Radio Opole » Białe kruki z czarnych winyli » Posłuchaj audycji

Posłuchaj audycji

2019-01-18, 01:00

„Białe kruki z czarnych winyli” – City Boy i płyta „Dinner At the Ritz”

Okładka płyty City Boy „Dinner At the Ritz” [fot. Justyna Krzyżanowska]
Okładka płyty City Boy „Dinner At the Ritz” [fot. Justyna Krzyżanowska]
W drugiej godzinie zupełnie inna muzyka, ale poprzez tytułowy hotel Ritz, fraki, muchy, w jakie ubrani są muzycy zespołu, w jakimś sensie nawiązująca do międzywojnia (chociaż płyta pochodzi z roku 1976), a tytułowa kolacja, jak już pokazuje okładka, nie należała do łatwych i przyjemnych, o czym nieco opowiem, jak i o muzyce tego wyjątkowego zespołu, który sprawnie poruszał się miedzy kilkoma stylami, blisko glamu, wodewilu, a nawet rocka progresywnego ze zdecydowanie hard rockowymi gitarami, lokując się gdzieś pomiędzy 10cc a Queen, będąc wszakże miłym dla lubiących zdecydowanie mocniejsze uderzenie.więcej »
2019-01-17, 23:00

„Białe kruki z czarnych winyli” – Hanka Ordonówna i płyta „Miłość ci wszystko wybaczy”

Okładka płyty Hanki Ordonówny „Miłość ci wszystko wybaczy” [fot. Justyna Krzyżanowska]
Okładka płyty Hanki Ordonówny „Miłość ci wszystko wybaczy” [fot. Justyna Krzyżanowska]
Pomimo iż najczęściej kojarzona jest jako aktorka śpiewająca, to w rzeczywistości śpiewanie było jej głównym zajęciem, a ról filmowych nie ma na koncie tak wiele (oczywiście uwzględnić należy wybuch wojny, zesłanie, choroby, o czym także opowiem w audycji, bowiem życie Ordonówny naprawdę należy do wyjątkowych). Występując w rewiach, teatrach, kabaretach wypracowała bardzo oryginalny repertuar, a nade wszystko głos i sposób interpretacji. Jak mało kto, pozostawiła po sobie sporo płyta nagranych w latach 1927-1939, a niniejsza płyta, wydana już po wojnie, prezentuje największe przeboje.więcej »
2019-01-16, 01:00

„Białe kruki z czarnych winyli” – Backstage Pass by Various Artist 1980

Okładka płyty Backstage Pass by Various Artist 1980 [fot. Justyna Krzyżanowska]
Okładka płyty Backstage Pass by Various Artist 1980 [fot. Justyna Krzyżanowska]
Drugą godzinę audycji wypełni brytyjska muzyka punk rockowa, zawierająca nagrania z końca lat 70-tych,a więc najbardziej znamienitego okresu dla tego gatunku. Wydana w Polsce na licencji była absolutnie ważnym wydarzeniem, ponieważ płyty wielu zespołów nie docierały do kraju, ale też i dlatego, że nie wszyscy występujący tu artyści odnieśli sukces (chociaż są i tacy, którzy grają do dzisiaj) nagrali długogrające krążki. Ponadto różnorodność grup pokazuje, że punk nie sprowadzał się jedynie do hałaśliwego, nieokrzesanego krzyku i rąbania w instrumenty, ale potrafił być propozycją artystyczną na wysokim poziomie, z inteligentnymi tekstami i muzyką wychodzącą poza sztywne ramy.więcej »
2019-01-15, 23:55

„Białe kruki z czarnych winyli” – Ryszard „Skiba” Skibiński i płyta „1951-1983”

Okładka płyty Ryszarda „Skiby” Skibińskiego „1951-1983” [fot. Justyna Krzyżanowska]
Okładka płyty Ryszarda „Skiby” Skibińskiego „1951-1983” [fot. Justyna Krzyżanowska]
Jedyny długogrający album wybitnego polskiego muzyka bluesowego, grające go przede wszystkim na harmonijkach i który niestety przedwcześnie nas opuścił, co dokumentują daty umieszczone na płycie. Ważną wiadomością jest, że płyta ukazała się w 1984 roku i została skompilowana przez przyjaciół, a nie przez samego muzyka. W nagraniach wzięli udział muzycy Kasy Chorych, stąd późniejsze wydania zawierały na okładce nazwę zespołu, który założył Skibiński w 1975 roku i który nie doczekał się płyty a jedynie trzech singli i jeden z nich także zabrzmi w audycji, z dwoma utworami właśnie Skibińskiego.więcej »
2019-01-13, 01:00

„Białe kruki z czarnych winyli” – zespół Utopia i płyta „Todd Rundgren's”

Okładka płyty zespołu Utopia „Todd Rundgren
Okładka płyty zespołu Utopia „Todd Rundgren's” [fot. Justyna Krzyżanowska]
Płyta wybitnego, chociaż mniej znanego u nas muzyka amerykańskiego, który karierę zaczynał w latach 60-tych tworząc zespół Nazz, jeden z prekursorów garażowego rocka. Nie stronił jednak później od innych gatunków, na początku lat 70-tych nagrywając płyty pod własnym nazwiskiem i oscylując pomiędzy balladą a jazzem (w sesjach brali udział m.in. słynni bracia Brecker) ale nie stroniąc od wszelkich nowinek technicznych i eksperymentów (był też wziętym producentem wielu gwiazd), co znalazło pełny wymiar na prezentowanej płycie, kiedy stworzył na dłuższy czas zespół Utopia. Jest tu wszystko to, co można usłyszeć, jeżeli chodzi o gatunki muzyczne, w owym czasie, ale podane na własny, oryginalny sposób. Niby wpisuje się to w rock progresywny, ale jak Państwo usłyszą, jest to zdecydowanie za prosta definicja.więcej »
2019-01-12, 23:55

„Białe kruki z czarnych winyli” – zespół Tropicale Thaitii Granda Banda i płyta „Koty za płoty”

Okładka płyty zespołu Tropicale Thaitii Granda Banda „Koty za płoty” [fot. Justyna Krzyżanowska]
Okładka płyty zespołu Tropicale Thaitii Granda Banda „Koty za płoty” [fot. Justyna Krzyżanowska]
Trudno opisać jednym słowem jaką muzykę wykonywał zespół, a najprościej byłoby opisać ją jako niekonwencjonalne potraktowanie rocka, jazzu, z elementami kabaretu i zaiste występy sceniczne najlepiej ilustrowały ten stan rzeczy, bowiem zespół prezentował skecze, odgrywał scenki parateatralne, co w przypadku piosenek z płyty trzeba sobie wyobrazić, ale nie jest to trudne, ponieważ teksty (autorstwa m.in. Ludwika Jerzego Kerna) są satyryczne, wypełnione nieco absurdalnym humorem, a nawet poezją, a ta mozaikowa, równie szalona i zabawna muzyka świetnie je ilustruje, pozostając jednak na bardzo wysokim i niezwykle oryginalnym poziomie.
więcej »
2019-01-11, 01:00

„Białe kruki z czarnych winyli” – zespół Grobschnitt i płyta „Rockpommel's Land”

Okładka płyty zespołu Grobschnitt „Rockpommel
Okładka płyty zespołu Grobschnitt „Rockpommel's Land” [fot. Justyna Krzyżanowska]
Zachodnioniemiecka grupa, która uprawiała w trakcie swojej kariery (w latach 1970-89) różne style muzyczne od psychodelii, rocka progresywnego po pop, ale największy sukces przyniósł jej właśnie ten progresywny moment w drugiej połowie lat 70-tych i z niego pochodzi prezentowana płyta, uznana za najwybitniejsze osiągnięcie. Oczywiście sukces ten nie był na miarę innych gwiazd gatunku, a zespół jako gwiazda głównie istniał na rynku rodzimym, jednak dla poszukiwaczy białych kruków i wśród koneserów jest niezwykle ceniony. Poza warstwą muzyczną omówię też tekst tytułowej suity, ponieważ zawiera ona wzorcową wręcz historię z pogranicza fantasy, sf, w nieco Orwellowskim stylu.więcej »
2019-01-10, 23:55

„Białe kruki z czarnych winyli” – Grupa Skifflowa No To Co i płyta „Nikifor”

Okładka płyty Grupy Skifflowej No To Co „Nikifor” [fot. Justyna Krzyżanowska]
Okładka płyty Grupy Skifflowej No To Co „Nikifor” [fot. Justyna Krzyżanowska]
Jeden z nielicznych zespołów polskich, który definiował swoją muzykę, dodając to w nazwie na okładce płyty, jako skifflową (na zachodzie od takiej muzyki zaczynał m.in. John Lennon). Przyjrzymy się zatem temu, czym jest ta odmiana, bowiem nie tyle w tym przypadku chodzi o instrumentarium, co o sięganie do muzyki ludowej, której to, zwłaszcza na tej debiutanckiej płycie sporo, z czołowym, wielkim przebojem, który bliski będzie naszym słuchaczom „Te opolskie dziołchy”. Oprócz niej płyta zawiera jeszcze jeden opolski, festiwalowy przebój: „Po ten kwiat czerwony”.więcej »
2019-01-09, 01:00

„Białe kruki z czarnych winyli” – zespół Iron Maiden „Somewhere in Time”

Okładka płyty zespołu Iron Maiden „Somewhere in Time” [fot. Justyna Krzyżanowska]
Okładka płyty zespołu Iron Maiden „Somewhere in Time” [fot. Justyna Krzyżanowska]
O jazzie mówi się dosłownie zgiełk, podobnie jak o heavy metalu i chociaż to gra słów i nieco zabawne z pozoru skojarzenie, to etymologicznie i kulturowo nie pozbawione głębszego sensu. Dlatego w drugiej części audycji posłuchamy absolutnie kultowej i klasycznej już dziś grupy Iron Maiden, która moim zdaniem wspięła się w tym czasie na szczyt artystycznego rozwoju, także rozwoju gatunku. Sporo jednak czasu poświęcę wyjątkowej okładce, a naprawdę jest o czym opowiadać.więcej »
2019-01-08, 23:55

„Białe kruki z czarnych winyli” – Blues Fellows Dixieland Group i płyta „1986”

Okładka płyty Blues Fellows Dixieland Group „1986” [fot. Justyna Krzyżanowska]
Okładka płyty Blues Fellows Dixieland Group „1986” [fot. Justyna Krzyżanowska]
Muzyka dixielandowa ma w Polsce status wyjątkowy, osobne festiwale, spotkania i wiernych fanów. Nie ukazuje się jednak wiele płyt i grupa Blues Fellows potwierdza regułę, gdyż przez wiele lat był jedynym jej albumem w dorobku, pomimo aktywnej działalności, także koncertowej. Wyjątkowa płyta, zwłaszcza dla słuchaczy z Opola, ponieważ gościnnie w kilku utworach śpiewa doskonale nam znana Anna Panas, której poświęcę słów więcej w audycji.więcej »
1234567
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »