Radio Opole » Kraj i świat
2024-05-09, 11:50 Autor: PAP

EKG 2024: dostawy do miast mogą być zeroemisyjne, ale potrzebne są konsultacje z interesariuszami (MediaRoom)

Rośnie rynek dostaw kurierskich w miastach. Dostarczanie towarów do odbiorców końcowych może być zeroemisyjne i nie zatruwać powietrza, ale promujące to zmiany w prawie wymagają konsultacji z firmami transportowymi - zgodzili się uczestnicy panelu „Zeroemisyjna logistyka miejska - przyszłość rynku dostaw w miastach”. Wydarzenie to miało miejsce podczas XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Materiał wideo do pobrania: https://pap-mediaroom.pl/polityka-i-spoleczenstwo/ekg-2024-dostawy-do-miast-moga-byc-zeroemisyjne-ale-potrzebne-sa



Zmniejszenie emisyjności dostaw może znacząco zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza w miastach, gdzie na stosunkowo małej przestrzeni operuje dużo pojazdów spalinowych. Chodzi tu przede wszystkim o logistykę tzw. ostatniej mili, transport towarów do ostatecznego odbiorcy. W jaki sposób przekonać ludzi, że to wszystkim się opłaci, rozmawiali w Katowicach uczestnicy panelu zorganizowanego przez Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych.


„W ministerstwie koncentrujemy się głownie na zanieczyszczeniach pochodzących z sektora komunalno-bytowego, które stanowią największy element miejskiej chmury smogowej, ale smog pochodzący z transportu to równie ważny problem” - mówił Krzysztof Bolesta, sekretarz stanu, Ministerstwo Klimatu i Środowiska.


Stąd resort pracuje nad systemem „kija i marchewki” w dziedzinie transportu. „Marchewka to program dofinansowania do pojazdów elektrycznych. Jesteśmy na ostatnim etapie dogadywania jego kształtu z Komisją Europejską. Program opłat za pojazdy spalinowe udało się nam zamienić na program dopłat do elektryków, to 1,6 mld zł” - przypomniał wiceminister Bolesta. Według niego te dopłaty powinny również trafić do firm, które wykonują usługę dowozu w ramach transportu ostatniej mili. „To może być duży impuls do obniżania emisyjności ich pojazdów” - przekonywał Krzysztof Bolesta.


Z kolei „kijem” są opłaty za korzystanie ze środowiska, nałożone na firmy wykorzystujące pojazdy w działalności gospodarczej. „Naszym zdaniem ten system się nie sprawdza, będziemy go reformować, by te najbardziej szkodzące środki transportu zniknęły. Drugi kij stanowi projekt ustawy nakładający obowiązek tworzenia stref niskoemisyjnego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, gdzie są przekraczane normy emisji tlenków azotu” - dodał wiceminister.


Pytany o dofinansowanie przez rząd przydatnych w miejskich dostawach elektrycznych rowerów cargo Krzysztof Bolesta powiedział: „na razie nie mamy sposobu, by wykazać, że takie pojazdy mają dobry efekt środowiskowy”.


Odpowiedział mu na to Wojciech Arszewski, prezes zarządu Forum Przewoźników Ekspresowych. „Chętnie podzielimy się naszą wiedzą i szacunkami, ile rowerów jest w stanie wyeliminować, ile pojazdów. Rowery są w wstanie zastąpić samochody w określonych strefach i jest to ekonomiczne rozwiązanie” - powiedział prezes Arszewski.


Podkreślił przy tym, że rowery nie są w stanie zastąpić wszystkich samochodów. „Rowery robią krótkie trasy. A paczki muszą zostać dostarczone z centrów przeładunkowych do magazynów znajdujących się w centrach miast” - mówił Wojciech Arszewski.


Tu przydadzą się samochody, które też mogą być elektryczne, bo środowisko miejskie jest idealne dla „elektryków”. Według przedstawiciela Forum Przewoźników Ekspresowych „nie mają problemów z zasięgiem, taki samochód jeździ poniżej 100 km i ładuje się tylko w nocy”.


O miejskiej logistyce z perspektywy samorządowej mówił Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. „Problem z logistyką ostatniej mili nasilił się po pandemii, kiedy nastąpił gwałtowny wzrost dostaw, szczególnie dla konsumentów indywidualnych. Projektowany przez nas plan zrównoważonej logistyki miejskiej na pewno będzie musiał być poprzedzony szeregiem konsultacji, ponieważ mamy tutaj bardzo dużo interesariuszy” - wskazywał prezes Kwitek.


Z jednej strony są konsumenci, którzy oczekują szybkich dostaw, zwłaszcza w przypadku pożywienia. „Z drugiej strony mamy dążenie do ograniczania czy uspokajania ruchu pojazdów w miastach. W naszej metropolii kilka miast przymierza się do wprowadzania stref zeroemisyjnych. Zderza się to z dużym oporem społecznym ze względu na obawy związane z koniecznością wymiany pojazdów” - wyjaśniał Grzegorz Kwitek. Zaznaczył jednak, że „po konsultacjach z firmami kurierskimi i innymi zajmującymi się logistyką, wiemy, iż właściwie wszyscy decydujący gracze chcą przejść na zeroemisyjne dostawy, jeśli chodzi o ostatnią milę”.


Według przedstawiciela Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii największym problemem, z którym przyjdzie się zmierzyć w miastach, będzie dostępność miejsca na rozładunek oraz czas, kiedy ma się on odbyć. „Konsumenci nie wyobrażają sobie, by dostawy były możliwe tylko między 7 a 12. Plan zrównoważonej logistyki będzie musiał więc uwzględniać interesy wszystkich możliwych stron. Najłatwiej będzie ustalić zasady dostaw dla klientów indywidualnych, bo już dzisiaj odbywają się często za pomocą pojazdów zeroemisyjnych” - mówił prezes Kwitek.


Lokalne centra dystrybucji, tak kluczowe przy organizacji dostaw w danych rejonach, bada od lat prof. Maja Kiba-Janiak z Katedry Zarządzania Strategicznego i Logistyki Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. „Obecnie firmy kurierskie są zmuszone tworzyć takie mikrocentra w środku wielu miast, by dalej, np. rowerem, dostarczyć towary. Ale ile możemy mieć tych mikrocentrów? Jeżeli każda firma kurierska takie centrum postawi, to może być tak jak z automatami paczkowymi” - mówiła prof. Kiba-Janiak. W niektórych miastach paczkomatów jest już zatrzęsienie.


Zdarzają się przypadki, gdzie w tworzenie lokalnych miejsc dystrybucji włączają się władze samorządowe. „W australijskim Sydney parking należący do urzędu stanowego jest wykorzystywany do organizacji dostaw ostatniej mili. Za pomocą siatek utworzono tam boksy, urząd powiedział przedsiębiorcom >>macie infrastrukturę, dogadajcie się<<. I tak się stało” - opowiadała badaczka. Z kolei w holenderskim Utrechcie powstało komercyjne centrum, firma koordynuje dostawy od wielu firm przewozowych do określonych odbiorców np. hoteli.


Na koniec dyskusji uczestnicy zgodzili się, że ograniczenia ruchu w miastach muszą uwzględniać interesy różnych grup, trzeba ze sobą rozmawiać. Nie można tak, jak jeszcze kilkanaście lat temu, arbitralnie wprowadzać różnego typu zakazy.


XVI Europejski Kongres Gospodarczy odbywa się w dniach 7-9 maja 2024 r. w Katowicach.


Źródło informacji: PAP MediaRoom


UWAGA: Za materiał opublikowany przez redakcję PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”.


Kraj i świat

2024-05-20, godz. 05:50 "Wprost”: Tusk chce pozbawić Kierwińskiego kolejnej funkcji Donald Tusk chce pozbawić Marcina Kierwińskiego kolejnej funkcji, szefa warszawskiej PO. Tusk szykuje na to miejsce Aleksandrę Gajewską - twierdzi w poniedziałkowym… » więcej 2024-05-20, godz. 05:50 "Dziennik Gazeta Prawna”: Egzekucja podatków coraz lepsza, ale wciąż do poprawy W 2023 r. urzędy skarbowe wyegzekwowały ponad 40 proc. zaległości podatkowych. Budżet państwa odzyskał dzięki temu 6,6 mld zł - informuje w poniedziałek… » więcej 2024-05-20, godz. 05:40 Badanie dla "Wprost”: prawie połowa Polaków popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw Prawie połowa Polaków popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw - wynika z badania SW Research dla 'Wprost”. Dość wysoki odsetek respondentów… » więcej 2024-05-20, godz. 05:40 Prognoza pogody na 20 i 21 maja Jak informuje IMGW, Europa północna i częściowo wschodnia jest w zasięgu oddziaływania wyżów z centrami nad Morzem Norweskim i Rosją; południe i centrum… » więcej 2024-05-20, godz. 05:10 Iran/ "Żadnego śładu życia w rozbitym śmigłowcu" - irańska TV (krótka2) 'Żadnego śladu życia w rozbitym śmigłowcu prezydenta Raisiego' - przekazała w poniedziałek rano irańska TV po dotarciu do maszyny ekip ratowniczych. » więcej 2024-05-20, godz. 04:50 Iran/Ratownicy zlokalizowali śmigłowiec prezydenta Raisiego (krótka) Ratownicy zlokalizowali wrak śmigłowca prezydenta Ebrahima Raisiego, który rozbił się w górach na północnym zachodzie Iranu - poinformowała irańska telewizja… » więcej 2024-05-20, godz. 04:20 Tajwan/ Inauguracja prezydenta Lai Ching-te W stolicy Tajwanu - Tajpej odbyła się w poniedziałek inauguracja nowego prezydenta Lai Ching-te, którego Demokratyczna Partia Postępowa (DPP) zwyciężyła… » więcej 2024-05-20, godz. 03:30 Iran/Turecki dron zidentyfikował źródło ciepła, które może być wrakiem śmigłowca Turecki dron zidentyfikował w poniedziałek nad ranem' źródło ciepła', które może być wrakiem śmigłowca prezydenta Iranu Ebrahima Raisi i przekazał… » więcej 2024-05-20, godz. 02:20 USA/Zmarł Zygmunt Rolat, filantrop, mecenas kultury, orędownik dialogu polsko- żydowskiego W niedzielę zmarł w Nowym Jorku w wieku 93 lat Zygmunt Rolat, filantrop, mecenas kultury, działacz i orędownik zbliżenia polsko- żydowskiego. » więcej 2024-05-20, godz. 01:50 Rosjyjscy ratownicy wezmą udział w poszukiwaniu śmigłowca prezydenta Iranu Ebrahima Raisiego Rosja wysłała ekipę ratowników w celu wsparcia akcji poszukiwania śmigłowca, którym podróżował prezydent Iranu Ebrahim Raisi - poinformowały w poniedzialek… » więcej
1234567
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »