Radio Opole » Poranna rozmowa Radia Opole » 'W cztery oczy' (rozmowy w latach 2010 - 2021) » Agnieszka Buganik-Pszczyńska i Michał Siek o tym…
2019-10-18, 10:29 Autor: Marek Świercz

Agnieszka Buganik-Pszczyńska i Michał Siek o tym, jak opolskie szkoły poradziły sobie z przyjęciem podwójnego rocznika i jak wygląda sytuacja przedstrajkowa

Agnieszka Buganik-Pszczyńska o dzisiejszej debacie w II LO "Jaka szkoła?"
Agnieszka Buganik-Pszczyńska, dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego w Opolu
– Ta debata to przede wszystkim moja inicjatywa, wynikająca z tego, co się w oświacie dzieje obecnie i co się działo w kwietniu. Stawiamy pytanie: co dalej? Ta debata pokłosie zachowania społeczeństwa, zachowania nauczycieli, zachowania rodziców w czasie tamtych zdarzeń. Żeby sobie poradzić z sytuacją, jaką mamy w oświacie teraz, trzeba po prostu zacząć ze sobą rozmawiać – mówiła w rozmowie „W cztery oczy” Agnieszka Buganik-Pszczyńska, dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego w Opolu, która zaprasza wszystkich zainteresowanych na debatę „Jaka szkoła?” (II LO, godzina 17:00).

Przypomnijmy, że ZNP zapowiedziało na przyszły tydzień wznowienie strajku, tym razem w formie tak zwanego strajku włoskiego. Zapytaliśmy naszego gościa czy nauczyciele II LO przystąpią do tego protestu.

– Nie wiem, to decyzja nauczycieli, tu musiałby się wypowiedzieć ktoś ze związku zawodowego. Natomiast nie wydaje mi się, żebyśmy chcieli przystąpić do tego strajku. Bardzo bym odwodziła od tego nauczycieli, bo celem szkoły powinno być dobro ucznia a celem strajku włoskiego na pewno nie jest dobro ucznia – stwierdził nasz gość. – Bo do czego dojdziemy? Będziemy się przekomarzać, czy to jest zadanie statutowe czy nie? Na czym taki strajk włoski miałby polegać?

Zdaniem naszego gościa, warto podyskutować o zróżnicowaniu nauczycielskiego pensum, bo inny wkład pracy wnosi nauczyciel przygotowujący ucznia na poziomie akademickim a inny taki, który może pójść na zajęcia niejako z marszu.

– Czego oczekują po tej debacie? Przede wszystkim tego, że zaczniemy rozmawiać, że nie będą to pojedyncze głosy. Bo na co dzień, mimo istnienia na przykład rady szkoły, takiego dialogu nie ma – stwierdziła dyrektor II LO.
Naszego gościa zapytaliśmy, jak „dwójka” poradziła sobie z reformą.

– Otworzyliśmy 12 klas, sześć dla uczniów po gimnazjum i sześć dla uczniów po podstawówce. Widzimy, że ci młodzi ludzie bardzo się od siebie różnią. Ci po podstawówce są grzeczniejsi, bardziej poukładani, ci po gimnazjum sprawiają więcej kłopotów. Ale czy to na pewno źle? Może po prostu szybciej dojrzeli i zrozumieli, że mają prawo walczyć o swoje prawa? – pyta retorycznie nasz gość.

Dyrektor II LO stwierdziła także, że coraz większym problemem jest znalezienie nauczycieli. – Boję się, co by się stało, gdyby pracujący u nas emeryci nagle postanowili zrezygnować, bo nie wiem czy znalazłby się ktoś na ich miejsce – mówi.
Michał Siek o tym, dlaczego nie wybiera się na debatę w II LO
Michał Siek, opolski kurator oświaty
– Nie wybieram się na debatę w II LO, bo uważam, że takie dyskusje, choć cenne dla samej szkoły, która je organizuje, niewiele wniosą do dyskusji o polskiej szkole. Przypominam, że mieliśmy nasz opolski oświatowy okrągły stół, w którym wzięły udział różne środowiska, spisaliśmy wnioski, nad którymi pracuje teraz ministerstwo. Podejrzewam, że wnioski z tej dzisiejszej debaty będą podobne – mówił w „Poglądach i osądach” opolski kurator oświaty Michał Siek.

Naszego gościa zapytaliśmy, jak z perspektywy kuratorium wygląda zapowiadany na przyszły tydzień nauczycielski strajk włoski.

– Nie mamy tu konkretnych informacji, ale z sygnałów, które do nas docierają, wynika, że nauczyciele nie są zainteresowani. Gdy wiosną prezes ZNP mówił, że zawiesza strajk, tłumaczyliśmy, że nie ma takiej formuły i po wakacjach nie można strajku odwiesić, trzeba by całą strajkową procedurę wszczynać od nowa. A ponieważ ZNP chyba czuło, że nauczyciele w to nie wejdą, wymyśliło strajk włoski – ocenia sytuację Siek.

– To się nie uda, bo nauczyciele wiedzą, czym to grozi. Każdemu zdarza się czasem spóźnić do pracy, poprosić o coś dyrektora. Jeśli teraz nauczyciel stwierdzi, że pracuje tylko „od do” a dyrektor zacznie się stosować do tych samych twardych zasad, to nauczyciel szybko sam z takiego strajku się wycofa. Szkoła musi pewne zadania wypełnić i nie da się wszystkiego zapisać, że coś jest obowiązkowe a coś nie. Rodzice też zaczną się upominać o to, co szkoła powinna zapewnić ich dzieciom.

Naszego gościa zapytaliśmy także o to, jak ocenia wdrożenie reformy oświaty w regionie. Siek stwierdził, że nie rozumie dramatycznych doniesień, że szkoły są przepełnione i dzieci uczą się do późna.

– Sprawdziliśmy i okazało się, że tam, gdzie lekcje trwają dłużej, podobna sytuacja miała miejsce w poprzednich latach, reforma znacząco niczego nie zmieniła – twierdzi kurator.

– Są też szkoły, które nadal mają rezerwy. Święto edukacji obchodziliśmy w Zespole Szkół Rolniczych w Namysłowie, gdzie kiedyś uczyło się 700 osób a dziś ponad 500. są też szkoły, które dzięki podwójnemu rocznikowi się wzmocniły. Wymagało to oczywiście pewnego organizacyjnego wysiłku, ale było warto. Nie odnotowaliśmy też większej ilości skarg czy próśb o interwencję.

Zobacz także

2021-07-04, godz. 08:15 Ppłk Arkady Smoliński o tym, kto może zostać terytorialsem i na czym polega ta służba Trwa rekrutacja do Wojsk Obrony Terytorialnej 171. Batalionu Lekkiej Piechoty w Brzegu. Jak się zgłosić? Kto może zostać terytorialsem i na czym polega ta… » więcej 2021-07-03, godz. 08:15 Z lekarzem Weroniką Juruć o akcji szczepień i o tym, dlaczego wariant delta koronawirusa jest tak groźny Zainteresowanie szczepieniami zmniejszyło się, a do Europy dotarł bardziej zaraźliwy wariant koronawirusa. Aby uniknąć czwartej fali pandemii konieczne jest… » więcej 2021-06-27, godz. 08:35 Monika Bartel o naborach uzupełniających na rachmistrzów spisowych Trwają nabory uzupełniające na rachmistrzów spisowych. Prowadzone są w 20 gminach województwa opolskiego. - Część zrezygnowała, a powody są również… » więcej 2021-06-26, godz. 08:30 Podkom. Karol Brandys o tym, jak bezpiecznie podróżować zarówno samochodem, jak i autokarem Gdyby nie to, że dzieci miały zapięte pasy bezpieczeństwa, mogło by to skończyć się dużo gorzej, łącznie z ofiarami śmiertelnymi - powiedział podkomisarz… » więcej 2021-06-20, godz. 08:30 Aleksander Iszczuk o założeniach polityki oświatowej w Opolu na najbliższe 10 lat - Patrząc na rozwój świata, który się kurczy. Władanie językami jest furtką, więc jest oczywiste, żeby zadbać o to, żeby języki obce były znane absolwentom… » więcej 2021-06-19, godz. 08:30 Monika Bartel o sytuacji demograficznej w regionie Od połowy lat 90-tych notuje się systematyczny spadek populacji w województwie opolskim. Rezultatem tych zmian spadek liczby mieszkańców regionu w ostatnich… » więcej 2021-06-13, godz. 08:35 Jakub Roszuk o trwającym zarybianiu opolskich akwenów Porannym gościem rozmowy "W cztery oczy" był Jakub Roszuk, dyrektor biura opolskiego oddziału Polskiego Związku Wędkarskiego. Nasz gość opowiedział o trwającym… » więcej 2021-06-12, godz. 08:36 Dorota Piechowicz-Witoń o 8. edycji Budżetu Obywatelskiego Opola Porannym gościem była Dorota Piechowicz-Witon, która powiedziała nam o ósmej edycji Budżetu Obywatelskiego Opola. Właśnie ruszył pierwszy etap, czyli… » więcej 2021-06-05, godz. 08:20 Dr Sabina Kubiciel-Lodzińska o konkursie "Opolska firma przyjazna cudzoziemcom" Gościem porannej rozmowy była dr Sabina Kubiciel-Lodzińska z Politechniki Opolskiej, którą zapytaliśmy, jaki jest profil pracodawcy przyjaznego cudzoziemcom… » więcej 2021-06-03, godz. 09:00 Janusz Wójcik, działacz Solidarności o pierwszych częściowo wolnych wyborach 4 czerwca 1989. Janusz Wójcik, działacz Solidarności pomagał w organizowaniu tego wydarzenia. - To nie jest prawda, że tylko wydarzenia w Gdańsku i Warszawie pozwoliły… » więcej
45678
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »