Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2018-10-06, godz. 15:16, Wiadomości z regionu KWW Wolność w Samorządzie idzie do wyborów by władzy patrzeć władzy na ręce Komitet Wyborczy Wyborców Wolność w Samorządzie zaprezentował 'jedynki' na listach kandydatów w wyborach do sejmiku województwa opolskiego. Janusz Korwin-Mikke, który uczestniczył w konferencji prasowej powiedział, że członkowie… » więcej 2018-10-06, godz. 05:45, Wiadomości z regionu Paweł Kukiz zaprezentował filary programu wyborczego Paweł Kukiz spotkał się (6.10) z wyborcami z Prudnika. Lider ugrupowania, którego nazwa pochodzi od jego nazwiska, powiedział, że do wyborów idzie z programem, który opiera się na 3 filarach. » więcej 2018-10-05, godz. 21:00, Wiadomości z regionu Piotr Smoter chce stworzyć w Nysie bank miejski. "Ten cały kapitał może pracować dla rozwoju Nysy i lokalnej społeczności" Podczas konferencji zorganizowanej w Muzeum Powiatowym w Nysie, Piotr Smoter zdradził swój pomysł na poprawę finansów gminy. » więcej 2018-10-05, godz. 21:00, Wiadomości z regionu Paweł Kukiz o propozycjach zmian w samorządach. "Chcemy oddać władzę obywatelom" Jawność, zrównoważony budżet i elementy demokracji bezpośredniej, to trzy filary, na których formacja Kukiz'15 opiera swój program w nadchodzących wyborach samorządowych. Na konferencji prasowej w Opolu Paweł Kukiz zapowiedział… » więcej 2018-10-05, godz. 20:30, Wiadomości z regionu Polityka senioralna według Violetty Porowskiej. Propozycje kandydatki na prezydenta Opola Asystent seniora przy Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie, Dom Dziennego Pobytu i przychodnia zdrowia w każdej dzielnicy i tanie mieszkania dla seniorów - to pakiet propozycji kandydatki na prezydenta Opola Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość… » więcej 2018-10-05, godz. 18:30, Wiadomości z regionu Kukiz’15 chce powalczyć o mandaty w Radzie Powiatu Brzeskiego Dziś (05.10) na Placu Polonii Amerykańskiej w Brzegu ugrupowanie przedstawiło plan i kandydatów na radnych z okręgu nr 2, który obejmuje gminy Lubsza, Olszanka i Skarbimierz. Łącznie do zdobycia jest tutaj pięć mandatów. Kukiz’15… » więcej 2018-10-05, godz. 17:50, Wiadomości z regionu Mniej podpisów pod uchwałami obywatelskimi. Michał Pytlik ma gotowy projekt pierwszej uchwały Mniej podpisów i zniesienie obowiązku meldunku dla mieszkańców chcących złożyć swoją uchwałę do rady miasta w Opolu, to propozycja Michała Pytlika, 'jedynki' w okręgu nr 2 z KWW Marcina Gambca. » więcej 2018-10-05, godz. 17:00, Wiadomości z regionu „Zyski w miejskich spółkach powinny w nich zostać”. Kandydat na burmistrza Brzegu chce obniżyć ceny wody oraz ciepła Grzegorz Chrzanowski z komitetu „NIE dla więzienia, TAK dla połączenia” przedstawił dziś (05.10) plan i możliwości funkcjonowania spółek komunalnych w Brzegu. Jego zdaniem obecne władze miasta pobrały blisko 8 mln złotych dywidend… » więcej 2018-10-05, godz. 15:30, Wiadomości z regionu Jak rozładować korki w Opolu? Propozycje kandydata na prezydenta Pawła Grabowskiego Carsharing, carpooling i smart parkingi w Opolu - to kolejne pomysły kandydata na prezydenta miasta Pawła Grabowskiego z ramienia Kukiz’15. » więcej 2018-10-05, godz. 14:34, Publicystyka w Radiu Opole Ring wyborczy - kandydaci na burmistrza Głubczyc W piątkowym Ringu Wyborczym udział wzięli kandydaci na burmistrza Głubczyc: Adam Krupa - Komitet Wyborczy Wyborców Obywatelski Komitet Głubczyc, Elżbieta Słodkowska - Komitet Wyborczy Prawo i Sprawiedliwość oraz Mariusz Mróz - Komitet… » więcej
37383940414243
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »