niepełnosprawnych - dodaje.