Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2018-10-09, godz. 15:50, Wiadomości z regionu Zjeżdżalnie, sztuczna fala, rwące rzeki. Prezydent Opola nie rezygnuje z budowy aquaparku Arkadiusz Wiśniewski chce w miejscu stadionu Odry Opole wybudować aquapark. Podczas konferencji Komitetu Wyborczego Wyborców obecnego prezydenta Opola poinformowano, że obiekt ma posiadać zjeżdżalnie, sztuczne fale, rwące rzeki i będzie… » więcej 2018-10-09, godz. 14:11, Publicystyka w Radiu Opole Ring Wyborczy - kandydaci na burmistrza Strzelec Opolskich Problemy komunikacyjne, demograficzne, mieszkaniowe i ekologiczne - na tych czterech głównych tematach skupiła się debata trzech kandydatów na burmistrza Strzelec Opolskich. » więcej 2018-10-09, godz. 13:45, Wiadomości z regionu Jacek Niesłuchowski chce ożywić brzeski rynek. Kandydat na burmistrza przedstawił dziś swoje pomysły Puby, kawiarnie oraz restauracje - to wszystko ma wrócić do centrum Brzegu, jeśli wybory wygra kandydat Koalicji Obywatelskiej. Na dzisiejszej (08.10) konferencji prasowej Jacek Niesłuchowski zapowiedział, że rynek musi tętnić życiem… » więcej 2018-10-09, godz. 12:00, Wiadomości z regionu Rotacja urzędników usprawni ruch na ul. Piastowskiej - kolejne pomysły Pawła Grabowskiego z Kukiz'15 Urzędy „pierwszego kontaktu” otwarte do 20.00 proponuje kandydat na prezydenta Opola Paweł Grabowski. Zdaniem posła ruchu Kukiz’15, takie rozwiązanie ułatwiłoby mieszkańcom załatwianie swoich spraw. » więcej 2018-10-09, godz. 10:35, Poranna rozmowa Radia Opole Rozmowy z Błażejem Chorosiem i Krzysztofem Zyzikiem Dr Błażej Choroś, politolog z Uniwersytetu Opolskiego - Politycy korzystają z bardzo różnych kanałów przekazu informacji, także z mediów społecznościowych, które stają się coraz popularniejsze. W naszych opolskich wyborach… » więcej 2018-10-09, godz. 06:51, Wiadomości z regionu Najpierw test wiedzy, później debata kandydatów Od testu wiedzy o Kresach rozpoczęła się debata kandydatów na prezydenta Kędzierzyna-Koźla, którą zorganizowało stowarzyszenie Kresowian. Swoje programy wyborcze przedstawiło czterech kandydatów: urzędująca prezydent Kędzierzyna-Koźla… » więcej 2018-10-08, godz. 18:30, Wiadomości z regionu Mniejszość Niemiecka stawia na zdrowie Polityka zdrowotna, opieka senioralna i kształcenie zawodowe. To jedne z najważniejszych elementów kampanii kandydatów Mniejszości Niemieckiej do sejmiku wojewódzkiego z okręgu numer 3, czyli powiatów kędzierzyńskiego-kozielskiego… » więcej 2018-10-08, godz. 16:15, Wiadomości z regionu Violetta Porowska: zyski z ECO przeznaczyć na darmowe przyłączenie do sieci. Ratusz odpowiada [AKTUALIZACJA] - Zyski Energetyki Cieplnej Opolszczyzny powinny trafić na wymianę 'kopciuchów' i darmowe podłączenie do sieci ECO - to postulat Violetty Porowskiej. Kandydatka Prawa i Sprawiedliwości na prezydenta Opola na konferencji prasowej podliczyła… » więcej 2018-10-08, godz. 15:49, Wiadomości z regionu "Widzimy przestrzeń do dialogu. Rodzą się też kolejne pytania". Społeczna komisja "Troska i Solidarność" o liście pasterskim biskupa Czai - Ten list to dobry znak, ale przed nami jeszcze dużo pracy - tak Komisja społeczna 'Troska i Solidarność' skomentowała skierowany do wiernych list pasterski ordynariusza opolskiego biskupa Andrzeja Czai o przypadkach nadużyć seksualnych… » więcej
35363738394041
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »