Najgorsi maturzyści zostają nauczycielami. NiK krytycznie o kształceniu pedagogów
Nauczyciele nie są przygotowani do pełnienia zawodu - alarmuje Najwyższa Izba Kontroli. Zauważono, że procedura kształcenia pedagogów sprowadza się do automatycznego przyznawania kolejnych stopni awansu.
NiK dostrzegł także, że brakuje odpowiednich mechanizmów selekcji osób, które nadają się do pełnienia tego zawodu.
- Brakuje chociażby kryteriów rekrutacji na studia wyższe - mówi rzecznik prasowy NiK-u Dominika Tarczyńska. - Na kierunki nauczycielskie przyjmowanych jest coraz więcej najsłabszych maturzystów, którzy na egzaminie maturalnym uzyskali najsłabszy wynik, czyli od 30 do 49 punktów. Na przykład Uniwersytet Wrocławski przyjął 28 procent osób z takim wynikiem - dodaje.
Tarczyńska dodaje także, że programy kształcenia przyszłych pedagogów nie były od lat aktualizowane.
- W skontrolowanych szkołach wyższych wprowadzono zmiany w zaledwie jednym programie nauczania przyszłych nauczycieli - zaznacza Tarczyńska. - W opinii studentów w procesie kształcenia kandydatów na nauczycieli potrzebne są zmiany. Jako najpilniejsze wykazali konieczność rozszerzenia zajęć praktycznych - dodaje.
Ponadto NiK krytykuje między innymi model adaptacji nowozatrudnionego nauczyciela. Skupia się on na procedurze awansu zawodowego, a nie na przyroście wiedzy czy umiejętności.
- Brakuje chociażby kryteriów rekrutacji na studia wyższe - mówi rzecznik prasowy NiK-u Dominika Tarczyńska. - Na kierunki nauczycielskie przyjmowanych jest coraz więcej najsłabszych maturzystów, którzy na egzaminie maturalnym uzyskali najsłabszy wynik, czyli od 30 do 49 punktów. Na przykład Uniwersytet Wrocławski przyjął 28 procent osób z takim wynikiem - dodaje.
Tarczyńska dodaje także, że programy kształcenia przyszłych pedagogów nie były od lat aktualizowane.
- W skontrolowanych szkołach wyższych wprowadzono zmiany w zaledwie jednym programie nauczania przyszłych nauczycieli - zaznacza Tarczyńska. - W opinii studentów w procesie kształcenia kandydatów na nauczycieli potrzebne są zmiany. Jako najpilniejsze wykazali konieczność rozszerzenia zajęć praktycznych - dodaje.
Ponadto NiK krytykuje między innymi model adaptacji nowozatrudnionego nauczyciela. Skupia się on na procedurze awansu zawodowego, a nie na przyroście wiedzy czy umiejętności.