Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2018-11-04, godz. 23:53, Wiadomości z regionu Zmiana warty w Ujeździe i Byczynie. Znamy nazwiska nowych burmistrzów Znamy wyniki wyborów w kolejnych gminach. Nowych burmistrzów mają Byczyna i Ujazd. » więcej 2018-11-04, godz. 23:29, Wiadomości z regionu Lubsza, Świerczów, Lubrza i Dobrzeń Wielki - wyniki głosowania w II turze wyborów Bogusław Gąsiorowski, Barbara Bednarz, Mariusz Kozaczek i Piotr Szlapa wygrali w drugiej turze wyborów samorządowych » więcej 2018-11-04, godz. 23:15, Wiadomości z regionu Pierwsze wyniki w II turze wyborów! Norbert Koston w Kolonowskiem i Sybilla Stelmach w Popielowie wygrywają Norbert Koston wygrał II turę wyborów na burmistrza Kolonowskiego. Otrzymał 1189 głosów. Jego konkurent Janusz Żyłka dostał 1137 głosów. » więcej 2018-11-04, godz. 21:51, Wiadomości z regionu Druga tura w 18 opolskich gminach. "Nie było incydentów wyborczych" Za nami druga tura wyborów samorządowych na Opolszczyźnie. Wójtów i burmistrzów wybierano w 18 opolskich gminach m.in. w Prudniku, Brzegu, Namysłowie, Niemodlinie, Byczynie, Praszce, Ujeździe, Głogówku czy Głuchołazach. » więcej 2018-11-04, godz. 18:38, Wiadomości z regionu Frekwencja do godziny 17:00 minimalnie mniejsza niż dwa tygodnie temu Frekwencja w czasie II tury wyborów o godzinie 17:00 była minimalnie mniejsza, niż dwa tygodnie temu w czasie pierwszego głosowania. Zmienili się też liderzy rankingu na gminę z największą, i z najmniejszą frekwencją. » więcej 2018-11-04, godz. 13:09, Wiadomości z regionu Większe zainteresowanie wyborami niż dwa tygodnie temu. Mamy dane o frekwencji Chętniej niż dwa tygodnie temu mieszkańcy Opolszczyzny ruszyli do urn. II tura wyborów trwa w 18 gminach. Wybierani są burmistrzowie i wójtowie. Państwowa Komisja Wyborcza podała frekwencję na godzinę 12:00. » więcej 2018-11-04, godz. 10:01, Wiadomości z regionu Druga tura wyborów w 18 gminach regionu ruszyła zgodnie z planem W 18 gminach województwa opolskiego ruszyła II tura wyborów samorządowych. Wszędzie lokale zostały otwarte o godzinie 7 rano. Mieszkańcy wybierają włodarzy miast i gmin spośród dwóch kandydatów, którzy w pierwszej turze dostali… » więcej 2018-11-03, godz. 19:00, Wiadomości z regionu 18 dogrywek wyborczych na Opolszczyźnie. Te same godziny, cisza obowiązuje, ale tylko jedna karta do głosowania Dwa tygodnie po pierwszej turze w niedzielę (04.11) część mieszkańców regionu ponownie będzie mogła oddać swój głos na wójta lub burmistrza. Wybory odbędą się w 18 gminach, w których 21 października żaden z kandydatów nie… » więcej 2018-11-02, godz. 17:30, Wiadomości z regionu Chrzanowski vs Wrębiak. Sąd Apelacyjny nie zmienił postanowienia sądu okręgowego Sąd Apelacyjny we Wrocławiu utrzymał wyrok w sprawie między Grzegorzem Chrzanowskim a Jerzym Wrębiakiem. Kandydaci na burmistrza Brzegu spotkali się dwa dni temu w Sądzie Okręgowym w Opolu, ponieważ zdaniem Grzegorza Chrzanowskiego… » więcej 2018-11-01, godz. 09:52, Publicystyka w Radiu Opole Ring wyborczy - Mariusz Nieckarz o swoim pomyśle na Niemodlin - Cztery lata temu popierałem obecną panią burmistrz, ale gdy zobaczyłem, że nie realizuje swoich obietnic, które powtórzyła zresztą w ulotce przed tymi wyborami, to musiałem się tłumaczyć przed mieszkańcami. Dlatego postanowiłem… » więcej
567891011
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »