Radio Opole » Muzyka » Felietony muzyczne » Przemysł muzyczny nie dopuści do śmierci radia z…
2018-04-10, 14:30 Autor: Tomasz Bazan

Przemysł muzyczny nie dopuści do śmierci radia z 3 prostych powodów

mikrofon © (fot. sxc.hu)
mikrofon © (fot. sxc.hu)
Pejzaż muzyczny zmienił się w ostatnich latach nie do poznania. Jak grzyby po deszczu, powstają nowe serwisy strumieniowe do słuchania i dzielenia się muzyką. Każdy, kto wykona i nagra piosenkę może ją udostępnić w sieci. Panuje przekonanie, że radio nie jest już potrzebne do promocji muzyki. Nic bardziej mylnego. Rola radia jest może inna niż kiedyś, ale to nie oznacza, że medium jest zagrożone. Oto kilka argumentów na jego obronę:

1. Siła odkrywania i promocji

Żyjemy w czasach nadprodukcji. Nie chodzi tylko o telefony, pralki i zabawki, ale też dobra kultury, w tym muzykę. Tygodniowo w przestrzeni wirtualnej pojawiają się miliony nowych utworów. Kto ma przeprowadzić słuchacza przez ten ocean dźwięków? Na pewno nie algorytmy przeglądarek i serwisów muzycznych. To żywy dziennikarz radiowy, ze wszystkimi swoimi wadami, wybierze te piosenki, które warto polecić. Nawet jeśli wybór będzie subiektywny, to dokona go człowiek.

A kto będzie wiedział więcej o tym, co dzieje się na Twoim podwórku muzycznym? Algorytm? Wątpię. Radio jest niezastąpione.

2. Wyjątkowość

W serwisach typu YouTube może się dzisiaj znaleźć każdy, ale poprzez szeroką dostępność, nie jest to już nic wyjątkowego. Inaczej jest z radiem, szczególnie jeśli ma ono swoją opiniotwórczą renomę. Pojawić się w popularnej audycji muzycznej, jest przywilejem i okazją do pochwalenia się w mediach społecznościowych, co z kolei buduje bazę fanów. Już sam fakt „przebicia” się do radia jest dla słuchaczy wskazówką, że tym wykonawcą warto się zainteresować. Na taką ekskluzywność nie każdy może sobie pozwolić.

3. Przewidywalność i trwałość

„Muzyka w sieci”, to brzmi nieźle. Trzeba jednak przeszukiwać, wybierać, klikać kolejne linki i przeczekać reklamy. Biorąc pod uwagę, że większość ludzkości jest raczej leniwa, szybko przychodzi zniechęcenie. Czekamy na gotowe, a radio, jak posłuszny kelner, podaje nam to, co lubimy.

Specjaliści od programowania starają się dopasować muzykę i treści do pory dnia i roku. Chcą też zaspokoić szeroką grupę odbiorców. Ktoś powie, że stąd niedaleko do niestrawnej i tandetnej papki. Zgoda, ale radio publiczne jest po to, by łączyć przystępność z poszukiwaniem wartościowych przejawów kultury, by z jednej strony nie stracić słuchaczy, a z drugiej nie skazywać się na niszę.

Związek radia i przemysłu muzycznego z pewnością zmienił się od początku jego istnienia wiele dziesięcioleci temu. Jednak nie zestarzała się idea radiowej promocji muzyki przez żywego człowieka. Z pewnością istnieje wiele metod zdobywania fanów, ale nie dyskontowałbym radia jako realnego medium promującego Twoje sprawy i Twoją muzykę!

Zobacz także

2019-02-10, godz. 20:06 Płyta tygodnia: Michael Buble - Love Końcówka roku 2018 była bardzo owocna artystycznie dla jednego z najwspanialszych wokalistów na świecie - Michaela Bublé, a jednocześnie dramatycznie trudna w… » więcej 2019-02-03, godz. 21:21 Płyta tygodnia: Stanisław Soyka - Muzyka i słowa 1 lutego ukazała się nowa płyta Stanisława Soyki "Muzyka i słowa". Artysta określa album jako „Folk z przymrużeniem oka”, ale jak dodaje: „Można na nim usłyszeć… » więcej 2019-01-27, godz. 19:22 Płyta tygodnia: The Chainsmokers - Sick Boy „Sick Boy” to drugi studyjny album amerykańskiego duetu producentów i DJ-ów - The Chainsmokers. Ukazał się 14 grudnia 2018 roku nakładem wytwórni Columbia Records… » więcej 2019-01-20, godz. 00:00 Płyta tygodnia: Jean Michel Jarre - Equinoxe Infinity "Equinoxe Infinity" to długo oczekiwany sequel do słynnego albumu "Equinoxe" Jean-Michela Jarre’a, który ukazał się czterdzieści lat temu. Płyta zawiera 10 zupełnie… » więcej 2019-01-13, godz. 12:03 Płyta tygodnia: Barbra Streisand - Walls Najnowsza płyta Barbry Streisand „Walls”, to kolekcja pięknych, ale jednocześnie zmuszających do refleksji kompozycji, z których część wyszła spod pióra samej… » więcej 2019-01-06, godz. 18:50 Płyta tygodnia: LP - Heart To Mouth "Heart To Mouth” to długo wyczekiwany, piąty album w dorobku artystki występującej pod pseudonimem - LP. Naprawdę nazywa się Laura Pergolizzi, a „Heart To Mouth”… » więcej 2018-12-30, godz. 21:05 Płyta tygodnia: Andrzej Piaseczny - 25+ (Live) Pierwsza koncertowa płyta Andrzeja Piasecznego z największymi przebojami w nowych brawurowych wersjach! To zapis trasy koncertowej z 2017 roku zorganizowanej z… » więcej 2018-12-23, godz. 17:24 Płyta tygodnia: Ania Wyszkoni - Jestem tu nowa (Platynowa edycja) Płyty, które osiągnęły sukces komercyjny zwykle są wydawane również w specjalnych, rozszerzonych wersjach. To prezent dla fanów i okazja do posłuchania nowego… » więcej 2018-12-16, godz. 22:07 Płyta tygodnia: Mark Knopfler - Down The Road Wherever Dziewiąty solowy album w dorobku Marka Knopflera „Down The Road Wherever” zawiera 14 premierowych utworów. Lider legendarnego zespołu Dire Straits po raz kolejny… » więcej 2018-12-09, godz. 20:45 Płyta tygodnia: Chris Cornell - Chris Cornell W tym tygodniu Radio Opole prezentuje album zatytułowany po prostu Chris Cornell, podsumowujący przekrojowo dorobek wybitnego muzyka, który zmarł w maju 2017… » więcej
34567
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »