Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2018-10-21, godz. 21:01, Wiadomości z regionu Exit poll w Kędzierzynie-Koźlu. Sabina Nowosielska być może wygra już w pierwszej turze Sabina Nowosielska prezydentem Kędzierzyna-Koźla w pierwszej turze? Według sondażowych wyników badań exit poll kandydatka KWW Sabiny Nowosielskiej - Koalicja Obywatelska, ubiegająca się o reelekcję urzędująca prezydent, uzyskała… » więcej 2018-10-21, godz. 19:00, Wiadomości z regionu Exit poll dla Radia Opole i NTO. Podamy sondażowe wyniki wyborów w trzech miastach W Radiu Opole liczone są wyniki badania exit poll prowadzonego w Opolu, Nysie i Kędzierzynie Koźlu. Badanie polegało na tym, że ankieterzy w tych trzech miastach prosili o ponowne wskazanie preferencji wyborczych, a głosy były wrzucane… » więcej 2018-10-21, godz. 18:55, Wiadomości z regionu Opolskie z najniższą frekwencją w kraju. W Jemielnicy najmniej chętnych do oddania głosu 37 procent - tyle do godziny 17:00 wyniosła frekwencja wyborcza w województwie opolskim i jest to najsłabszy wynik w kraju. Na Opolszczyźnie najmniej osób do urn poszło w gminach Jemielnica, Pawłowiczki i Leśnica, a najwięcej w Domaszowicach… » więcej 2018-10-21, godz. 18:40, Wiadomości z regionu Tablica ogłoszeń wyborczych na budynku, w którym mieści się lokal. "Niefortunny zbieg okoliczności" Taka sytuacja miała miejsce w Lipowej koło Nysy. Tablica ogłoszeń, gdzie kandydaci mogli naklejać swoje plakaty została umieszczona na ścianie budynku, w którym mieści się lokal wyborczy. » więcej 2018-10-21, godz. 17:45, Wiadomości z regionu Opolszczyzna: kilka przypadków naruszenia ciszy wyborczej. Dochodziło też do zrywania plakatów Na Opolszczyźnie odnotowano 15 incydentów związanych z wyborami, z czego 6 dotyczyło zakłócenia ciszy wyborczej. Takie przypadki odnotowano w powiecie prudnickim, namysłowskim, kluczborskim, głubczyckim i w Opolu. » więcej 2018-10-21, godz. 16:30, Wiadomości z regionu Wyborcy błądzą w poszukiwaniu swojego lokalu. Trzeba sprawdzić adres w obwieszczeniach lub w internecie Co zrobić, jeśli zmieniono siedzibę obwodowej komisji wyborczej? Z tym pytaniem zwracają się do nas słuchacze. Joanna Maksymowicz, komisarz wyborczy w Opolu tłumaczy, że w tej sytuacji przy wejściu do starej komisji powinien znaleźć… » więcej 2018-10-21, godz. 16:15, Wiadomości z regionu Komisja wyborcza nie ma już nic do roboty. Wszyscy uprawnieni zagłosowali Wszyscy uprawnieni do głosowania już wzięli udział w wyborach. Taka sytuacja ma miejsce w obwodowej komisji wyborczej numer 34 w Kędzierzynie-Koźlu. » więcej 2018-10-21, godz. 14:00, Wiadomości z regionu Prudnik: nowe punkty do głosowania uwzględniają też potrzeby niepełnosprawnych W trzech miejscach zmieniono lokale do głosowania w Prudniku. W gminie tej jest ich w sumie 27. Dziewięć takich punktów znajduje się w sołectwach. » więcej 2018-10-21, godz. 12:30, Wiadomości z regionu Naruszone plomby na urnach wyborczych zmienią kolor. To znak, że ktoś próbował je zerwać Przeźroczyste urny to nie jedyna nowość, jaką napotkamy dzisiaj w lokalach wyborczych. » więcej 2018-10-21, godz. 12:00, Wiadomości z regionu Kilkanaście powiadomień o naruszeniu kodeksu wyborczego w czasie ciszy wyborczej otrzymała opolska policja 11 zgłoszeń dotyczących naruszeń przepisów kodeksu wyborczego odnotowała w sobotę (20.10) na Opolszczyźnie policja. Dotyczyły one na przykład zamalowywania i niszczenia plakatów wyborczych. » więcej
21222324252627
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »