Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2018-10-04, godz. 10:53, Poranna rozmowa Radia Opole Rozmowa z Krzysztofem Dryndą i komentarz Zbigniewa Bahryja Krzysztof Drynda z KWW Razem dla Opola - Razem dla Opola nie ma swoich plakatów na latarniach, ponieważ mimo zgody właściciela latarni otrzymaliśmy informację z MZD, że nie dostaniemy zgody na zajęcie pasa ruchu drogowego - powiedział… » więcej 2018-10-04, godz. 10:45, Wiadomości z regionu Problematyczne wieszanie plakatów wyborczych na latarniach w Opolu. Podwójne standardy czy uchwała krajobrazowa? - Chciałbym, żebyśmy byli tak samo traktowani - powiedział w porannej rozmowie 'W cztery oczy' Krzysztof Drynda z KWW Razem dla Opola, pytany o zasady wieszania plakatów wyborczych na miejskich latarniach. - Wszyscy są równo traktowani… » więcej 2018-10-04, godz. 09:05, Wiadomości z regionu Violetta Porowska częstowała kawą na Zaodrzu. "W kampanii najbardziej lubię spotkania i rozmowy z mieszkańcami" Gorącą kawą i krówkami częstowała rano na Zaodrzu Violetta Porowska, kandydatka Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Opola. To początek cyklu spotkań z mieszkańcami, pt. 'Kawa z Violą'. » więcej 2018-10-03, godz. 21:00, Wiadomości z regionu Kukiz'15 zaprezentował kandydatów na radnych i na burmistrza Głuchołaz. "Nie może być jednego programu w przypadku wyborów samorządowych" Ruch Kukiz'15 zaprezentował dziś (03.10) na głuchołaskim Rynku kandydatów na radnych. Poseł Paweł Grabowski wyjaśniał, że potrzeby każdej społeczności są inne, dlatego też nie da się stworzyć jednego programu wyborczego dla… » więcej 2018-10-03, godz. 18:30, Wiadomości z regionu Więcej pieniędzy dla rad dzielnic i w budżecie obywatelskim. Propozycje Pawła Grabowskiego Zwiększenie kompetencji rad dzielnic czy budżet obywatelski z kwotą 40 mln złotych - to tylko część propozycji, jakie przedstawił kandydat na prezydenta Opola z ramienia Kukiz’15. » więcej 2018-10-03, godz. 17:00, Wiadomości z regionu W Studiu M im. SBB Radia Opole rozlosowano kolejność emisji bezpłatnych audycji wyborczych [ZDJĘCIA] 37 komitetów wyborczych starało się o przydział darmowego czasu antenowego w Radiu Opole, który gwarantuje rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Dziś (3.10) w Studiu M im. SBB przy użyciu programu komputerowego losowano… » więcej 2018-10-03, godz. 16:37, Publicystyka w Radiu Opole Ring wyborczy - kandydaci na burmistrza Prudnika Sytuacja gospodarcza, planowane od dawna inwestycje infrastrukturalne, perspektywy turystyczne oraz relacje z Czechami - o tym debatowali uczestnicy kolejnego ringu wyborczego Radia Opole. Tym razem zmierzyli się ze sobą kandydaci na burmistrza… » więcej 2018-10-03, godz. 14:30, Wiadomości z regionu Układy rodzinne i zawodowe blokują fuzję Brzegu i Skarbimierza? Tak uważa jeden z kandydatów na burmistrza Przedstawiciele komitetu „NIE dla więzienia, TAK dla połączenia” pokazali na wyborczej konferencji schemat wzajemnych relacji między samorządowcami Brzegu i Skarbimierza. Grzegorz Chrzanowski, lider lokalnego ugrupowania i zarazem… » więcej 2018-10-02, godz. 19:00, Wiadomości z regionu Sadzą drzewa, zamiast drukować plakaty wyborcze Dwa tysiące sadzonek drzew iglastych chcą zasadzić w Kędzierzynie-Koźlu zwolennicy Marka Piaseckiego, kandydata na prezydenta. Dzisiaj (02.10) rozpoczęli oni akcję, w którą włączyli się działkowcy z terenu miasta. Ma to być przeciwdziałanie… » więcej 2018-10-02, godz. 18:00, Wiadomości z regionu Śląska Partia Regionalna powalczy o miejsca w sejmiku. Chcą zatrzymać w regionie część podatku VAT 'Nasze podatki na nasze wydatki' to hasło Komitetu Wyborczego Wyborców Śląska Partia Regionalna. Kandydaci ŚPR powalczą o miejsca w Sejmiku Województwa Opolskiego we wszystkich okręgach. » więcej
39404142434445
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »