Jakie kompetencje ma rada gminy?
21 października wybierzemy radnych gmin. W naszym województwie we wszystkich radach 71 gmin zasiądzie łącznie 1139 osób.
Liczebność rady gminy zależy od jej populacji i tak:
W gminach do 20 000 mieszkańców zasiada 15 radnych
w gminach do 50 000 mieszkańców rada liczy 21 osób
w gminach do 100 000 mieszkańców 23 osoby
A w gminach dużych, czyli powyżej 100 tys. mieszkańców działa 25 radnych.
Na gminy liczące więcej niż 200 tys mieszkańców przypadają dodatkowe 3 mandat na każde dalsze rozpoczęte 100 tys. mieszkańców. Maksymalnie rada gminy może liczyć 45 osób.
Do właściwości rady gminy, zgodnie z zapisami ustawy, należy podejmowanie działań związanych ze stanowieniem lub kontrolą. Rada gminy kontroluje więc działalność wójta, burmistrza lub prezydenta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy. Służy do tego powołana przez nią komisja rewizyjna której utworzenie jest obowiązkowe.
Do wyłącznej właściwości rady gminy należy między innymi:
- uchwalanie statutu gminy,
- ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
- powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu – na wniosek wójta,
- uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,
- uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- uchwalanie programów gospodarczych
- przyjmowanie programów rozwoju gminy
- ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
- podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat m.in. wysokość stawek podatku od nieruchomości czy podatku od środków transportowych,
- podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy: zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata; emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta; zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów; ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych w roku budżetowym; zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów; tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich; tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek; określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania; podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej; podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych a także wznoszenia pomników; podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów.
Liczebność rady gminy zależy od jej populacji i tak:
W gminach do 20 000 mieszkańców zasiada 15 radnych
w gminach do 50 000 mieszkańców rada liczy 21 osób
w gminach do 100 000 mieszkańców 23 osoby
A w gminach dużych, czyli powyżej 100 tys. mieszkańców działa 25 radnych.
Na gminy liczące więcej niż 200 tys mieszkańców przypadają dodatkowe 3 mandat na każde dalsze rozpoczęte 100 tys. mieszkańców. Maksymalnie rada gminy może liczyć 45 osób.
Do właściwości rady gminy, zgodnie z zapisami ustawy, należy podejmowanie działań związanych ze stanowieniem lub kontrolą. Rada gminy kontroluje więc działalność wójta, burmistrza lub prezydenta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy. Służy do tego powołana przez nią komisja rewizyjna której utworzenie jest obowiązkowe.
Do wyłącznej właściwości rady gminy należy między innymi:
- uchwalanie statutu gminy,
- ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
- powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu – na wniosek wójta,
- uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,
- uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- uchwalanie programów gospodarczych
- przyjmowanie programów rozwoju gminy
- ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
- podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat m.in. wysokość stawek podatku od nieruchomości czy podatku od środków transportowych,
- podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy: zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata; emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta; zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów; ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych w roku budżetowym; zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów; tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich; tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek; określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania; podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej; podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych a także wznoszenia pomników; podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów.