Zdaniem Barbary Pawlos, e-recepta będzie dużym ułatwieniem zarówno dla pacjentów jak i personelu medycznego. – Personal musiał wypisać papierową receptę, przybić kilka pieczątek i to wszystko zajmowało czas. Taka recepta elektroniczna będzie się generować w systemie i to od pacjenta będzie zależało w jaki sposób ją otrzyma. Są trzy sposoby: albo w formie wydruku informatycznego, który w istocie jest kartką papieru, z którą idziemy do apteki. Tam odczytywany jest kod kreskowy. Albo możemy otrzymać SMS-a z 4 cyfrowym kodem, który podajemy w aptece wraz z numerem PESEL. Możemy też korzystać z pdf-a, który zostanie wysłany na naszego mailu i wtedy również podajemy kod kreskowy do odczytu – mówiła Pawlos.
Aby skorzystać z dwóch ostatnich form należy założyć Internetowe konto Pacjenta. W tym celu należy wejść na stronę www.pacjent.gov.pl, zalogować się za pomocą profilu zaufanego i wpisać swój numer telefonu lub adres skrzynki pocztowej.
Barbara Pawlos zwróciła uwagę, że elektroniczne recepty są już wystawiane od stycznia ubiegłego roku, a pierwszym świadczeniodawcą, który zaczął z nich korzystać była Optima Medycyna. – Na koniec listopada e-recepty otrzymało już ponad 100 tys. pacjentów w ilości ponad pół miliona. Natomiast 8 stycznia to „godzina zero” w której wszyscy lekarze, którzy jeszcze nie rozpoczęli wystawiania e-recept muszą zacząć je wystawiać – mówiła rzecznik NFZ.
W porannej rozmowie rzecznik NFZ przypomniała także o możliwości skorzystania z dentobusów i mammobusów, które objeżdżają województwo. Szczegółowy harmonogram można zobaczyć na stronie opolskiego NFZ.