Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2018-09-28, godz. 15:05, Publicystyka w Radiu Opole Ring wyborczy - kandydaci do sejmiku województwa opolskiego z okręgu 5., obejmującego powiaty nyski i brzeski W piątkowej Loży Radiowej kolejny Ring wyborczy. Tym razem spotkaliśmy się z kandydatami do sejmiku województwa opolskiego z okręgu piątego, obejmującego powiaty nyski i brzeski. Pytaliśmy ich o wizję województwa oraz środki, jakie… » więcej 2018-09-28, godz. 13:30, Wiadomości z regionu Marcin Gambiec, kandydat na prezydenta Opola, w swoim programie koncentruje się na mieszkańcach - Nowa rzeczywistość powiększonego Opola wymusiła, żeby się szerzej otworzyć, nie tylko na przedstawicieli Mniejszości Niemieckiej - powiedział w 'Poglądach i osądach' Marcin Gambiec, opolski radny, który walczy o fotel prezydenta… » więcej 2018-09-28, godz. 12:30, Wiadomości z regionu PSL powalczy o powtórzenie dobrego wyniku w wyborach do opolskiego sejmiku - Wybory samorządowe są o wiele bardziej personalne niż polityczne, dlatego część naszych działaczy startuje pod szyldem własnych komitetów wyborczych - powiedział w porannej rozmowie 'W cztery oczy' Stanisław Rakoczy, wicemarszałek… » więcej 2018-09-28, godz. 11:18, Poranna rozmowa Radia Opole Rozmowa z Sylwestrem Lewickim i Leonardem Pietruszką o braku kontrkandydata w wyborach samorządowych Sylwester Lewicki, burmistrz Olesna - Nie można jeszcze świętować. Mamy własny komitet w wyborach do gminy i powiatu - powiedział burmistrz Olesna, który w nadchodzących wyborach nie ma konkurenta. Zaznaczył, że jego komitet wyborczy… » więcej 2018-09-28, godz. 10:55, Wiadomości z regionu Jacek Niesłuchowski stawia na politykę prorodzinną. Kandydat na burmistrza Brzegu przedstawił propozycję skierowaną do młodych Becikowe dla każdego nowonarodzonego brzeżanina, a także darmowe żłobki i przedszkola - tak zdaniem kandydata Koalicji Obywatelskiej ma w Brzegu wyglądać polityka prorodzinna. » więcej 2018-09-28, godz. 10:53, Poranna rozmowa Radia Opole Rozmowa z Joanną Maksymowicz i dr. Błażejem Chorosiem o okręgach jednomandatowych Joanna Maksymowicz, Komisarz Wyborczy W 38 gminach w 177 okręgach wyborczy mamy już wybranych radnych. Komitety wyborcze zarejestrowały po jednym kandydacie w okręgu, w związku z tym można taką osobę uznać za wybraną na radnego… » więcej 2018-09-28, godz. 10:34, Poranna rozmowa Radia Opole Stanisław Rakoczy i Marcin Gambiec w porannych rozmowach Radia Opole Stanisław Rakoczy, wicemarszałek i lider opolskich struktur Polskiego Stronnictwa Ludowego - Nie wszyscy nasi kandydaci idą do wyborów pod szyldem PSL, niektórzy założyli własne komitety. Ale to jest zrozumiałe, bo wybory samorządowe… » więcej 2018-09-28, godz. 07:20, Wiadomości z regionu Ring Wyborczy Radia Opole. Trwają debaty kandydatów na prezydentów i burmistrzów ZMIANA TERMINÓW W poniedziałek 1 października wystartowała kolejna odsłona Ringu Wyborczego Radia Opole. Tym razem zapraszamy do debaty kandydatów na prezydentów i burmistrzów największych miast Opolszczyzny. » więcej 2018-09-28, godz. 07:15, Wiadomości z regionu Bezpłatne audycje wyborcze w Radiu Opole. Termin zgłoszeń mija 1 października Radio Opole przypomina komitetom wyborczym o możliwości emitowania na antenie bezpłatnych audycji wyborczych. Audycje będą emitowane od 6 do 19 października. » więcej 2018-09-27, godz. 19:00, Wiadomości z regionu Kryty basen i kąpielisko są w Brzegu możliwe - przekonuje Grzegorz Chrzanowski Grzegorz Chrzanowski z komitetu „NIE dla więzienia, TAK dla połączenia” na konferencji prasowej przedstawił możliwości budowy w Brzegu centrum sportowo-rekreacyjnego. Projekt zawierał rozbudowę obecnej krytej pływalni o nieckę… » więcej
42434445464748
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »