Radio Opole » Poranna rozmowa Radia Opole » 'W cztery oczy' (rozmowy w latach 2010 - 2021) » Agnieszka Buganik-Pszczyńska i Michał Siek o tym…
2019-10-18, 10:29 Autor: Marek Świercz

Agnieszka Buganik-Pszczyńska i Michał Siek o tym, jak opolskie szkoły poradziły sobie z przyjęciem podwójnego rocznika i jak wygląda sytuacja przedstrajkowa

Agnieszka Buganik-Pszczyńska o dzisiejszej debacie w II LO "Jaka szkoła?"
Agnieszka Buganik-Pszczyńska, dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego w Opolu
– Ta debata to przede wszystkim moja inicjatywa, wynikająca z tego, co się w oświacie dzieje obecnie i co się działo w kwietniu. Stawiamy pytanie: co dalej? Ta debata pokłosie zachowania społeczeństwa, zachowania nauczycieli, zachowania rodziców w czasie tamtych zdarzeń. Żeby sobie poradzić z sytuacją, jaką mamy w oświacie teraz, trzeba po prostu zacząć ze sobą rozmawiać – mówiła w rozmowie „W cztery oczy” Agnieszka Buganik-Pszczyńska, dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego w Opolu, która zaprasza wszystkich zainteresowanych na debatę „Jaka szkoła?” (II LO, godzina 17:00).

Przypomnijmy, że ZNP zapowiedziało na przyszły tydzień wznowienie strajku, tym razem w formie tak zwanego strajku włoskiego. Zapytaliśmy naszego gościa czy nauczyciele II LO przystąpią do tego protestu.

– Nie wiem, to decyzja nauczycieli, tu musiałby się wypowiedzieć ktoś ze związku zawodowego. Natomiast nie wydaje mi się, żebyśmy chcieli przystąpić do tego strajku. Bardzo bym odwodziła od tego nauczycieli, bo celem szkoły powinno być dobro ucznia a celem strajku włoskiego na pewno nie jest dobro ucznia – stwierdził nasz gość. – Bo do czego dojdziemy? Będziemy się przekomarzać, czy to jest zadanie statutowe czy nie? Na czym taki strajk włoski miałby polegać?

Zdaniem naszego gościa, warto podyskutować o zróżnicowaniu nauczycielskiego pensum, bo inny wkład pracy wnosi nauczyciel przygotowujący ucznia na poziomie akademickim a inny taki, który może pójść na zajęcia niejako z marszu.

– Czego oczekują po tej debacie? Przede wszystkim tego, że zaczniemy rozmawiać, że nie będą to pojedyncze głosy. Bo na co dzień, mimo istnienia na przykład rady szkoły, takiego dialogu nie ma – stwierdziła dyrektor II LO.
Naszego gościa zapytaliśmy, jak „dwójka” poradziła sobie z reformą.

– Otworzyliśmy 12 klas, sześć dla uczniów po gimnazjum i sześć dla uczniów po podstawówce. Widzimy, że ci młodzi ludzie bardzo się od siebie różnią. Ci po podstawówce są grzeczniejsi, bardziej poukładani, ci po gimnazjum sprawiają więcej kłopotów. Ale czy to na pewno źle? Może po prostu szybciej dojrzeli i zrozumieli, że mają prawo walczyć o swoje prawa? – pyta retorycznie nasz gość.

Dyrektor II LO stwierdziła także, że coraz większym problemem jest znalezienie nauczycieli. – Boję się, co by się stało, gdyby pracujący u nas emeryci nagle postanowili zrezygnować, bo nie wiem czy znalazłby się ktoś na ich miejsce – mówi.
Michał Siek o tym, dlaczego nie wybiera się na debatę w II LO
Michał Siek, opolski kurator oświaty
– Nie wybieram się na debatę w II LO, bo uważam, że takie dyskusje, choć cenne dla samej szkoły, która je organizuje, niewiele wniosą do dyskusji o polskiej szkole. Przypominam, że mieliśmy nasz opolski oświatowy okrągły stół, w którym wzięły udział różne środowiska, spisaliśmy wnioski, nad którymi pracuje teraz ministerstwo. Podejrzewam, że wnioski z tej dzisiejszej debaty będą podobne – mówił w „Poglądach i osądach” opolski kurator oświaty Michał Siek.

Naszego gościa zapytaliśmy, jak z perspektywy kuratorium wygląda zapowiadany na przyszły tydzień nauczycielski strajk włoski.

– Nie mamy tu konkretnych informacji, ale z sygnałów, które do nas docierają, wynika, że nauczyciele nie są zainteresowani. Gdy wiosną prezes ZNP mówił, że zawiesza strajk, tłumaczyliśmy, że nie ma takiej formuły i po wakacjach nie można strajku odwiesić, trzeba by całą strajkową procedurę wszczynać od nowa. A ponieważ ZNP chyba czuło, że nauczyciele w to nie wejdą, wymyśliło strajk włoski – ocenia sytuację Siek.

– To się nie uda, bo nauczyciele wiedzą, czym to grozi. Każdemu zdarza się czasem spóźnić do pracy, poprosić o coś dyrektora. Jeśli teraz nauczyciel stwierdzi, że pracuje tylko „od do” a dyrektor zacznie się stosować do tych samych twardych zasad, to nauczyciel szybko sam z takiego strajku się wycofa. Szkoła musi pewne zadania wypełnić i nie da się wszystkiego zapisać, że coś jest obowiązkowe a coś nie. Rodzice też zaczną się upominać o to, co szkoła powinna zapewnić ich dzieciom.

Naszego gościa zapytaliśmy także o to, jak ocenia wdrożenie reformy oświaty w regionie. Siek stwierdził, że nie rozumie dramatycznych doniesień, że szkoły są przepełnione i dzieci uczą się do późna.

– Sprawdziliśmy i okazało się, że tam, gdzie lekcje trwają dłużej, podobna sytuacja miała miejsce w poprzednich latach, reforma znacząco niczego nie zmieniła – twierdzi kurator.

– Są też szkoły, które nadal mają rezerwy. Święto edukacji obchodziliśmy w Zespole Szkół Rolniczych w Namysłowie, gdzie kiedyś uczyło się 700 osób a dziś ponad 500. są też szkoły, które dzięki podwójnemu rocznikowi się wzmocniły. Wymagało to oczywiście pewnego organizacyjnego wysiłku, ale było warto. Nie odnotowaliśmy też większej ilości skarg czy próśb o interwencję.

Zobacz także

2021-11-14, godz. 08:30 Bogdan Zwoliński o boomie związanym z branżą budowlaną Mimo rosnących cen materiałów budowlanych, również na Opolszczyźnie trwa boom związany z tą branżą. Zmieniają się przepisy dotyczące tej działalności… » więcej 2021-11-13, godz. 08:30 Wacław Bortnik o brakach kadrowych w inspekcji weterynaryjnej Nie tylko w przychodniach zdrowia znaczącym problemem zaczyna być deficyt młodych lekarzy. Kłopoty kadrowe ma też inspekcja weterynaryjna. Jej działalność… » więcej 2021-11-11, godz. 08:30 Jerzy Wrębiak o zachowaniu spuścizny i polskiej obecności na Kresach Wschodnich W Narodowe Święto Niepodległości rozmowa „W cztery oczy” poświęcona była zachowaniu spuścizny i polskiej obecności na Kresach Wschodnich. O związane… » więcej 2021-11-07, godz. 08:30 Tadeusz Piątkowski o 25-leciu działalności Środowiskowego Domu Samopomocy w Prudniku 25-lecie działalności obchodzi Środowiskowy Dom Samopomocy w Prudniku. Był pierwszy na Opolszczyźnie. Tego typu placówki dziennego pobytu są ośrodkami… » więcej 2021-11-06, godz. 08:30 Adriana Dziaczyszyn o różnych aspektach funkcjonowania i realizowania projektów przez Lokalne Grupy Działania Od 15 lat funkcjonują Lokalne Grupy Działania. Zrzeszają przedstawicieli sektora publicznego, prywatnego oraz pozarządowego. Za pośrednictwem LGD samorządy… » więcej 2021-11-01, godz. 08:30 Marcin Żukowski o poszukiwaniu miejsc spoczynku osób poległych w walkach o niepodległość i zjednoczenie Polski Początek listopada to czas zadumy, kiedy w szczególny sposób wspominamy tych, którzy walczyli o wolność i niepodległość naszej Ojczyzny. Ich mogiły są… » więcej 2021-10-31, godz. 08:30 Elżbieta Oficjalska o tym, że obok tradycji katolickiej przez wieki funkcjonowały wierzenia ludowe i gusła Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny mają wyjątkowe miejsce w naszym kalendarzu. W tym czasie szczególnie odwiedzamy mogiły bliskich, zapalamy znicze, kładziemy… » więcej 2021-10-30, godz. 08:30 Prof. Jan Żaryn m.in. o postawie opolskich hierarchów w komunistycznych czasach W sobotni poranek zapraszamy do wysłuchania wywiadu z prof. Janem Żarynem, znanym historykiem, znawcą historii Kościoła Katolickiego w Polsce XX wieku. Był… » więcej 2021-10-24, godz. 08:30 Katarzyna Czochara o aktywności sejmowej oraz protestach lekarzy i nauczycieli O aktywność sejmową oraz protesty lekarzy i nauczycieli zapytaliśmy w niedzielny poranek Katarzynę Czocharę, posłankę Prawa i Sprawiedliwości. Pokieruje… » więcej 2021-10-23, godz. 08:35 Piotr Bujak o tematyce ekologicznej i dotyczącej ochrony zabytków w gminie Głogówek Tematyka ekologiczna i dotycząca ochrony zabytków zdominowała poranną rozmowę „W cztery oczy” z Piotrem Bujakiem, burmistrzem Głogówka. Władze gminy… » więcej
12345
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »