Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2018-09-13, godz. 17:30, Wiadomości z regionu KWW Obywatele dla Opola chce darmowych autobusów miejskich. "Tak możemy przyciągnąć nowych mieszkańców" Darmową komunikację miejską dla wszystkich proponuje Komitet Wyborczy Wyborców Obywatele dla Opola. » więcej 2018-09-13, godz. 15:09, Wiadomości z regionu Sztab prezydenta Wiśniewskiego odbija piłeczkę odnośnie "sześciopaku niespełnionych obietnic" - Nie będziemy reagować na zaczepki sztabu Violetty Porowskiej - tak Łukasz Sowada ze sztabu wyborczego Arkadiusza Wiśniewskiego, odnosi się do porannej konferencji, podczas której zaprezentowano 'sześciopak niespełnionych obietnic'… » więcej 2018-09-13, godz. 12:59, Wiadomości z regionu "To prezydent sprawdzony w gadaniu, a nie w działaniu". Sztab Porowskiej o obietnicach Wiśniewskiego 'Sześciopak niespełnionych obietnic' prezydenta Arkadiusza Wiśniewskiego przedstawił sztab wyborczy Violetty Porowskiej, kandydatki Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Opola. » więcej 2018-09-13, godz. 12:32, Wiadomości z regionu Apel o uczciwe wybory. Paweł Grabowski zachęca aby zgłaszać się do obwodowych komisji wyborczych Kandydat na prezydenta Opola z ramienia Kukiz’15 zaapelował o uczciwe przeprowadzenie wyborów. Paweł Grabowski przedstawił dane z analizy poprzednich wyborów samorządowych i parlamentarnych. W tych wyborach na Opolszczyźnie oddano… » więcej 2018-09-13, godz. 10:24, Publicystyka w Radiu Opole Stanisław Konarski o wściekłym optymizmie i kandydowaniu na burmistrza Kluczborka - Jestem wściekłym optymistą i zawsze idę do przodu. Mam takie swoje hasło, że kto nie dąży do rzeczy niemożliwych, nigdy ich nie osiągnie. Trzeba sięgać wysoko, by osiągać cele życiowe. Dobrze jest służyć społeczeństwu… » więcej 2018-09-12, godz. 17:20, Wiadomości z regionu Rozpoczęła prace Miejska Komisja Wyborcza w Opolu Dziś (12.09) od godziny 15.00 do 17.00 w ratuszu pełniła pierwszy dyżur Miejska Komisja Wyborcza w Opolu. Do jej zadań należy m.in. rejestrowanie kandydatów na radnych, rozpatrywanie skarg na działalność obwodowych komisji wyborczych… » więcej 2018-09-12, godz. 16:00, Wiadomości z regionu Wicestarosta chce zostać burmistrzem. "Długo rozmyślałem na ten temat" Janusz Żyłka będzie ubiegał się o stanowisko burmistrza gminy Kolonowskie. Polityk do tej pory występował pod szyldem Platformy Obywatelskiej, ale w najbliższych wyborach chce się pojawić z własnym komitetem. » więcej 2018-09-12, godz. 13:00, Wiadomości z regionu Bartłomiej Bonk znów chce zostać radnym Opola. Wystartuje z list komitetu obecnego prezydenta Przypomnijmy, cztery lata temu sportowiec miał kandydować do rady miasta z ramienia SLD, jednak z powodu nieprawidłowości w trakcie zbierania podpisów ostatecznie nie wystartował. W tegorocznych wyborach samorządowych olimpijczyk-sztangista… » więcej 2018-09-12, godz. 12:30, Wiadomości z regionu PSL stawia na kampanię bezpośrednią. "Boisko ma kolor zielony" - Zaczynamy ten mecz, a boisko ma kolor zielony. A jeśli chodzi o samorządy, to gramy u siebie - powiedział w porannej rozmowie 'W cztery oczy' Stanisław Rakoczy, lider PSL w regionie pytany o nastroje przed wyborami samorządowymi. » więcej 2018-09-12, godz. 10:45, Wiadomości z regionu Autobusem na spotkania z mieszkańcami - Razem dla Opola rozpoczyna kampanię "Bliżej ludzi" Codziennie, do końca kampanii wyborczej, komitet wyborczy Razem dla Opola będzie spotykał się z mieszkańcami w poszczególnych dzielnicach miasta. » więcej
53545556575859
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »