Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2018-10-19, godz. 13:45, Wiadomości z regionu Wiśniewski podsumowuje kampanię i ostatnie 4 lata. "Mam dług wdzięczności wobec opolan" Ubiegający się o reelekcję prezydent Opola podsumował kampanię wyborczą. - Czuję, że mam wielki dług wdzięczności wobec mieszkańców Opola, którzy zagłosowali na mnie 4 lata temu - mówi Arkadiusz Wiśniewski i podkreśla, że… » więcej 2018-10-19, godz. 12:15, Wiadomości z regionu Wiśniewski kontra Porowska - według najnowszego sondażu dla NTO w Opolu będzie druga tura wyborów samorządowych - Bardzo dobrze oceniam najnowszy sondaż wyborczy przygotowany dla Nowej Trybuny Opolskiej - powiedziała w rozmowie 'W cztery oczy' Violetta Porowska, kandydatka Prawa i Sprawiedliwości na prezydenta Opola. Urzędującego prezydenta Arkadiusza… » więcej 2018-10-19, godz. 11:15, Wiadomości z regionu Paweł Grabowski na koniec kampanii o tym, jak miasto zadłużyło opolan Mieszkańcy w referendach powinni decydować o przyszłości Opola, a spółki miejskie należy scentralizować. Tymi postulatami Paweł Grabowski, kandydat na prezydenta Opola z ruchu Kukiz'15 kończy kampanię wyborczą. Na konferencji prasowej… » więcej 2018-10-19, godz. 09:40, Poranna rozmowa Radia Opole Rozmowa z Violettą Porowską i Pawłem Grabowskim o sondażach przedwyborczych Violetta Porowska, kandydatka PiS na prezydenta Opola - Ten sondaż pokazuje trendy - powiedziała w porannej rozmowie 'W cztery oczy' Violetta Porowska, kandydatka PiS na prezydenta Opola. Opublikowany dzisiaj w NTO sondaż daje jej 21.9%… » więcej 2018-10-19, godz. 07:45, Wiadomości z regionu Osiedlowa gazetka promuje prezydenta Opola? Redaktor naczelny komentuje - Arkadiusz Wiśniewski ma darmową reklamę i agitację wyborczą - takie zarzuty kieruje autor anonimowego listu, który dotarł do redakcji Radia Opole. Autor anonimu pisze, że w gazecie wydawanej przez członków spółdzielni mieszkaniowej… » więcej 2018-10-18, godz. 20:45, Wiadomości z regionu Nowoczesna podsumowała kampanię w powiecie nyskim. "Nadchodzące wybory będą równie ważne, jak te w 1990 roku" - Nysa na naszej mapie wyborczej jest jednym z najważniejszych miejsc - zapewniał podczas konferencji prasowej zorganizowanej na miejscowym Rynku poseł Nowoczesnej Witold Zembaczyński. » więcej 2018-10-18, godz. 19:30, Wiadomości z regionu Klub radnych Razem dla Opola podsumował działania w mijającej kadencji. "RdO zdało egzamin" Klub RdO liczył 4 radnych i jak podkreśla Krzysztof Drynda to nie są radni przypadkowi i bierni. - Wielokrotnie można było obserwować jaka jest aktywność naszych członków - mówi Krzysztof Drynda, szef klubu. » więcej 2018-10-18, godz. 19:30, Wiadomości z regionu Nacisk na rozmowy, współpracę i złożone obietnice. Koalicja Obywatelska zrobiła bilans kampanii Koalicja Obywatelska podsumowała kampanię wyborczą w Opolu. Na konferencji prasowej samorządowcy i politycy Platformy Obywatelskiej oraz Nowoczesnej podkreślali dużą liczbę spotkań i bezpośrednich rozmów z wyborcami. » więcej 2018-10-18, godz. 18:45, Wiadomości z regionu Nyski PiS podsumował kampanię wyborczą. "Mamy program spójny na każdym szczeblu" - Chcemy wykorzystać okazję, że rząd Prawa i Sprawiedliwości do tej pory pomagał Nysie i dalej zamierza pomagać - zapowiada Paweł Nakonieczny, który ubiega się o fotel burmistrza Nysy z KWW PIS. » więcej 2018-10-18, godz. 17:32, Wiadomości z regionu WIECZÓR WYBORCZY W RADIU OPOLE! Dowiedzcie się pierwsi, kto wygrał! Radio Opole i Nowa Trybuna Opolska zapraszają na wieczór wyborczy Zapraszamy na wieczór wyborczy, który Radio Opole organizuje wspólnie z Nową Trybuną Opolską. W niedzielę od 21:00 do północy Aneta Skomorowska-Kobza i Marek Świercz z Radia Opole oraz Mirela Mazurkiewicz i Radosław Dimitrow z NTO… » więcej
24252627282930
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »