Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2018-09-25, godz. 12:00, Wiadomości z regionu Grabowski: Filtry na kominy to najlepszy sposób na oczyszczenie powietrza Kandydat na prezydenta Opola z Kukiz'15 Paweł Grabowski ogłosił pomysły na ograniczenie smogu w stolicy regionu. Jednym z nich jest zakup przez miasto filtrów na kominy. Koszt to 20 mln złotych. Według obliczeń działacza ruchu Kukiz… » więcej 2018-09-25, godz. 11:30, Wiadomości z regionu Kamińska zaprasza kandydatów na prezydenta Opola do spokojnej rozmowy o przyszłości miasta Rozmowę o Opolu proponuje Barbara Kamińska, kandydatka Koalicji Obywatelskiej na prezydenta miasta, wszystkim rywalom w wyścigu o fotel prezydencki. » więcej 2018-09-25, godz. 09:45, Poranna rozmowa Radia Opole Rozmowa z Pawłem Grabowskim i Krzysztofem Dryndą o listach kandydatów do sejmiku i opolskiej Rady Miasta Paweł Grabowski, poseł ruchu Kukiz '15 i kandydat tej formacji na prezydenta Opola - Czas skończyć z partiokracją, z kastą samorządowców, z krzyżowym zatrudnianiem radnych miejskich w starostwach a radnych powiatowych w miejskich… » więcej 2018-09-24, godz. 18:15, Wiadomości z regionu "Stop korkom". Koalicja Obywatelska chce spójnej komunikacji kolejowej i autobusowej Barbara Kamińska, kandydatka Koalicji Obywatelskiej na urząd prezydenta Opola, proponuje utworzenie Regionalnego Centrum Komunikacyjnego. Koalicja Obywatelska przedstawiła pierwszą część trzyetapowego programu 'Stop korkom', który… » więcej 2018-09-24, godz. 17:30, Wiadomości z regionu Przedsiębiorca z doświadczeniem w unijnych instytucjach kandydatem lewicy na burmistrza Prudnika Witold Rygorowicz jest kandydatem SLD na burmistrza Prudnika. Według lokalnych liderów tej partii, postawiono na osobę światową. Jej priorytety to: rozwój gospodarczy, gabinety dentystyczne w szkołach, walka ze smogiem poprzez podłączenie… » więcej 2018-09-24, godz. 16:30, Wiadomości z regionu SLD - Lewica Razem ma program dotyczący lepszej jakości powietrza i zieleni miejskiej w Opolu 'Czyste powietrze - zielone Opole' to pakiet rozwiązań proponowany przez Komitet Wyborczy Wyborców Sojusz Lewicy Demokratycznej - Lewica Razem. » więcej 2018-09-24, godz. 14:39, Publicystyka w Radiu Opole Ring wyborczy - kandydaci na radnych Opola w okręgu wyborczym nr 3 [FILM] W kolejnej odsłonie Ringu Wyborczego w Loży Radiowej spotkali się kandydaci do opolskiej Rady Miasta startujący z okręgu nr 3, który obejmuje dzielnice: Gosławice, Groszowice, Grotowice, Grudzice, Kolonia Gosławicka, Malina, Malinka… » więcej 2018-09-24, godz. 12:15, Wiadomości z regionu Z rady miasta do sejmiku czy w drugą stronę? Szymański i Kubalańca o swoich planach - Zdecydowałem się po czterech latach doświadczeń w sejmiku spróbować wrócić do rady miasta, gdzie w moim odczuciu daje się więcej zrobić - ocenił w porannej rozmowie 'W cztery oczy' radny wojewódzki Arkadiusz Szymański z PiS… » więcej 2018-09-24, godz. 09:23, Poranna rozmowa Radia Opole Rozmowy z Arkadiuszem Szymańskim o decyzji o kandydowaniu do Rady Miasta Opola oraz Zbigniewem Kubalańcą o wyborczym starcie do Sejmiku Województwa Opolskiego Arkadiusz Szymański, wojewódzki radny PiS - Rozczarował mnie marazm panujący w sejmiku. W Sejmie na 27 komisji 12 oddaliśmy opozycji, w opolskim sejmiku opozycja nie dostała żadnego przewodniczącego ani wiceprzewodniczącego. Uważam… » więcej 2018-09-23, godz. 19:45, Wiadomości z regionu Ktoś zerwał plakaty promujące festiwal dzielnic. Dlaczego w tym miejscu szybko zawisł afisz Razem dla Opola? Ktoś zerwał plakaty promujące IV Festiwal Dzielnic w Opolu z tablicy Rady Dzielnicy Żerkowice. O sprawie dowiadujemy się z profilu Komitetu Wyborczego Wyborców Arkadiusza Wiśniewskiego na portalu społecznościowym. » więcej
46474849505152
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »