Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2018-10-11, godz. 18:30, Wiadomości z regionu Grabowski obiecuje kilka form wsparcia dla opolskich studentów Propozycje dotyczące studentów i opolskich uczelni wyższych przedstawił Paweł Grabowski, kandydat ruchu Kukiz'15 na prezydenta stolicy regionu. » więcej 2018-10-11, godz. 17:30, Wiadomości z regionu Przyjazne mieszkania i biblioteka na telefon to niektóre propozycje nyskiego PiS-u dla seniorów Budowa mieszkań bez barier czy powołanie asystenta seniora to niektóre pomysły skierowane do starszych osób ogłoszone dziś przez nyskich kandydatów Prawa i Sprawiedliwości w zbliżających się wyborach samorządowych. » więcej 2018-10-11, godz. 17:20, Wiadomości z regionu Towarzyszący kampanii wyborczej incydent z Prudnika stał się głośny w Polsce Głośnym echem odbiło się w mediach zajście, do którego doszło podczas debaty kandydatów na burmistrza Prudnika. Miejscowy przedsiębiorca najpierw twierdził, że został „pacnięty”, a potem zaczął powtarzać w mediach społecznościowych… » więcej 2018-10-11, godz. 16:30, Wiadomości z regionu Za kadencji Wiśniewskiego ratusz pozyskał prawie 600 mln zł dotacji. "Starczyłoby na 10 aquaparków" 584 miliony złotych dotacji pozyskał Urząd Miasta Opola w ciągu czterech ostatnich lat. Ubiegający się o reelekcję prezydent Arkadiusz Wiśniewski zaprezentował tę kwotę podczas konferencji prasowej. » więcej 2018-10-11, godz. 15:40, Wiadomości z regionu Kandydat PiS na burmistrza Strzelec Opolskich przedstawił program dla gminy Udrożnienie ruchu komunikacyjnego i program społeczny od noworodka do seniora to główne propozycje Jana Chabraszewskiego, kandydata Prawa i Sprawiedliwości na burmistrza Strzelec Opolskich. » więcej 2018-10-11, godz. 14:03, Publicystyka w Radiu Opole Ring Wyborczy - kandydaci na burmistrza Kluczborka Kluczbork to jedno z najlepiej zarządzanych miast w Polsce czy zadłużony po uszy samorząd, któremu grozi finansowa katastrofa? Pierwszą opinię wygłosił w Ringu Wyborczym urzędujący od 2002 roku burmistrz Jarosław Kielar, drugą… » więcej 2018-10-11, godz. 13:25, Wiadomości z regionu Kandydatka na radną rezygnuje, w jednym z okręgów w Turawie będą wybory uzupełniające Jeszcze nie doszło do wyborów samorządowych, a już wiadomo że w gminie Turawa będą musiały się odbyć wybory uzupełniające. Wszystko dlatego, że jedyna kandydatka zarejestrowana w okręgu wyborczym nr 6 zrezygnowała. » więcej 2018-10-11, godz. 13:00, Wiadomości z regionu Dla seniorów, rodzin i najmłodszych. Pomysły kandydatów do sejmiku z ramienia PSL Opieka „Opolskiego Teleanioła”, sąsiedzki wolontariat dla seniorów, a także e-tornister dla uczniów - to kilka propozycji kandydatów na radnych sejmiku województwa z komitetu Polskiego Stronnictwa Ludowego. » więcej 2018-10-11, godz. 12:22, Wiadomości z regionu Apolonia Klepacz, kandydatka na prezydenta Opola proponuje CamperPark Apolonia Klepacz chce w Opolu stworzyć CamperPark. Kandydatka na prezydenta Opola SLD Lewica Razem proponuje, aby miejsce dla domów na kółkach utworzyć przed Cieplakiem. Jak podkreśla sama w ten sposób zwiedziła Europę od Helsinek… » więcej 2018-10-11, godz. 12:00, Wiadomości z regionu Wkrótce wybory samorządowe. Tym razem kandydaci postawili na konferencje prasowe - Mają mało czasu na prowadzenie kampanii wyborczej - stwierdził dziś w rozmowie 'Poglądy i osądy' Radosław Dimitrow, dziennikarz NTO. » więcej
33343536373839
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »