Radio Opole » Klasyka w Radiu Opole

Posłuchaj wybranych materiałów

2021-04-19, 20:38

Kameralistka, która zadziwia i zachwyca: spotkanie z zespołem ACh Duo

ACh Duo [fot. Mikołaj Dakowicz]
ACh Duo [fot. Mikołaj Dakowicz]
Harfa i gitara - każdy z tych instrumentów jest interesujący, choć niezbyt często możemy je podziwiać na koncertach. Różnie też bywa ze skojarzeniami jakie budzą, bo czy można sprowadzić brzmienie harfy wyłącznie do kaskad dźwięków niczym z baletów Piotra Czajkowskiego, a gitarę ulokować albo przy ognisku (względnie w ognisku muzycznym) albo na scenie rockowej? Tymczasem szeroko pojęta kameralistyka daje nam praktycznie nieskończenie wiele możliwości zestawień rozmaitych instrumentów. Tylko czy podobnie jest z repertuarem? W niedzielnej (18.04) audycji "Zapomniana klasyka" spotkaliśmy się z harfistką Noemi Hańczyk i gitarzystą Aleksandrem Pankowskim vel Jankowskim - muzykami tworzącymi oryginalny zespół ACh Duo, którzy jeszcze przed premierą koncertowego nagrania w Filharmonii Opolskiej, opowiedzieli nam o kulisach swojej współpracy.
2021-04-18, 21:30

"Pan Twardowski" Ludomira Różyckiego - (nie)zapomniana muzyka baletowa w polskim wydaniu

Ludomir Różycki
Ludomir Różycki
Balet "Pan Twardowski" z muzyką L. Różyckiego (okładka płyty)
Balet "Pan Twardowski" z muzyką L. Różyckiego (okładka płyty)
Barbara Hesse-Bukowska w dziełach I.J. Paderewskiego i L. Różyckiego (okładka płyty)
Barbara Hesse-Bukowska w dziełach I.J. Paderewskiego i L. Różyckiego (okładka płyty)
Plakat inscenizacji "Pana Twardowskiego" z 1985 roku w Warszawie (projekt Jaceka Gawłowskiego)
Plakat inscenizacji "Pana Twardowskiego" z 1985 roku w Warszawie (projekt Jaceka Gawłowskiego)
W środowej (14.04) audycji "Klasyka wieczorową porą" zapoznaliśmy się z fragmentami baletu "Pan Twardowski" w 9 obrazach. Jest to dzieło Ludomira Różyckiego (1883—1953), nieco zapomnianego polskiego twórcy, który jako kompozytor zadebiutował w 1904 roku, kiedy to jego scherzo symfoniczne "Stańczyk" op. 1 wykonane zostało w Filharmonii Warszawskiej pod batutą Emila Młynarskiego. Ten sam kompozytor, rok później, wraz z Karolem Szymanowskim, Grzegorzem Fitelbergiem i Apolinarym Szeluto, założył Spółkę Nakładową Młodych Kompozytorów Polskich, która przez 7 kolejnych lat promowała za granicą świeżo powstającą muzykę polską.

Podczas niedzielnego (18.04) spotkania z "Zapomnianą klasyką" w Radiu Opole 2 KULTURA, wysłuchaliśmy natomiast premierowo i w całości nagrania z 1973 roku (wydanie z 2006 r.) w wykonaniu Orkiestry Teatru Wielkiego w Warszawie, którą poprowadził Antoni Wicherek. A chociaż to muzyka baletowa, w partiach wokalnych usłyszeliśmy: Janinę Ruśkiewicz (sopran) i Bogdana Paprockiego (tenor) oraz Chór Żeński Teatru Wielkiego w Warszawie.

W audycji zabrzmiała ponadto Ballada na fortepian i orkiestrę op. 2 Ludomira Różyckiego, którą wykona Barbara Hesse-Bukowska z towarzyszeniem Wielkiej Orkiestr Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Jana Krenza.
2021-04-01, 12:37

Muzyczny wymiar Triduum Paschalnego z perspektywy tradycji i pobożności ludowej

Droga krzyżowa [fot. Marcin Skomudek]
Droga krzyżowa [fot. Marcin Skomudek]
Dr Mariusz Pucia prezentujący Angklung czyli indonezyjski instrument muzyczny [fot. Krzysztof Dobrowolski]
Dr Mariusz Pucia prezentujący Angklung czyli indonezyjski instrument muzyczny [fot. Krzysztof Dobrowolski]
"Lamentacje Jeremiaszowe" Jana Dismasa Zelenki w wykonaniu zespołu Chandos Baroque Players (okładka płyty)
"Lamentacje Jeremiaszowe" Jana Dismasa Zelenki w wykonaniu zespołu Chandos Baroque Players (okładka płyty)
U progu świętowania, a raczej przeżywania Świąt Wielkanocnych wsłuchiwaliśmy się (31.03) w audycji "Klasyka wieczorową porą" w serię "Lamentacji Jeremiaszowych", jakie na kolejne dni - Wielki Czwartek, Wielki Piątek i Wigilię Paschalną - napisał czeski kompozytor barokowy Jan Dismas Zelenka, nazywany katolickim Bachem, ale określanym niekiedy jako czeski Vivaldi. Muzycznej kontemplacji towarzyszyły jednak rozważania nad tym czy Triduum Paschalne przeżywane jest w ciszy, czy może jednak jakaś muzyka, jakieś dźwięki (!) nam w tych dniach towarzyszą - nawet jeśli podczas czwartkowej liturgii milkną organy... Swoją wiedzą i refleksjami na ten temat podzielił się z nami dr Mariusz Pucia - etnomuzykolog z Katedry Muzykologii Uniwersytetu Opolskiego, który opowiedział także o przenikaniu się liturgicznych i ludowych zwyczajów muzycznych Wielkiego Tygodnia.
2021-03-28, 19:05

Muzyczne wejście w kulminację Wielkiego Tygodnia z "Zapomnianą klasyką"

Droga krzyżowa w katedrze w Ołomuńcu [fot. Paweł Konieczny, oprac. MŚ]
Droga krzyżowa w katedrze w Ołomuńcu [fot. Paweł Konieczny, oprac. MŚ]
Antonio Bertali - Oratorium "La Maddalena" (okładka płyty)
Antonio Bertali - Oratorium "La Maddalena" (okładka płyty)
Cypriano de Rore - "Passio Domini Nostri Jesu Christi Secundum Johannem" (okładka płyty)
Cypriano de Rore - "Passio Domini Nostri Jesu Christi Secundum Johannem" (okładka płyty)
Emanuele d
Emanuele d'Astroga - "Stabat Mater" (okładka płyty)
Kompozytorzy różnych epok, szczególnie zaś reprezentanci baroku, zadbali o to, by można było muzycznie nastroić się do głębszego przeżycia świąt wielkanocnych. Korzystanie z tego dobrodziejstwa w audycjach radiowych nie byłoby jednak możliwe bez stale powiększających się zasobów fonograficznych, a szczególną wartość stanowią tu nagrania przygotowane z jak najwierniejszym odwzorowaniem autentycznego brzmienia dzieł sprzed wieków. W niedzielę (28.03) rozpoczynającą Wielki Tydzień w audycji "Zapomniana klasyka" wsłuchiwaliśmy się nie tylko w kantatę Johanna Sebastiana Bacha przeznaczoną właśnie na Niedzielę Palmową. Sięgnęliśmy bowiem również po muzyczną ilustrację Męki Pańskiej wg Ewangelii św. Jana, której autorem jest Cypriano de Rore, franko-flamandzki kompozytor renesansowy, związany z wenecką Bazyliką św. Marka. W audycji zabrzmiały ponadto dwa dzieła ukazujące udział kobiet w tragicznych wydarzeniach poprzedzających Zmartwychwstanie - oratorium "La Maddalena" Antonia Bertaliego i "Stabat Mater" Emanuela d'Astrogi.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »