Pierwszy "maluch" kosztował 69 tysięcy złotych. Teoretycznie był to "samochód dla Kowalskiego". Tak ochrzcił go pierwszy sekretarz KC PZPR Edward Gierek. Auto było dostępne dla przeciętnego Polaka po 20. miesiącach odkładania całej pensji, ale same pieniądze nie wystarczyły. Potrzebne były też - talon lub przedpłata, bo na wolnym rynku cena była niemal dwukrotnie wyższa. Przy projektowaniu "malucha" wykorzystano najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. Fascynacja samochodem była ogromna. Z wielką dumą prezentowała go także Polska Kronika Filmowa.
Umowa między włoskim partnerem FIAT S.A., a polskim przedsiębiorstwem PHZ PM POLMOT "O współpracy technicznej i licencji" została podpisana w 1971 roku. "Maluch" był produkowany w Polsce w: Bielsku-Białej i Tychach. W miarę upływu lat na rynek wprowadzano jego nowe wersje i warianty. Jednym z nich był Fiat 126 Bis produkowany od 1987 roku. W konstrukcji dokonano około ośmiuset zmian, objęto nimi niemal wszystkie podzespoły, a ich opracowanie było w dużej mierze dziełem Polaków. Niestety ten model nie był przeznaczony na polski rynek:
Fiata 126p skonstruowano we włoskich zakładach Fiata. Maluchy były tam produkowane w latach 1972-1980. Poprzednikiem Fiata 126 był Fiat 500, następcą - Fiat Cinquecento.
W 1975 roku "maluch" pojawił się na trasie Rajdu Polski oraz uczestniczył poza konkursem w Rajdzie Monte Carlo. W tym samym roku został wyprodukowany stutysięczny Fiat, a w 1980-ym - milionowy. W 1993 roku już trzymilionowy Fiat 126p zjechał z taśmy montażowej. Oficjalnie "fiacikowi" nadano nazwę "maluch" w 1997 roku, a trzy lata później zakończono jego produkcję.
IAR