Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2018-09-27, godz. 18:22, Wiadomości z regionu Numery list rozlosowane. W regionie będzie ich 13 Opolska Delegatura Krajowego Biura Wyborczego rozlosowała kolejne numery list kandydatów do sejmiku województwa opolskiego. Przypomnijmy, wczoraj (27.09) wśród 10 komitetów o zasięgu ogólnopolskim numery list wyborczych losowała Państwowa… » więcej 2018-09-27, godz. 17:15, Wiadomości z regionu Kamińska chce zatrzymać w Opolu młodych ludzi i lekarzy. Sposobem mają być bony ze zobowiązaniem 'Bon dla młodych' obiecuje Barbara Kamińska, kandydatka na prezydenta Opola z ramienia Koalicji Obywatelskiej. Chodzi o absolwentów kierunku lekarskiego i osoby do 30. roku życia. » więcej 2018-09-27, godz. 16:45, Wiadomości z regionu Paweł Grabowski proponuje coroczne referendum w Opolu Referendum jako narządzie wpływania na władzę Opola. To pomysł kandydata na prezydenta miasta Pawła Grabowskiego. Obecny poseł ruchu Kukiz'15 podkreśla: - Mówienie, że należy słuchać głosu mieszkańców to za mało, dlatego proponuję… » więcej 2018-09-27, godz. 15:30, Wiadomości z regionu "Znamy się na pomaganiu" - Mniejszość Niemiecka mówi o polityce senioralnej i pomocy potrzebującym 'Znamy się na pomaganiu i to doświadczenie chcemy wykorzystywać w przyszłości' - KWW Mniejszość Niemiecka podkreśla istotę angażowania się w politykę senioralną i pomoc potrzebującym. » więcej 2018-09-27, godz. 14:45, Publicystyka w Radiu Opole Ring wyborczy - kandydaci do sejmiku z okręgu 4, który obejmuje powiaty prudnicki, głubczycki i krapkowicki Półksiężyc biedy, problemy komunikacyjne i zagrożenie powodziowe - te trzy tematy poruszyliśmy w Ringu Wyborczym w Loży Radiowej 27 września 2018 roku. Gośćmi programu byli kandydaci do sejmiku startujący do sejmiku z okręgu numer… » więcej 2018-09-27, godz. 14:15, Wiadomości z regionu Dobrzeń Wielki: KWW "Przyszłość Gminy - Wspólna Sprawa" przedstawia kandydatów KWW 'Przyszłość Gminy - Wspólna Sprawa' powalczy o miejsca w radzie gminy Dobrzeń Wielki, a także o fotel wójta. O mandat walczyć będzie 11 kandydatów. Najważniejsze postulaty to - pozyskiwanie nowych inwestorów, wpieranie lokalnych… » więcej 2018-09-27, godz. 14:10, Wiadomości z regionu Są jeszcze gminy, które mogą zgłosić kandydatów na burmistrza i wójtów Bierawa, Izbicko i Lewin Brzeski - tam komitety wyborcze mogą jeszcze zgłosić kontrkandydata na fotel burmistrza lub wójta. » więcej 2018-09-27, godz. 13:41, Wiadomości z regionu Podsumowanie i nowe wyzwania. Marcin Ociepa postuluje o połączenie opolskich uczelni Konsolidacja opolskich państwowych uczelni, rozwój gospodarczy regionu, wsparcie małych i średnich przedsiębiorców i udrożnienie Odry- takie priorytety na kolejne lata pracy wyznaczył sobie Marcin Ociepa, przewodniczący Rady Miasta… » więcej 2018-09-27, godz. 12:20, Wiadomości z regionu KWW Obywatele Dla Opola: "Chcemy się zaangażować wyłącznie w sprawy samorządowe" - Nasz komitet opiera się wyłącznie na osobach bezpartyjnych, niezdominowanych przez żadne układy - powiedział w porannej rozmowie 'W cztery oczy' Ireneusz Racławicki z KWW Obywatele Dla Opola. » więcej 2018-09-27, godz. 11:30, Wiadomości z regionu Śląska Partia Regionalna: "Pora skończyć z rozdawnictwem" 'Nasze podatki na nasze wydatki' - to hasło wyborcze Śląskiej Partii Regionalnej. - Chcemy się skupić na rozwoju Śląska, czyli trzech województw: śląskiego, opolskiego i dolnośląskiego - powiedział w 'Poglądach i osądach' Mirosław… » więcej
43444546474849
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »