- W ubiegłym roku były to 63 wypadki, a w tym 45. Wtedy zginęło 11 osób, teraz 9 pieszych. Jeśli chodzi o wypadki z udziałem rowerzystów w pierwszym półroczu ubiegłego roku było ich 41, a w tym półroczu o dwa więcej. W ubiegłym roku zginęło 5 rowerzystów, w tym roku dwóch, więc te nasze działania, m.in. dwa programy wojewódzkie na pewno miały wpływ - mówił gość Loży Radiowej.
- Ich celem jest nie tylko dyslokowanie jak największej liczby patroli tam, gdzie dochodzi do największej liczby wypadków z tymi niechronionymi uczestnikami ruchu. Mówimy też o zmianach w infrastrukturze, kierowaniu wniosków do zarządców dróg, żeby poprawić infrastrukturę dla pieszych, np. poprawić doświetlenie przejść, konstruować nowe przejścia, są też wnioski, aby tworzyć przejazdy czy ścieżki rowerowe – mówił podinspektor Milewski.
Gość Loży Radiowej zwrócił uwagę, że poprawa bezpieczeństwa to nie tylko troska policji, ale szeregu innych podmiotów. Mowa o Wojewódzkiej Radzie Ruchu Drogowego, samorządowców, zarządców dróg, ale i samych kierowców. – Niewątpliwie również to, że mówi się na temat profilaktyki, przypomina o zagrożeniach ale i restrykcjach. To jest kierunek, który cały czas realizujemy i będziemy realizować.
W programie poruszyliśmy także temat sprawców wypadków. - Winę najczęściej ponoszą kierowcy samochodów osobowych – stwierdził podinspektor Milewski. – Czasem można zobaczyć jak nonszalancko kierowcy podchodzą do kwestii bezpieczeństwa. To ma potwierdzenie w statystykach, w których pokazujemy, że piesi najczęściej giną na przejściach dla pieszych, czyli tam gdzie powinni się czuć bezpiecznie – mówi Milewski.
Z naszym gościem rozmawiałyśmy także o tym, że również piesi często ponoszą winę za wypadki czy potrącenia, a w kolejnych częściach programu poruszyłyśmy kwestię poruszania się rowerzystów po chodnikach.