Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2018-10-23, godz. 18:00, Wiadomości z regionu "Niech marszałek za wcześnie nie dzieli skóry na niedźwiedziu". Marcin Ociepa o możliwej koalicji w sejmiku Prawo i Sprawiedliwość w sejmiku województwa podwoiło liczbę mandatów. W tej kadencji klub będzie liczył 10 radnych i jest drugą siłą polityczną w regionie. » więcej 2018-10-23, godz. 18:00, Wiadomości z regionu Czy Mniejszość Niemiecka dogada się z Platformą Obywatelską w sprawie rządzenia powiatem strzeleckim? Mniejszość Niemiecka ma najwięcej mandatów w radzie powiatu strzeleckiego, ale żeby rządzić, musi znaleźć koalicjanta. Cztery lata temu poszła na współpracę z Koalicją Obywatelską, dzięki czemu Janusz Żyłka został wices… » więcej 2018-10-23, godz. 17:30, Wiadomości z regionu Prudnik: dotychczasowa koalicja chce zachować władzę w powiecie, decydujący głos ma Mniejszość Niemiecka Po wyborach raczej nie zmienią się władze powiatu prudnickiego. Większość w radzie tego samorządu zachowała dotychczasowa koalicja Mniejszości Niemieckiej, Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego. Na siedemnastu radnych… » więcej 2018-10-23, godz. 16:56, Publicystyka w Radiu Opole Arkadiusz Wiśniewski o tym, że mieszkańcy Opola ściemy nie kupują i dlatego wybory skończyły się tak a nie inaczej - Potrzebujemy Opola zgody, takiej, jaka panowała przez pierwszy trzy lata tej kadencji. Radni zgodnie współpracowali, zaczęli mnie atakować dopiero podczas kampanii. Ale to były fikcyjne zarzuty i mieszkańcy tej ściemy nie kupili… » więcej 2018-10-23, godz. 15:45, Wiadomości z regionu Jak będzie wyglądał nowy sejmik? Szczegóły pod koniec tygodnia. Prawica też będzie chciała stworzyć koalicję? Marszałek Andrzej Buła pozostaje na stanowisku, natomiast skład osobowy zarządu poznamy do końca tego tygodnia - takie informacje przekazano podczas konferencji prasowej lidera PO w regionie. » więcej 2018-10-23, godz. 15:30, Wiadomości z regionu Opole zgody zapowiada prezydent Arkadiusz Wiśniewski. "Jestem otwarty na współpracę" - Nie spodziewaliśmy się aż takiego dobrego wyniku wyborczego - podsumował wybory samorządowe Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola także w kolejnej kadencji. Przypomnijmy, zdobył on ponad 70-procentowe poparcie. » więcej 2018-10-23, godz. 14:30, Wiadomości z regionu PiS ma najwięcej głosów w Radzie Powiatu Głubczyckiego, ale za plecami są dwa lokalne komitety Pięciu radnych będzie mieć Prawo i Sprawiedliwość w Radzie Powiatu Głubczyckiego. 17-osobowy skład został wybrany w dwóch okręgach. » więcej 2018-10-23, godz. 14:30, Wiadomości z regionu Prezydent Opola odda mandat radnego Waldemarowi Matuszkowi Waldemar Matuszek ma wejść w skład prezydenckiego klubu w Radzie Miasta Opola. Prezydent Arkadiusz Wiśniewski, który wywalczył reelekcję w pierwszej turze, uzyskał także mandat radnego, ale zapowiada, że zrezygnuje z niego na najbliższej… » więcej 2018-10-23, godz. 13:00, Wiadomości z regionu Mniejszość Niemiecka ma najwięcej miejsc w Radzie Powiatu Oleskiego, ale potrzebna będzie koalicja Sześć mandatów w Radzie Powiatu Oleskiego zdobył Komitet Wyborczy Wyborców Mniejszość Niemiecka. Po trzy miejsca wywalczyły Koalicja Obywatelska, Prawo i Sprawiedliwość, KWW Ziemia Oleska i KWW Działamy Lokalnie. Jednego przedstawiciela… » więcej 2018-10-23, godz. 12:30, Wiadomości z regionu KWW Macieja Sonika zgarnął największą część tortu w Radzie Powiatu Krapkowickiego Dziewięć miejsc w Radzie Powiatu Krapkowickiego zdobył Komitet Wyborczy Wyborców Macieja Sonika. » więcej
12131415161718
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »