Jak tłumaczy nasz gość, konwencja AGN otwiera przed Polską szanse na uzyskanie dużych unijnych pieniędzy, ale także nakłada na Polskę określone obowiązki związane z sukcesywną poprawą żeglowności polskich rzek.
- Zgodnie z unijnymi ustaleniami, do roku 2030 aż 30 procent towarów powinna być transportowano drogą wodną lub kolejową - mówi Czubak.
Zdaniem naszego gościa, zainteresowanie odtworzeniem dróg wodnych ze strony środowisk gospodarczych będzie duże, czego dowiodła wysoka frekwencja na roboczej naradzie poświęconej planom dostarczania Odrą węgla dla rozbudowywanej Elektrowni Opole.
Kluczowe, nie tylko z punktu widzenia bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, jest tu dokończenie zbiornika Racibórz. Plac budowy opuścił hiszpański wykonawca, który nie przestrzegał technologicznego reżimu, ale - jak zapewnia nasz gość - prace cały czas są prowadzone a nowy wykonawca zostanie niedługo wyłoniony.
Z wojewodą Czubakiem rozmawialiśmy także o przygotowaniach do wdrożenia reformy oświatowej w regionie.
- Bardzo starannie się do tego przygotowaliśmy, odbyliśmy 150 spotkań z przedstawicielami samorządów, sto procent naszych gmin ma już przygotowane plany nowej sieci szkół, cześć z nich została już zaopiniowana przez kuratorium - dodał nasz gość.